Om själva resan inte har något med äventyrets handling att göra är det väl onödigt att beskriva hur den går till. Ex. Tre dagar senare anländer ni till... Den enda anledningen att beskriva en resa och överhuvudtaget låta något hända under den är som jag ser det om den uppfyller något av följande krav:
1. Resan skall påverka rollpersonerna till en senare händelse. Ex. Rollpersonerna är uttröttade när de utsätts för något som har betydelse av äventyret, rollpersonerna blir försenade av t.ex. ett anfall och således påverkar historien, rollpersonerna skadas för att försämra deras förutsättningar att fortsätta ett framgångsrikt äventyrande.
2. Själva händelsen som utspelar sig under resan kommer att ha betydelse för den fortsätta handlingen. Ex. Rollpersonerna kommer över viktig information i sammband med händelsen som kan vara användbar i fortsättningen, rollpersonerna stoppar eller saktar ner de krafter som agerar mot dem i äventyret.
3. Händelser under resan utvecklar sig till egna småäventyr.
Ex. Rollpersonerna ställs inför moraliska dilemman och beslut som gör att de kan lära sig något om dem själva och/eller om världen, rollpersonernas resa ÄR äventyret.
(4.) Händelser under resan hjälper till att bygga upp en stämmning över hur omgivningen ser ut, och ger spelarna en föraning om vad äventyret kommer att handla om.
Således anser jag det fel att spelledaren skall känna sig tvingad över att slänga in ett monster för att någonting måste hända. Är rollpersonerna på väg någonstans är det bättre att ta fasta på vad de skall göra där, dit de skall och sedan se till att det som händer på vägen har med detta att göra. Skall nödvändigtvis ett monster dyka upp, varför inte utveckla det till något mer och få det att bli en del av handlingen, eller kanske ett framtida trauma för rollpersonerna, istället för ännu en sak som man tvingas slå ihjäl (för att inte tala om alla tärningsslag som man måste slå) innan man verkligen kan ge sig i akt med äventyret.
*För övrigt är det väl rimligt att anta att en dagsmarsch bör ta en dag åtminstone om man marscherar.* Låt inte speltiden styras utav tiden i rollspelet, en dagsmarsch kan ibland ta timmar att spela om de planerade händelserna hamnar på en dag medan andra bör helt hoppas över.