Skrivlusten var tydligen stor idag.
Här är några förslag till husregler för strid, och några nya stridskonsttekniker. Kritik välkomnas.
Dra reservvapen [Frivillig regel]
De flesta krigare har i strid någon form av sekundärt vapen, vanligen en dolk eller kniv. Vitsen med detta vapen är att det skall kunna användas då det ordinarie vapnet på något sätt kommer till korta (tappas, låses, etc).
Om man är inblandad i en strid med en motståndare (ej öppningsavstånd), och försvarar sig, kan man ges möjligheten att utnyttja detta vapen. Man gör en "snabbdragning" följt av ett snabt stickande utfall med vapnet. Svårigheten för ett sådant anfall är Svårt(Ob4T6), och svårigheten modifieras som alla andra anfall av utmattning, andra handlingar, etc. Vapnet måste vara lättillgängligt och anfallet måste ha anfallsvariationen "snabbt". Fördelen är att man har möjlighet att göra ett utfall även om ens huvudvapen är "låst" i en parad. Ett utfall av denna typ kräver en ledig hand, ELLER att man i samma manöver släpper ett annat vapen eller en sköld. För att försvara sig mot ett anfall av den här typen krävs ett normalsvårt slag mot insikt, vilket tillåter en valfri försvarsmanöver som modifieras som vanligt.
Denna manöver kan, under rätt förutsättningar, även använda sig av motståndarens vapen, men detta kräver att man är väldigt tätt engagerade (på grund av terräng, greppningar, etc.)
(Exempel: Stridsscénen på muren i "Ivanhoe")
Stridskonsttekniker:
Pansarträning
Kostnad: 2(1) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Rollpersonen är tränad att utnyttja sitt pansar för att upnå
en så god skyddsnivå som möjligt. Om ett anfall träffar
rollpersonen vet denne hur man vinklar kroppen för att
lindra skadorna (försämra vapnets infallsvinkel, "följa med" krossande anfall etc.)
När rollpersonen träffas skall ett normalsvårt(0b3T6) slag mot stridskonsten slås. Lyckas slaget minskas svårigheten för brytriskslag, amputationsriskslag och liknande med en tärning. Även slag mot rustningens brytvärde blir en nivå lättare.
Denna teknik kan naturligtvis bara användas mot anfall som rollpersonen kan upptäcka (Alltså attacker som normalt sett kan undvikas, pereras etc).
Tekniken kan användas även efter en misslyckad parad, undvikning etc. Om det var en undvikning är dock svårigheten en nivå högre(+Ob1T6).
Tränad blockering(*): <Hugg, Kross, Stick>
Kostnad: 1(0) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Denna teknik används för att lindra den skada som görs på användarens sköld vid en blockering (man använder alltså tekniker som inte stoppar anfallet "head to head", utan istället för anfallets energi åt sidan eller följer med anfallet. Detta påminner mycket om pansarträning, men utförs med en sköld och är automatisk.
Alternativ 1:När man slår slag mot sköldens brytvärde efter en blockering av den typ som tekniken inriktas på (H, K, S) blir slaget två nivåer lättare (-Ob2T6).
Alternativ 2: Effekten vid blockera-slaget skall läggas till sköldens brytvärde vid sådana slag.
Här är några förslag till husregler för strid, och några nya stridskonsttekniker. Kritik välkomnas.
Dra reservvapen [Frivillig regel]
De flesta krigare har i strid någon form av sekundärt vapen, vanligen en dolk eller kniv. Vitsen med detta vapen är att det skall kunna användas då det ordinarie vapnet på något sätt kommer till korta (tappas, låses, etc).
Om man är inblandad i en strid med en motståndare (ej öppningsavstånd), och försvarar sig, kan man ges möjligheten att utnyttja detta vapen. Man gör en "snabbdragning" följt av ett snabt stickande utfall med vapnet. Svårigheten för ett sådant anfall är Svårt(Ob4T6), och svårigheten modifieras som alla andra anfall av utmattning, andra handlingar, etc. Vapnet måste vara lättillgängligt och anfallet måste ha anfallsvariationen "snabbt". Fördelen är att man har möjlighet att göra ett utfall även om ens huvudvapen är "låst" i en parad. Ett utfall av denna typ kräver en ledig hand, ELLER att man i samma manöver släpper ett annat vapen eller en sköld. För att försvara sig mot ett anfall av den här typen krävs ett normalsvårt slag mot insikt, vilket tillåter en valfri försvarsmanöver som modifieras som vanligt.
Denna manöver kan, under rätt förutsättningar, även använda sig av motståndarens vapen, men detta kräver att man är väldigt tätt engagerade (på grund av terräng, greppningar, etc.)
(Exempel: Stridsscénen på muren i "Ivanhoe")
Stridskonsttekniker:
Pansarträning
Kostnad: 2(1) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Rollpersonen är tränad att utnyttja sitt pansar för att upnå
en så god skyddsnivå som möjligt. Om ett anfall träffar
rollpersonen vet denne hur man vinklar kroppen för att
lindra skadorna (försämra vapnets infallsvinkel, "följa med" krossande anfall etc.)
När rollpersonen träffas skall ett normalsvårt(0b3T6) slag mot stridskonsten slås. Lyckas slaget minskas svårigheten för brytriskslag, amputationsriskslag och liknande med en tärning. Även slag mot rustningens brytvärde blir en nivå lättare.
Denna teknik kan naturligtvis bara användas mot anfall som rollpersonen kan upptäcka (Alltså attacker som normalt sett kan undvikas, pereras etc).
Tekniken kan användas även efter en misslyckad parad, undvikning etc. Om det var en undvikning är dock svårigheten en nivå högre(+Ob1T6).
Tränad blockering(*): <Hugg, Kross, Stick>
Kostnad: 1(0) Inlärningsslag: (RÖR+Stridsvana)/2
Denna teknik används för att lindra den skada som görs på användarens sköld vid en blockering (man använder alltså tekniker som inte stoppar anfallet "head to head", utan istället för anfallets energi åt sidan eller följer med anfallet. Detta påminner mycket om pansarträning, men utförs med en sköld och är automatisk.
Alternativ 1:När man slår slag mot sköldens brytvärde efter en blockering av den typ som tekniken inriktas på (H, K, S) blir slaget två nivåer lättare (-Ob2T6).
Alternativ 2: Effekten vid blockera-slaget skall läggas till sköldens brytvärde vid sådana slag.