Nekromanti Lite Lovecraft/CoC frågor

Ska försöka tänka ut en fortsättning på det CoC spel som vi har spelat på sistone, men det är lite saker som jag undrar över... Hur ser Innsmouth ut efter räden 1928? Blev the Deep ones utdrivna i havet? Blev staden förstörd? Lyckades räden?

Sedan så undrar jag också ifall jag har rätt ifall jag säger att Cthulhus stad ligger på den försvunna kontinenten Mu?

Är tacksam för alla svar :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, jag har ingen aning om hur Innsmouth ser ut idag, eller vad resultatet av räden blev. Chaosium har släppt en modul som heter Escape from Innsmouth, som jag antar skulle kunna vara till hjälp, men den lär vara slutsåld sedan länge.

Efter att ha varit fullständigt ohjälpsam kommer jag fram till det jag egentligen tänkte svara på:

Sedan så undrar jag också ifall jag har rätt ifall jag säger att Cthulhus stad ligger på den försvunna kontinenten Mu?
Nej, det har du inte. Det finns ingen källa som jag kan komma på som kopplar samman R'lyeh med Mu, inklusive artiklarna om de båda på Wikipedia.

Mu
R'lyeh

/tobias

Darn it! Jag hade tänkt att använda en Muvisk ask som karaktärerna hittat som en koppling till The deep ones... men nu funkar det inte riktigt :gremsuck:

Jo jag känner till modulen... och den är slutsåld. Tänkte bara ifall någon annan hade läst den:p Det finns iof en berättelse i Keeper's companion 2 där det moderna Innsmouth nämns. Så det verkar inte ha blivit helt förstört åtminstone, får helt enkelt improvisera om jag inte får något svar :gremtongue:

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Lite Lovecraft/CoC - Svar. OBS! Spoiler!

Innsmouth:

I äventyret Escape From Innsmouth ges en antydan om att några Deep Ones överlever räden. Dessa tar sin flykt till en annan stad och lever undangömda för att bygga upp The Esoteric Order. Boston ges som förslag. Så här finns en möjlighet för SL att bygga upp en nya äventyr och kampanjer. Vad gäller själva Innsmouth så förblir den lilla staden övergiven. Endast några fiskare lever kvar.

Marukusu

Hero
...såvida jag inte pratar i nattbyxan så styrde Store Cthulhu över kontinenterna Mu och Lemuria för miljoner år sedan, fast huvudsätet låg i R'lyeh (eller hur fan det stavas).
Jag är nästan säker på att det står om det i grundboken, övriga världen styrdes av Yith och Mi-Go har jag för mig.

- Danne, sehr osäker.

Marukusu

Hero
Tillägg, möjligen Spoiler

Citat från Call of Cthulhu-grundregelboken, edition 5.6, sida 99:

350 Million BP: the two supercontinents collide, forming the supercontinent of Pangaea and giving rise to the mountains of Scotland and Scandinavia. This cataclysm also causes new land masses to form in the Pacific Ocean, among them are K’naa Ponape, Yhe, and R’lyeh. These are the places that will one day be known as Mu.
In the wake of this upheaval Cthulhu and his spawn seep down from the distant star-system of Xoth, claiming Mu for their own. War begins with the elder things for dominance of the planet, but truce is eventually declared between the two alien races.”
Sida 143, under Great Race of Yith:

“In the aeons that followed the Great Race divided up the Earth between themselves, the mi-go, and Cthulhu’s kin. Cthulhu and his kind ruled from the Pacific, and the lost lands of R’lyeh and Mu.
(min fetstil)

- Danne, so it is written.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Oförtydligande

De där texterna gör verkligen inte saken klarare. Den första texten säger att R'lyeh är en del av Mu, medan den andra texten talar om R'lyeh och Mu som två olika land.

Kan det vara så att vi skulle bli galna om vi visste sanningen?

/tobias

Marukusu

Hero
Re: förtydligande... nåt sånt.

"Den första texten säger att R'lyeh är en del av Mu, medan den andra texten talar om R'lyeh och Mu som två olika land."

Det är en tolkningsfråga. Mu kan ju ha varit ett örike, och R'lyeh var en separat ö, eller så var helt enkelt R'lyeh en del av Mu, eller så var de helt geografiskt separerade. För att verkligen ta reda på den-hemska-sanningen-som-mänskligheten-inte-var-menad-att-veta så bör man vara en linguistofil med inriktning på det engelska språket, eller så bestämmer man som SL helt enkelt vad som passar bäst ihop med ens egna planer.

Hursomhaver så tycker i alla fall jag att det framgår av texterna att Cthulhu styrde över Mu, och då R'lyeh var/är hans huvudsäte så finns det i alla fall en koppling mellan den förlorade kontinenten Mu och R'lyeh.

- Danne, sanity personifierad.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Klart och tydigt

De där texterna gör verkligen inte saken klarare.
Jo, jag tycker det gör saken rätt mycket klarare.

Den första texten säger att R'lyeh är en del av Mu, medan den andra texten talar om R'lyeh och Mu som två olika land.
Den första texten säger:

This cataclysm also causes new land masses to form in the Pacific Ocean, among them are K’naa Ponape, Yhe, and R’lyeh. These are the places that will one day be known as Mu.

Alltså, flera landmassor formas i havet och en bland dem återfinns bland annat R'lyeh. Dessa platser som återuppstår kallas för Mu senare. I den andra texten står det:

the lost lands of R’lyeh and Mu.

Att dra slutsatsen då att det skulle vara olika platser kan vara korrekt om man enbart ser till meningen i sig, men sätter man det i en större kontext så ser jag det inte som någon motsägelse. Det rör sig om samma plats (vilket tidigare sagts), men man understryker här R'lyehs vikt inom Mu. Ungefär som då man i tidningar i bland kan läsa uttryck som t.ex., Rom och Italien - alltså platser som är väldigt starka i förhållande till landet.

Det är i alla fall intrycket jag fick av texterna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Lite Lovecraft/CoC - Svar. OBS! Spoiler!

Ubåt? Faktum är att jag inte har läst igenom äventyret speciellt noga. Skummade bara lite i boken för ett tag sen och råkade då läsa om det alternativa slutet och fortsättningen på kampanjen.

Men Deep Ones är kluriga snubbar så de har säkert byggt upp ett nytt samhälle på annan ort...

Marukusu

Hero
Re: Lite Lovecraft/CoC - Svar. [OBS! Spoiler!]

Citat från Delta Green, Third Printing, sida 50 (Delta Greens timeline):

"April 10, 1963: USS Thresher sinks with all hands a hundred miles east of Cape Cod. Delta Green uncovers Deep One involvement.

April-May, 1963: Delta Green Operation RIPTIDE utterly destroys the Deep One city of Y'ha-`nthlei, which had only been damaged by the submarine attack in 1928."
(min kursivering på det andra stycket).

- Danne, citerar.

Marukusu

Hero
Re: WHOA! [OBS! Spoiler!]

WHOA!

Snyggt jobbat, Pagan Publishing/Chaosium/vem som än har gjort Delta Green.

- Danne, kooooolt.