Nekromanti Lite mer om Castles&Crusades

Staffan

Myrmidon
Det där med fasta klassförmågor i stället för skills och feats kan jag köpa, om man nu vill ha enkelhet framför skräddarsydda rollpersoner (om jag hade gjort en D&D Light hade jag nog gjort likadant). Vad jag däremot inte kan förstå är varför man valt att ha SEX olika saves - det är ju till och med mer än i AD&D. Personligen tycker jag att systemet med tre effektbaserade saves är mycket trevligare än att ha 5-6 saves som ibland är effekt-baserade (t ex Paralyze/Poison/Death och Breath Weapon) och ibland baserade på källan till effekten (Rods/Staves/Wands). I 2e körde jag faktiskt med ett liknande system som jag hade hittat på El Internetto, där man hade fyra saves: Dodge, Body, Mind och Magic (där Magic var saker som inte hade någon uppenbar koppling till de andra tre, som t ex att bli ivägteleporterad).

anth

Vetefan
Saves

Jag tycker nog också att det räcker med 3 saves.
Däremot så använder jag mig friskt av olika abilities till de olika saven.
T.ex. will save +int.mod. för illusions.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Även jag är septisk

Jag ska ta en ordentligt titt på C&C när det dyker upp, och försöker att inte göra några förhastade uttalanden.

Men jag är ändå skeptisk. Förutom att de har sex stycken saves (enligt andrahandsuppgifter) de har också en massa klasser. Och de vill emulera 1e.

Jag hade, precis som flera andra, hellre sett en d20 lite, som var direkt skalbar upp till D&D3e om man så ville. Det går att göra, men det verkar som om de som vill åt "enkelhet" mer är ute efter att saker och ting ska funka som de gjorde förr.

Nåja, vi får se. De kanske har briljanta idéer man kan sno. :gremlaugh:

Magnus

Om det som står i posten stämmer så kan jag säga att det inte längre har en plats i min budget. Skall man göra en d20-AD&D så bör man ta med alla de regler som introducerades och göra ett integrerat set av dem, annars blir det för Basic för att intressera mig.

Nåja. Jag får jobba vidare med min Unofficial Advanced Dungeons & Dragons 3rd ed.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad hände med Warduke?[NT]

Vadan denna mani när det gäller namnbyten?

Re: Vad hände med Warduke?[NT]

Warduke var mitt allra första nätnamn och det jag alltså använde här på rollspel.nu när jag först kom hit. När Codex fick sitt forum här (det dolda alltså, som ingen förutom administratörer och Codex-nissar kunde se) så ville chefredaktören att vi skulle använda våra riktiga namn, så sagt och gjort. Jag blev DanielSchenström och var så ett bra tag. Men så fick man plötsligt en liten medaljong, en stenplatta och ytterligare en fånig titel till sitt namn, så jag återgick till Warduke. Jag har aldrig gillat att stå ut på det sättet.

Samtidigt i resten av världen...
så har jag i och med att jag börjat frilansa för amerikaner och sånt börjat använda mitt riktiga namn på alla forum jag hänger på och, tja, jag trivs bättre med mitt namn än nåt fånigt nickname.

So, voila!

Jag är återfodd.