Eon-Viktor
Veteran
Jag har knåpat ihop en liten samling nya effekter som jag tycker saknas. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på om ni ser något som kan missbrukas som sjutton och tips om hur det skulle kunna begränsas. Tack på förhand!
(kopierar direkt från Excell, det kan se lite knasigt ut)
Glömska
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent
Effekten gör att offret glömmer bort allt som har hänt under den senaste rundan (4 sekunder). I strid innebär det ibland ganska stor förvirring; den drabbade får +Ob1T6 svårighet på alla stridsmanövrar
(förutom instinktiva försvar) i en runda för varje filament som används. För varje extra filament
glömmer offret en extra runda tillbaka i tiden, och är förvirrad en runda längre. Utöver detta förlorar
offret automatiskt VINIT under lika många rundor som antalet filament som användes.
Leda eld
Pyrotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att magikern kan leda en redan existerande eldslåga över en yta, elden följer
magikerns hand, slag för antändning slås som vanligt men ett mislyckat sådant innebär bara att
elden inte stannar kvar och fäster sig där den drar förbi. Ett filament räcker för att få en liten låga
att röra sig, två filament räcker till en låga stor som en facklas, tre filament krävs för att påverka
en mindre brasa, fyra filament en lägereld och så vidare.
Bromsa tiden
Kronotropi 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras provosorisk eller permanent
Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser (dock ej ritualer) under effektens
varaktighet.
Forma jord
Geotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att magikern kan forma och styra en bit jord efter sin vilja. När effekten har avtagit
kommer jorden att slappt falla tillbaka ner mot marken igen, så om man vill att den ska stanna kvar
som man håller den kombineras effekten tacksamt med effekten "Jordförstening". Ett filament
räcker för att forma upp till en kubikdecimeter jord, och för varje filament trippleras volymen jord
som kan formas. Vid en formalisering är det nödvändigt att bestämma vilken form jorden ska ta i
förväg.
Förblinda
Skototropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att ljus inte kan tränga igenom en varelses pupill, och offret förlorar tillfälligt attributet
SYN. I strid räknas det som att strida i kompakt mörker, med undantaget att dvärgar och tiraker
inte kan använda sin mörkersyn. Varelser med magiska sinnen, som t.ex. vandöda påverkas inte.
Dela sinne
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör så att magikern kan se, höra, känna, smaka eller lukta samma sak som en varelse
inom räckvidden. För att lyckas att dela sinnet måste offret misslyckas med ett slag mot PSY med
lika många tärningars svårighet som antalet filament som användes till effekten. Lyckas slaget
händer ingenting, lyckas slaget perfekt upptäcker varelsen magikern, fumlas slaget provisoriseras
effekten.
Projicera filament
Aspektneutral: 2+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent.
Effekten låter magikern föra över 1 eller fler filament till en annan individ. Det kostar 1 filament att
aktivera effekten och utöver det används så många filament som magikern vill föra över. Det här gör
så att personen som får filamenten kan använda dem i nästa runda på samma sätt som om han/hon
hade använt kongelerade filament. Man kan inte föra över filament till en person mot dens vilja.
Frikoppla effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Effekten låter magikern "låsa fast" en provosorisk effekt så att magikern inte längre kommer att
påverkas av att magikern väver en ny likadan effekt. Kontakten mellan väven och magikern upphör,
vilket även innebär att magikern inte kan låta effekten upphöra med blotta tanken längre. Effekten
kräver lika många filament som magnituden av besvärjelsen som skall låsas fast. Det är i princip en
permanentisering som inte är permanent, besvärjelsen kan fortfarande avbrytas med effekter som
"riva sönder väv" och liknande.
Kontinuera
Aspektneutral: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provosorisk*
*Effekten kan inte göras eller permanent.
Effekten används för att automatiskt mata in ny energi i redan pågående besvärjelser, och gör dom
i princip provosoriska. Skillnaden är att magikern måste ständigt alstra nya filament för att inte
besvärjelsen ska ta slut. Detta fungerar så att magikern måste alstra det antal filament som krävs för
besvärjelsen som ska förlängas under loppet av effektens varaktighet för att den ska fortsätta verka.
Detta delas upp beroende på hur många filament som skall alstras och hur lång varaktigheten är.
Till exempel skulle effekten 'Motmagi' förstärkt till 2 filament med en varaktighet på 2 minuter kräva
att magikern alstrar 1 filament (detta räknas som en magisk handling den rundan) var 15:e runda
för att hålla besvärjelsen vid liv.
Effekten måste läggas till besvärjelsen när den kastas, den kan inte vävas in senare under den första
effektens varaktighet. Om magikern mislyckas med något av sina alstra-slag upphör besvärjelsen att
verka. Om magikern erhåller smärta upphör besvärjelsen att verka. Transformeringen från den
ursprungliga besvärjelsen är fortfarande i kraft, så enbart den grundläggande aspekten behöver alstras.
Koncentrera effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Effekten gör att magikern kan halvera varaktigheten i en temporär effekt för att dubblera effektens
styrka. Antalet filament som krävs är lika med antalet gånger man vill halvera varaktigheten. Om man
använder den här effekten kan man inte öka varaktigheten med ökad svårighet på besvärjelseslaget
eller använda effekterna 'provosorisera' eller 'permanenta'.
Ett exempel på en besvärjelse som använder Kontinuitet och Koncentrera effekt:
Den oändligt skarpa eggen (5)
Färdigheter: Alstra Nomotropi (Ob5T6), Transformering* (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse
(Ob1T6), Besvärjelse (Ob2T6)
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: Tre rundor.
*Transformering av två nomotropiska filament till geotropi utan förlust.
Besvärjelsen gör så att ett vapen som magikern berör orsakar +Ob4T6 huggskada. Under besvärjelsens gång måste magikern alstra 1 nomotropiskt filament varje runda. Detta räknas till magikerns magiska handlingar den rundan, så alla efterkommande besvärjelser kommer att ta dubbelt så lång tid att utföra. Besvärjelsen upphör när magikern misslyckas alstra sitt filament, när magikern erhåller smärta, när magikern frivilligt släpper besvärjelsen eller när magikern befinner sig mer än 30 meter ifrån vapnet.
[Alstra 5 Nomotropiska filament (Ob5T6), Transformera 2 filament till Geotropi utan förlust (Ob4T6), Väva 'Skärpa' förstärkt till 2 filament (Ob2T6), Väva Koncentrera effekt (Ob1T6), Väva Kontinuitet (Ob2T6).]
(Om man skulle höja svårigheten en grad på två av besvärjelseslagen skulle man kunna utföra besvärjelsen på 2 rundor, men den är svår som den är tänker jag.)
Borde jag låta Kontinuitet begränsas på samma sätt som Koncentrera effekt; att man inte får öka varaktigheten på besvärjelsen?
Borde jag göra Kontinuitet och Koncentrera effekt aspektneutrala?
Ett par andra besvärjelser som blir möjliga:
Kronokratens ultimatum (6)
Färdigheter: Alstra kronotropi (Ob7T6), Besvärjelse (Ob5T6)
Räckvidd: Personlig.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: En runda.
Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser under effektens varaktighet.
Stridsglömska (2)
Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Besvärjelse (Ob1T6),
Besvärjelse (Ob1T6)
Räckvidd: Avstånd.
Varaktighet: Momentan.
Tidsåtgång: Två rundor.
*Transformering av ett psykotropiskt filament till ataxatropi med ett filaments förlust.
Besvärjelsen gör att det utvalda målet glömmer bort allt som hände den senaste rundan. Offret får
en nivå (+Ob1T6) svårare på alla stridsmanövrar (förutom instinktiva försvar) nästa runda.
Dessutom misslyckas automatiskt offrets slag mot VINIT nästa runda.
Jag ber om ursäkt att det blev ett så lång inlägg!
(kopierar direkt från Excell, det kan se lite knasigt ut)
Glömska
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent
Effekten gör att offret glömmer bort allt som har hänt under den senaste rundan (4 sekunder). I strid innebär det ibland ganska stor förvirring; den drabbade får +Ob1T6 svårighet på alla stridsmanövrar
(förutom instinktiva försvar) i en runda för varje filament som används. För varje extra filament
glömmer offret en extra runda tillbaka i tiden, och är förvirrad en runda längre. Utöver detta förlorar
offret automatiskt VINIT under lika många rundor som antalet filament som användes.
Leda eld
Pyrotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att magikern kan leda en redan existerande eldslåga över en yta, elden följer
magikerns hand, slag för antändning slås som vanligt men ett mislyckat sådant innebär bara att
elden inte stannar kvar och fäster sig där den drar förbi. Ett filament räcker för att få en liten låga
att röra sig, två filament räcker till en låga stor som en facklas, tre filament krävs för att påverka
en mindre brasa, fyra filament en lägereld och så vidare.
Bromsa tiden
Kronotropi 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras provosorisk eller permanent
Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser (dock ej ritualer) under effektens
varaktighet.
Forma jord
Geotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att magikern kan forma och styra en bit jord efter sin vilja. När effekten har avtagit
kommer jorden att slappt falla tillbaka ner mot marken igen, så om man vill att den ska stanna kvar
som man håller den kombineras effekten tacksamt med effekten "Jordförstening". Ett filament
räcker för att forma upp till en kubikdecimeter jord, och för varje filament trippleras volymen jord
som kan formas. Vid en formalisering är det nödvändigt att bestämma vilken form jorden ska ta i
förväg.
Förblinda
Skototropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör att ljus inte kan tränga igenom en varelses pupill, och offret förlorar tillfälligt attributet
SYN. I strid räknas det som att strida i kompakt mörker, med undantaget att dvärgar och tiraker
inte kan använda sin mörkersyn. Varelser med magiska sinnen, som t.ex. vandöda påverkas inte.
Dela sinne
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*
*Effekten kan inte göras permanent
Effekten gör så att magikern kan se, höra, känna, smaka eller lukta samma sak som en varelse
inom räckvidden. För att lyckas att dela sinnet måste offret misslyckas med ett slag mot PSY med
lika många tärningars svårighet som antalet filament som användes till effekten. Lyckas slaget
händer ingenting, lyckas slaget perfekt upptäcker varelsen magikern, fumlas slaget provisoriseras
effekten.
Projicera filament
Aspektneutral: 2+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*
*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent.
Effekten låter magikern föra över 1 eller fler filament till en annan individ. Det kostar 1 filament att
aktivera effekten och utöver det används så många filament som magikern vill föra över. Det här gör
så att personen som får filamenten kan använda dem i nästa runda på samma sätt som om han/hon
hade använt kongelerade filament. Man kan inte föra över filament till en person mot dens vilja.
Frikoppla effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Effekten låter magikern "låsa fast" en provosorisk effekt så att magikern inte längre kommer att
påverkas av att magikern väver en ny likadan effekt. Kontakten mellan väven och magikern upphör,
vilket även innebär att magikern inte kan låta effekten upphöra med blotta tanken längre. Effekten
kräver lika många filament som magnituden av besvärjelsen som skall låsas fast. Det är i princip en
permanentisering som inte är permanent, besvärjelsen kan fortfarande avbrytas med effekter som
"riva sönder väv" och liknande.
Kontinuera
Aspektneutral: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provosorisk*
*Effekten kan inte göras eller permanent.
Effekten används för att automatiskt mata in ny energi i redan pågående besvärjelser, och gör dom
i princip provosoriska. Skillnaden är att magikern måste ständigt alstra nya filament för att inte
besvärjelsen ska ta slut. Detta fungerar så att magikern måste alstra det antal filament som krävs för
besvärjelsen som ska förlängas under loppet av effektens varaktighet för att den ska fortsätta verka.
Detta delas upp beroende på hur många filament som skall alstras och hur lång varaktigheten är.
Till exempel skulle effekten 'Motmagi' förstärkt till 2 filament med en varaktighet på 2 minuter kräva
att magikern alstrar 1 filament (detta räknas som en magisk handling den rundan) var 15:e runda
för att hålla besvärjelsen vid liv.
Effekten måste läggas till besvärjelsen när den kastas, den kan inte vävas in senare under den första
effektens varaktighet. Om magikern mislyckas med något av sina alstra-slag upphör besvärjelsen att
verka. Om magikern erhåller smärta upphör besvärjelsen att verka. Transformeringen från den
ursprungliga besvärjelsen är fortfarande i kraft, så enbart den grundläggande aspekten behöver alstras.
Koncentrera effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Effekten gör att magikern kan halvera varaktigheten i en temporär effekt för att dubblera effektens
styrka. Antalet filament som krävs är lika med antalet gånger man vill halvera varaktigheten. Om man
använder den här effekten kan man inte öka varaktigheten med ökad svårighet på besvärjelseslaget
eller använda effekterna 'provosorisera' eller 'permanenta'.
Ett exempel på en besvärjelse som använder Kontinuitet och Koncentrera effekt:
Den oändligt skarpa eggen (5)
Färdigheter: Alstra Nomotropi (Ob5T6), Transformering* (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse
(Ob1T6), Besvärjelse (Ob2T6)
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: Tre rundor.
*Transformering av två nomotropiska filament till geotropi utan förlust.
Besvärjelsen gör så att ett vapen som magikern berör orsakar +Ob4T6 huggskada. Under besvärjelsens gång måste magikern alstra 1 nomotropiskt filament varje runda. Detta räknas till magikerns magiska handlingar den rundan, så alla efterkommande besvärjelser kommer att ta dubbelt så lång tid att utföra. Besvärjelsen upphör när magikern misslyckas alstra sitt filament, när magikern erhåller smärta, när magikern frivilligt släpper besvärjelsen eller när magikern befinner sig mer än 30 meter ifrån vapnet.
[Alstra 5 Nomotropiska filament (Ob5T6), Transformera 2 filament till Geotropi utan förlust (Ob4T6), Väva 'Skärpa' förstärkt till 2 filament (Ob2T6), Väva Koncentrera effekt (Ob1T6), Väva Kontinuitet (Ob2T6).]
(Om man skulle höja svårigheten en grad på två av besvärjelseslagen skulle man kunna utföra besvärjelsen på 2 rundor, men den är svår som den är tänker jag.)
Borde jag låta Kontinuitet begränsas på samma sätt som Koncentrera effekt; att man inte får öka varaktigheten på besvärjelsen?
Borde jag göra Kontinuitet och Koncentrera effekt aspektneutrala?
Ett par andra besvärjelser som blir möjliga:
Kronokratens ultimatum (6)
Färdigheter: Alstra kronotropi (Ob7T6), Besvärjelse (Ob5T6)
Räckvidd: Personlig.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: En runda.
Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser under effektens varaktighet.
Stridsglömska (2)
Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Besvärjelse (Ob1T6),
Besvärjelse (Ob1T6)
Räckvidd: Avstånd.
Varaktighet: Momentan.
Tidsåtgång: Två rundor.
*Transformering av ett psykotropiskt filament till ataxatropi med ett filaments förlust.
Besvärjelsen gör att det utvalda målet glömmer bort allt som hände den senaste rundan. Offret får
en nivå (+Ob1T6) svårare på alla stridsmanövrar (förutom instinktiva försvar) nästa runda.
Dessutom misslyckas automatiskt offrets slag mot VINIT nästa runda.
Jag ber om ursäkt att det blev ett så lång inlägg!