Nekromanti Lite nya effekter, balansgångshjälp?

Eon-Viktor

Veteran
Jag har knåpat ihop en liten samling nya effekter som jag tycker saknas. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på om ni ser något som kan missbrukas som sjutton och tips om hur det skulle kunna begränsas. Tack på förhand!

(kopierar direkt från Excell, det kan se lite knasigt ut)

Glömska
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent

Effekten gör att offret glömmer bort allt som har hänt under den senaste rundan (4 sekunder). I strid innebär det ibland ganska stor förvirring; den drabbade får +Ob1T6 svårighet på alla stridsmanövrar
(förutom instinktiva försvar) i en runda för varje filament som används. För varje extra filament
glömmer offret en extra runda tillbaka i tiden, och är förvirrad en runda längre. Utöver detta förlorar
offret automatiskt VINIT under lika många rundor som antalet filament som användes.

Leda eld
Pyrotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten gör att magikern kan leda en redan existerande eldslåga över en yta, elden följer
magikerns hand, slag för antändning slås som vanligt men ett mislyckat sådant innebär bara att
elden inte stannar kvar och fäster sig där den drar förbi. Ett filament räcker för att få en liten låga
att röra sig, två filament räcker till en låga stor som en facklas, tre filament krävs för att påverka
en mindre brasa, fyra filament en lägereld och så vidare.

Bromsa tiden
Kronotropi 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras provosorisk eller permanent

Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser (dock ej ritualer) under effektens
varaktighet.

Forma jord
Geotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*

Effekten gör att magikern kan forma och styra en bit jord efter sin vilja. När effekten har avtagit
kommer jorden att slappt falla tillbaka ner mot marken igen, så om man vill att den ska stanna kvar
som man håller den kombineras effekten tacksamt med effekten "Jordförstening". Ett filament
räcker för att forma upp till en kubikdecimeter jord, och för varje filament trippleras volymen jord
som kan formas. Vid en formalisering är det nödvändigt att bestämma vilken form jorden ska ta i
förväg.

Förblinda
Skototropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*

Effekten gör att ljus inte kan tränga igenom en varelses pupill, och offret förlorar tillfälligt attributet
SYN. I strid räknas det som att strida i kompakt mörker, med undantaget att dvärgar och tiraker
inte kan använda sin mörkersyn. Varelser med magiska sinnen, som t.ex. vandöda påverkas inte.

Dela sinne
Psykotropi: 1+, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Temporär*

Effekten gör så att magikern kan se, höra, känna, smaka eller lukta samma sak som en varelse
inom räckvidden. För att lyckas att dela sinnet måste offret misslyckas med ett slag mot PSY med
lika många tärningars svårighet som antalet filament som användes till effekten. Lyckas slaget
händer ingenting, lyckas slaget perfekt upptäcker varelsen magikern, fumlas slaget provisoriseras
effekten.

Projicera filament
Aspektneutral: 2+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan*

*Effekten kan inte göras temporär, provosorisk eller permanent.

Effekten låter magikern föra över 1 eller fler filament till en annan individ. Det kostar 1 filament att
aktivera effekten och utöver det används så många filament som magikern vill föra över. Det här gör
så att personen som får filamenten kan använda dem i nästa runda på samma sätt som om han/hon
hade använt kongelerade filament. Man kan inte föra över filament till en person mot dens vilja.

Frikoppla effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Effekten låter magikern "låsa fast" en provosorisk effekt så att magikern inte längre kommer att
påverkas av att magikern väver en ny likadan effekt. Kontakten mellan väven och magikern upphör,
vilket även innebär att magikern inte kan låta effekten upphöra med blotta tanken längre. Effekten
kräver lika många filament som magnituden av besvärjelsen som skall låsas fast. Det är i princip en
permanentisering som inte är permanent, besvärjelsen kan fortfarande avbrytas med effekter som
"riva sönder väv" och liknande.

Kontinuera
Aspektneutral: 2, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provosorisk*

*Effekten kan inte göras eller permanent.

Effekten används för att automatiskt mata in ny energi i redan pågående besvärjelser, och gör dom
i princip provosoriska. Skillnaden är att magikern måste ständigt alstra nya filament för att inte
besvärjelsen ska ta slut. Detta fungerar så att magikern måste alstra det antal filament som krävs för
besvärjelsen som ska förlängas under loppet av effektens varaktighet för att den ska fortsätta verka.
Detta delas upp beroende på hur många filament som skall alstras och hur lång varaktigheten är.
Till exempel skulle effekten 'Motmagi' förstärkt till 2 filament med en varaktighet på 2 minuter kräva
att magikern alstrar 1 filament (detta räknas som en magisk handling den rundan) var 15:e runda
för att hålla besvärjelsen vid liv.
Effekten måste läggas till besvärjelsen när den kastas, den kan inte vävas in senare under den första
effektens varaktighet. Om magikern mislyckas med något av sina alstra-slag upphör besvärjelsen att
verka. Om magikern erhåller smärta upphör besvärjelsen att verka. Transformeringen från den
ursprungliga besvärjelsen är fortfarande i kraft, så enbart den grundläggande aspekten behöver alstras.

Koncentrera effekt
Nomotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent

Effekten gör att magikern kan halvera varaktigheten i en temporär effekt för att dubblera effektens
styrka. Antalet filament som krävs är lika med antalet gånger man vill halvera varaktigheten. Om man
använder den här effekten kan man inte öka varaktigheten med ökad svårighet på besvärjelseslaget
eller använda effekterna 'provosorisera' eller 'permanenta'.

Ett exempel på en besvärjelse som använder Kontinuitet och Koncentrera effekt:

Den oändligt skarpa eggen (5)
Färdigheter: Alstra Nomotropi (Ob5T6), Transformering* (Ob4T6), Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse
(Ob1T6), Besvärjelse (Ob2T6)
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: Tre rundor.
*Transformering av två nomotropiska filament till geotropi utan förlust.

Besvärjelsen gör så att ett vapen som magikern berör orsakar +Ob4T6 huggskada. Under besvärjelsens gång måste magikern alstra 1 nomotropiskt filament varje runda. Detta räknas till magikerns magiska handlingar den rundan, så alla efterkommande besvärjelser kommer att ta dubbelt så lång tid att utföra. Besvärjelsen upphör när magikern misslyckas alstra sitt filament, när magikern erhåller smärta, när magikern frivilligt släpper besvärjelsen eller när magikern befinner sig mer än 30 meter ifrån vapnet.

[Alstra 5 Nomotropiska filament (Ob5T6), Transformera 2 filament till Geotropi utan förlust (Ob4T6), Väva 'Skärpa' förstärkt till 2 filament (Ob2T6), Väva Koncentrera effekt (Ob1T6), Väva Kontinuitet (Ob2T6).]

(Om man skulle höja svårigheten en grad på två av besvärjelseslagen skulle man kunna utföra besvärjelsen på 2 rundor, men den är svår som den är tänker jag.)

Borde jag låta Kontinuitet begränsas på samma sätt som Koncentrera effekt; att man inte får öka varaktigheten på besvärjelsen?

Borde jag göra Kontinuitet och Koncentrera effekt aspektneutrala?

Ett par andra besvärjelser som blir möjliga:

Kronokratens ultimatum (6)
Färdigheter: Alstra kronotropi (Ob7T6), Besvärjelse (Ob5T6)
Räckvidd: Personlig.
Varaktighet: Temporär.
Tidsåtgång: En runda.

Effekten gör att tiden går långsammare från magikerns perspektiv. Tiden saktar ner med x0,5 dvs
så verkar magikern röra sig dubbelt så snabbt under effektens varaktighet. I praktiken innebär
det att FÖR ökas till FÖRx2 och att slag mot VINIT och alla stridshandlingar blir -Ob2T6 lättare.
Dessutom halveras tidsåtgången för alla handlingar i besvärjelser under effektens varaktighet.

Stridsglömska (2)
Färdigheter: Alstra psykotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Besvärjelse (Ob1T6),
Besvärjelse (Ob1T6)
Räckvidd: Avstånd.
Varaktighet: Momentan.
Tidsåtgång: Två rundor.
*Transformering av ett psykotropiskt filament till ataxatropi med ett filaments förlust.

Besvärjelsen gör att det utvalda målet glömmer bort allt som hände den senaste rundan. Offret får
en nivå (+Ob1T6) svårare på alla stridsmanövrar (förutom instinktiva försvar) nästa runda.
Dessutom misslyckas automatiskt offrets slag mot VINIT nästa runda.

Jag ber om ursäkt att det blev ett så lång inlägg!

Regmolar

Swashbuckler
Ok, här kommer min blandat subjektiva och objektiva vy på dina effekter... (jag ska dock försöka klargöra vilken kritik som baseras i vad).

Glömska: Det känns bara lite underligt med den linjära ökningen av stridssvårighet. Dock är det bara subjektivt, så för dig innebär det bara att jag föreslår du tänker över det en gång till :gremwink:

Leda eld: Fociibegränsning (att elden måste följa magikerns hand i detta fall) är inget som finns med i andra effekter i Eon. Ta bort den och förklara istället att magikern inte kan föra elden någonstans där han inte ser den. Betänk även de möjliga effekterna av att göra denna besvärjelse provisorisk, samt vad som händer om man lägger den på andra.

Bromsa tiden: Jag skulle snarare kalla den för "snabba upp tiden" eller dylikt; effekternas namn är objektiva, och du lär knappast bromsa hela tidens gång genom sex ynka filament... (sen kanske magikern uppfattar det som att han bromsar tiden och kallar besvärjelsen för det, men det är en annan femma...).

Forma jord: För det första finns redan en nästan likadan effekt i Drakar (den låter dig forma jord), för det andra är levitation respektive rörelse pneumo- respektive ataxatropiska effekter, och de bör enligt konsekvensen i Eons magisystem inte kunna ersättas av annat (t.ex. står det på alla effekter där detta kunnat tänkas ingå att det inte gör det, utan man måste ha en separat effekt för rörelse). Kolla effekterna i Drakar om du kan, och ta annars bort sväv- och rörelsedelen.

Dela sinne: Jag anser att effekten borde begränsas till ett sinne per filament, eftersom det känns mer konsekvent med andra effekter. Förklara hur det fungerar med magikerns egna sinnen då han använder trollformeln. Provisering är en ataxatropisk effekt, så den fummelrisken känns magiteoretiskt och till viss del speltekniskt omöjlig. Låt magikern få ta del av ett extra sinne eller få ett hum om personens känslostämning istället.

Projicera filament: Den här effekten är endast användbar i high fantasy och ska inte användas om det inte är kampanjens uttryckliga mål, eftersom den tillåter oerhört mäktig magi. Dessutom är min personliga åsikt (samt systemets konsekvens) att den ska tillhöra en bestämd effekt (förslagsvis ataxa- eller nomotropi (där finns andra metaeffekter) eller psykotropi (eftersom mänskligt magianvändande mig veterligen baseras i själen)).

Frikoppla effekt: betänk starkt effekterna av att kunna ge hela gruppen +Ob2T6 i skada, -Ob2T6 på dödsslag, chockslag och liknande, konstant Insikt, skydd mot svaga magier och alla dylika saker genom en ganska liten arbetsinsats.. Höj kostnaden till minst 2+, dvs. två filament per proviserad magnitud, i vilket fall.

Kontinuera: effekten känns onödig och lite konstig; låt magikern lägga trollformeln en gång till istället. Aspektneutralitet bör av konsekvens inte användas; nomotropi passar bättre.

Koncentrera effekt: effekten känns magiteoretiskt svårförklarad, och dessutom känns det som att den snarare hör hemma hos ataxatropin (eftersom den förändrar trollformelns verkan). Dessutom funderar jag lite på dess balanseffekter.

Du hade knappast kunna skriva det mycket kortare :gremwink: Hoppas min kritik var till någon hjälp.

Eon-Viktor

Veteran
Tack för svaren, de skänkte en del nytt ljus! Effekterna behöver moddas en hel del märker jag...

Glömska: Man skulle kanske kunna göra om den så att den liknar effekten "Blända" i det att den är lika stark som antalet filament och sen klingar av i efterhand. Sen kanske man skulle ta bort att VINIT förloras automatiskt, det verkar lite knasigt nu när jag ser det, och höja den svårigheten på samma sätt som för stridshandlingar?

Leda eld: Vettigt, den följer inte magikerns hand längre. Istället får vi lämna det till de mer teatraliskt lagda magikerna att sträcka ut handen åt sin vandrande eldslåga om de vill.
Owh. Från och med nu får den inte kombineras med beröring... men provisorisera skulle kunna vara okej, man får tänka på att elden måste ha nånting att förbränna också så man kan ju inte ta med den precis överallt och hur länge som helst. Eller missar jag något viktigt?

Bromsa tiden: Ah, jo jag hade inte ens tänkt på namnet på det sättet... får klura ut ett bättre namn, men tanken är iallafall att magikern från andras perspeltiv rör sig dubbelt så fort och från sitt eget att andra rör sig hälften så snabbt.
"Tidsförskjutning", "Tempo"... eller något.

Forma jord: Jag äger inte Drakar-boken, men där ser man. Hmm jo det är sant att den inte borde kunna röra sig och sväva enbart med geotropi. Jag får kolla upp den officiella effekten i Drakar-boken vid tillfälle.

Dela sinne: Jag gillar det du säger om att magikern kan ta del av mer när slaget lyckas perfekt. Det var kanske lite slarvigt (inkonsekvent) av mig att hoppa mellan aspekter sådär. Tja, antingen kan magikern känna båda sinnevärldarna samtidigt och skilja på dom eller så dövas hans egna då han använder den andres... jag tänkte inte på det, ska lägga till det när jag har bestämt mig.

Projicera filament: Ja, jo, ganska mäktig effekt om många magiker samlar ihop sig. Usch, riktigt äcklig i en ritual kommer jag på nu. Man skulle kunna begränsa den på nåt sätt, till exempel att det kostar 2 filament per filament som skall projiceras.
Man väver effekten med ataxatropi (eller liknande) och får sen alstra de filament som ska överföras? Låter inte heller helt i linje, men det är väl inget med den här effekten å andra sidan. Dock gillar jag aspektneutrala effekter då de tar bort behovet av att varenda extemporatör därute måste lära sig ataxatropi och nomotropi för att kunna meta lite. (Tyvärr blir besvärjelser mycket bättre också då det tar bort behovet av många transformeringar.)

Frikoppla effekt: Jo, jag har kommit på det nu också. Med tillräckligt mycket tid kan en flitig magiker gå runt och utrusta en hel armé med diverse otäcka buffningar. Mjo, 2 filament per magnitud låter vettigt... men den skulle nästan behöva någon mer slags begränsning.

Kontinuera: Kanske lite konstig i sin nuvarande form, men jag försöker hitta på ett trevligt sätt att göra besvärjelser halvprovosoriska och halvpermanenta som du kanske märker. Får försöka komma på något bättre.

Koncentrera effekt: Ska tänka på den här en del också, den verkade vettig i början men... jag får se. Magiteori är jag inte riktigt lika intresserad av som spelbalans dock, det bör sägas.

Hoppas du eller någon annan har lust att svara på det här!

Regmolar

Swashbuckler
Hej! Ska svara igen lite snabbt där jag tycker det behövs eller känner för det :gremwink:

Leda eld: Vettigt, den följer inte magikerns hand längre. Istället får vi lämna det till de mer teatraliskt lagda magikerna att sträcka ut handen åt sin vandrande eldslåga om de vill.
Låter bra; du kan ju alltid läsa texten om focii jag lade upp för ett tag sedan om du är intresserad av sådant... :gremwink:

Owh. Från och med nu får den inte kombineras med beröring... men provisorisera skulle kunna vara okej, man får tänka på att elden måste ha nånting att förbränna också så man kan ju inte ta med den precis överallt och hur länge som helst. Eller missar jag något viktigt?
Efter en tids (ca. 20 sek) magiteoretiskt filosoferande gällande metaeffekternas natur skulle jag säga att en ledd eld kan sägas vara upprätthållen av den proviserande effekten (på samma sätt om en proviserad version av Eld), så du kan nog välja som du känner för :gremwink:

"Tidsförskjutning", "Tempo"... eller något.
Tidsförskjutning tycker jag fungerar ganska bra, åtminstone tills du kommer på något annat. "[underligt namns] temporaldistortion" är nog ett mycket eonskt alternativ-/komplementnamn på ritualen :gremwink:

Forma jord: Jag äger inte Drakar-boken, men där ser man. Hmm jo det är sant att den inte borde kunna röra sig och sväva enbart med geotropi. Jag får kolla upp den officiella effekten i Drakar-boken vid tillfälle.
Jag tog och kollade upp effekten i drakar och kom fram till att även om den kunde användas till att omforma jord är den så pass olik din att du borde behålla den som ren jordformningseffekt.

Dock gillar jag aspektneutrala effekter då de tar bort behovet av att varenda extemporatör därute måste lära sig ataxatropi och nomotropi för att kunna meta lite. (Tyvärr blir besvärjelser mycket bättre också då det tar bort behovet av många transformeringar.)
Jag tror att det är en medveten begränsning av extemporatörernas kraft att göra det så svårt för dem att använda metaeffekter (vilket typ egentligen inte kunde göras allt innan Den tomma effekten), och dessutom i linje med att alla aspekter har vissa "teman", där ataxatropi bl.a. har temat "metaeffekter som förändrar besvärjelser". Hur det sedan förhåller sig i praktiken är ju upp till SL :gremwink:

Så, hoppas jag inte bara snackat strunt den här gången :gremwink: