Ja, helt klart.
Ett inlägg kan handla om flera saker, dels kan man svara på flera saker i ett tidigare inlägg där vissa har med rollspel att göra medan andra inte har det. Således är delar av inlägget off topic och delar är det inte, alltså kan inlägget vara lite off topic. Om man i inlägget börjar med att skriva något i stil med "Jag tycker Eon är ett bra rollspel." och sedan fortsätter och beskriver hur man enklast installerar Windows 98 så är inlägget väldigt mkt off topic, trots att en liten av det handlar om rollspel.
Det är också fullt möjligt att det inte har direkt med ämnet som (ska) diskuteras i ett forum, denna tråd är ett ypperligt exempel. Den är rätt så off topic, den handlar inte om rollspel och den handlar inte direkt om
www.rollspel.nu heller. Däremot handlar den indirekt om en viss aspekt av användandet av forumen på
www.rollspel.nu. Således är den lite off topic, men kan ändå anses passa här.
Man kan också kalla något för Jävligt Off Topic om man känner för det, vilket man t ex skulle kunna göra om man inte på något sätt kan få en koppling till det man skriver om.
En tråd som är off topic hör inte hemma på våra forum, helt enkelt för att vi som håller i forumen har bestämt att det ska vara så. En tråd blir inte off topic för att en kommentar i den är off topic, men blir för många det så kan hela tråden räknas som off topic och därmed låsas. Det behöver inte betyda att det som tråden egentligen handlade om inte får diskuteras, det får man mer än gärna ta upp i en ny tråd som då förhoppningsvis inte innehåller en massa annat trams som egentligen inte hade med tråden att göra. På så sätt främjas diskussionen om rollspel, och det är därför vi håller koll på forumen och flyttar trådar ibland. Det är också av den anledningen som vi har valt att inte tillåta off topic-diskussioner på våra forum.
Vi som modererar på forumen gör vårt bästa för att användandet av forumen ska bli så trevliga som möjligt och även om vi oftast inte behöver göra något så händer det en hel del saker som vi behöver göra något åt. Vi tror att de flesta även tycker att det är bra, jag kan inte tänka mig att många går in på ett rollspelsforum för att titta på porrbilder eller läsa femtioelva inlägg som enbart innehåller svordomar. Därför har vi regler som säger att sådant inte hör hemma på våra forum, eftersom det finns folk som helt enkelt inte kan följa normalt hyfs och följa netikett. Alla som tycker annorlunda kan istället gå in på Passagens forum eller något annat helt okontrollerat forum och få sitt lystmäte tillfredsställt. Vi tvingar ingen att använda våra forum, däremot måste man följa våra regler för att få använda forumet.
Jag nämner återigen att bara för att en tråd stängs innebär inte det att allt som diskuteras i tråden är oönskvärt, troligen är det för att en för stor del av tråden har börjat spåra ur och handla om något helt annat. Vi har tyvärr inga möjligheter att enbart låsa en del av en tråd, det är allt eller inget som gäller. Det är därför man mer än gärna får ta upp något som man ville diskutera i en tråd som stängts igen i en ny tråd, bara man ser till att följa reglerna.
MVH Olle Johansson
Chefredaktör,
www.rollspel.nu