Nekromanti Lite Om fummel

Zalpurgius

Veteran
Jag har lite synpunkter på fummel regeln i Eon.
Om jag har en dolk och står 2 meter ifrån en dörr kommer jag antagligen misslyckas eller träffa. Men om dörren är 10 meter bort kommer jag garanterat att sätta den i min egen fot. eller varför inte sätta den i min kompis som står 3 meter åt höger.

En annan sak.
Om jag skjuter med ett armborts 5 meter kommer nog alla att träffa. Men om jag skulle skjuta en person 100 meter bort skulle strängen gå av. Hur skulle den kunna göra det? är den inte inställd på att skjuta långt eller?

Eon är har snuskigt bra regler förutom fummel regeln

Ps. OM en person ska slå två slag mot en person kommer det av vara Ob4T6 mot båda slagen, för han vet ju "innan" att det kommer att vara svårare att träffa bara för att han slår två ggr Ds.

Du fattar också att det är svårare att träffa en person två ggr i snabb följd än att slå honom en gång. Grattis.

Sall Tymbast

Veteran
flummel

Fummel ser jag som den bästa regeln att ändra efter situationen. Jag tycker att det är viktigare att lära sig konsekvenserna av fummel och sen improvisera fritt ifrån detta.

Eftersom fummel sker ganska ofta hos mina spelare så kan det både vara underhållande/spännande för dom och för mig att låta konsekvenserna skilja sig utifrån situationen.

Jag tror även att det är svårt för spelskaparna att finna tabeller som inte bär fummelkonsekvenser som kan vara helt absurda i vissa situationer.

Men detta är bara så jag kör./images/icons/smile.gif

Salte Sall

(Mannen som lyckats dra ett baseballträ i huvudet på sig själv och lever med konsekvenserna.../images/icons/hairy.gif)

Ost

Warrior
Vem är SL? Det är ju som bekant helt fritt för en spelledare att ändra reglerna till något han/hon anser vara mer passande. Ett alternativ, som vi kört med lite i min rollspelsförening, är att räkna fummel som ett misslyckat slag där hälften av tärningarna (avrundat uppåt) vid första kastet blev sexor. Man kan ju tycka vad man vill om den varianten, men jag säger bara att en SL har alla möjligheter att ändra regler efter eget tycke eller helt enkelt ignorera att slaget fumlas och bara se det som ett misslyckande.

/Ost (som kanske inte är bästa kompis med fummelreglerna heller)

Kimon

Swordsman
Den enkla lösningen på det problemet är väl att istället för att slå en Ob tärning, lägga till värdet 4. +Ob3T6 på grund av avstånd etc. blir då +12.

Slå attackslaget med Ob3T6+12, och vips så har risken att fumla minskat.

Fummelrisken är fortfarande högre, men inte lika hög.

Zalpurgius

Veteran
Nja. Det var i alla fall lite bättre. Men den funkar ju inte så bra.
Men du. Om jag slår Ob3T6, och 2 tärningar utfaller med 6, den sista utfaller med 5. Då lägger jag alltså ihop 4+4+5? Är det inte lika stor risk som innan.

(Jag har alltid varit lite sur på fummel reglerna)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det stora problemet

Fummelreglerna har något som många ser som en nackdel - man måste använda sin hjärna och sitt sunda förnuft, och ibland till och med improvisera lite... /images/icons/wink.gif

Kimon

Swordsman
Hrm...

Genom att minska antalet Ob tärningar minskar också risken för fummel. Det är helt enkelt mycket mindre risk att slå de förhatliga sexorna. Observera att denna "växling" endast är applicerbar på modifikationer och inte "grundslaget".

Vad jag menar är följande:
Ett normalt attackslag är Ob3T6. Om rp'n har modifkationer för avstånd (+Ob2T6) och mörker (+Ob1T6) är det enligt regelboken ett slag på: Ob6T6.
Mitt förslag är att konvertera de modifikationer som erhåller p.g.a avstånd och mörker till fasta fyror (4) istället.
Slaget blir då: Ob3T6+12

Om vi ponerar på att rp i detta läge har FV 20 gäller följande chanser/risker i procent för de utfall som finns
(P=Perfekt, L=Lyckat, M=Misslyckat, F=Fummel)
Ob6T6:
(P: 0.06%) (L: 41.69%) (M: 34.33%) (F: 23.91%)
Ob3T6+12:
(P: 6.71%) (L: 20.81%) (M: 65.09%) (F: 7.39%)

Så... Inte lättare att träffa direkt, men svårare att fumla.

Roblin

Warrior

Mitt förslag är att konvertera de modifikationer som erhåller p.g.a avstånd och mörker till fasta fyror (4) istället.
Slaget blir då: Ob3T6+12

Borde det inte vara först en fyra [4] sedan en trea [3] följt av en fyra [4]... o.s.v.
som fasta tal?
Alltså slaget blir ob3t6+11 skillnaden kanske inte är slående, men det gör en bra skillnad i statistiken, skulle jag tro.

Vindhand

Myrmidon
Re: Det stora problemet

Fummelreglerna har något som många ser som en nackdel - man måste använda sin hjärna och sitt sunda förnuft,

Är det inte litet tvärtom: det är först när man använder sitt sunda förnuft som fummelreglerna ställer till problem genom sin absurditet... innan dess är de bara siffror och sannolikheter...

Personligen tycker jag lösningen att fummel inträffar när OB-slaget utfaller på (t.ex.) 10 mer än FC är rätt bra... om man nu skall envisas med att använda OB-tärningarna.

Blippe

Warrior
Snarare typ 4, 4, 4, 3, 4, 4, 4, 3... men vem fan orkar???

Det är fullt upp till dig att sitta och krångla till det hela för din egen skull....

Bjorn

Hero
Ett förslag

Jag har också haft lite funderingar om det där med fummel.

En potentiell lösning tror jag kan vara att använda en separat obt6a (i annan färg eller nåt) ungefär som EAB-tärningen i neotech. Altså blir resultatet av denna tärning över FV så har man fumlat, inte annars. Gör man saker som inte bara är extra "svåra" utan också extra "riskabla" kan man lägga till en eller flera fummeltärningar emdens en handling som bara är "svår" men inte speciellt riskabel bara ger extra vanliga tärningar.

Vad tror ni?

/Bjorn

Mr SL

Warrior
Efekten över

desto grövre efekt över färdighetsvärdet desto grövre fumel så sliper man slå en t10 och få samma jäfla resultat typ fasnade i kläderna./images/icons/devil.gif

Sabelkatten

Swordsman
Jag tror faktiskt att det borde bli 4, 3, 3, 3... på grund av hur sannolikheterna utvecklar sig när du byter ut tärningar mot fasta tal (ex. 1T6<4: 50%, 4<4: 0%).

Det här känns faktiskt som en tänkbar kompromiss.

/Henrik

Moonshadow

Warrior
Problemet rör inte bara fumel och avstånd utan även det faktum att i ett läge där jag med mitt slag (knytnävs) skulle kunna träffa huvudet utan bekymer men väljer att sikta på näsan som är mitt i huvudet kommer jag nästan garanterat att missa huvudet helt. jämförelsevis så skulle altså den pilskytt som siktar på mitten alvarligt minska sina changser att träffa tavlan alls. Det är oxå ett intresant problem.

Detta bymer har jag dock löst med en lite egen regel som säger att först slår jag Ob4t6 för att träffa huvudet sedan lägger jag på en till för att träffa ansikte och tillsist utligare en för nosen. /images/icons/sick.gif

Grillmästaren

Veteran
Re: Det stora problemet

Jo, håller med!
Istället för att Slå fram vad som händer vid fummel så är det väll bara att hitta på nånting passande... Man behöver faktiskt inte använda böckerna hela tiden :gremsmile:

Moonshadow

Warrior
Nu ska inte du vara elak lille vän för jag minns fler än en gång som du skrivit lite "lustiga" saker i det förflutna. Dessutom angripper du en liten detalj och missar helheten. Inte tillstymelsen till lösning visar du heller. FY !!!

Fantomen är hård mot de hårda./images/icons/spook.gif