grundinstinkt
Men hundar och grisar kanske gillar att bita och riva i folk? Allvarligt, vildsvin lär ju vara bland det farligaste bytet att jaga eftersom det i trängda lägen använder betar och tänder på ett synnerligen ohälsosamt sätt för jägaren. Hundar är ju vargar i förklädnad.
Men du har rätt, det är klart att du kan träna en häst mot dess instinkter. Fråga bara hur gamla polishästar som Utter kan hålla sig så lugna i kaotiska lägen. Sedan finns det ju en rad andra seriöst omöjliga rörelser som hästar har tränats till både in cirkus, stridsskolor och högre dressyr (stridsskolor i nuvarande form). Men huvudsaken är att detta kräver tid, det är inte en treårig häst som kan detta vi pratar tiotal här och sådana hästar tenderar att bli oerhört dyra alternativt att din RP bör ha minimum 15 i djurträning samt ha haft tiden för sig samman med sin häst.
Jag instämmer dessutom med någon ( vem var det) som sa det att det är oerhört intressant att ha hästen som SLP. Vi har nyligen formulerat en liten lista där vi tagit fram "karaktärsdrag" för hästen. Det finns ju en rad ovanor som en häst kan ha. Jag kan tipsa om en oerhört "färggrann" häst i fantasylitteraturen (Diamanttronen av D Eddings) som tycker om att kråma sig, stila och bita folk som han tycker illa om. I en viss tecknad film förekommer också en häst som sitter på komando (ytterst regelvidrigt även om det förekommer på cirkus). Andra söta detaljer som hästar kan tänkas göra för att få mer karaktär:
Älska att springa
Bli vettskrämd om det låter bakom det
Kickar allt som inte kommer framifrån
Stegra
Bocka
Vara kittliga (ni anar inte vad en extra sadelgjord (vet inte vad den heter) kan ställa till med - aldrig har jag sett en travare bocka så)
Krubbitare
Sjuklig (efter fång eller annat otrevligt)
Kelig
Knuffig
Tjockis - äter allt när som helst
Tunn
Ja snart sagt allt som kan strula till det för våra kära rp. Ge hästarna karaktärer! Det glömmer inte spelarna efter första betan.