Funderar lite på regelklur till kommande rollspel, kanske till Kontinuum 2.
Först skapandet av rollperson. Tänk er grundegenskaper och färdigheter i en cirkel som är indelad i en kärna och två yttre ringar. Kärnan delas in i tårtbitar som innehåller grundegenskaper. Exempelvis kan tårtbit ett innehålla motorik.
I cirkeln utanför grenar motorik ut sig i flera färdigheter, bl.a. skjuta. Man har automatiskt lika mycket i skjuta som motorik, men kan även höja bössa enskilt med andra poäng.
Till sist kommer den yttersta ringen som är specialiseringar, där har man automatiskt lika mycket i specialiseringen "skjuta med pistol i mörker" som man har i skjuta.
Rollpersonen skapas kronologiskt där man först går igenom barndom och första ringen, sedan skolgång och andra ringen, sist vuxenlivet och tredje ringen.
Exempel: Per sätter 3 i grundegenskapen bildning, sedan höjer han färdigheten historia från 3 till 7, sist höjer han specialiseringen konsthistoria från 7 till 11.
I nästa inlägg förklarar jag vad dessa värden används till.
Först skapandet av rollperson. Tänk er grundegenskaper och färdigheter i en cirkel som är indelad i en kärna och två yttre ringar. Kärnan delas in i tårtbitar som innehåller grundegenskaper. Exempelvis kan tårtbit ett innehålla motorik.
I cirkeln utanför grenar motorik ut sig i flera färdigheter, bl.a. skjuta. Man har automatiskt lika mycket i skjuta som motorik, men kan även höja bössa enskilt med andra poäng.
Till sist kommer den yttersta ringen som är specialiseringar, där har man automatiskt lika mycket i specialiseringen "skjuta med pistol i mörker" som man har i skjuta.
Rollpersonen skapas kronologiskt där man först går igenom barndom och första ringen, sedan skolgång och andra ringen, sist vuxenlivet och tredje ringen.
Exempel: Per sätter 3 i grundegenskapen bildning, sedan höjer han färdigheten historia från 3 till 7, sist höjer han specialiseringen konsthistoria från 7 till 11.
I nästa inlägg förklarar jag vad dessa värden används till.