Nekromanti Lite SciFi och allmänt flum...

DragonLord

Warrior
Hej, hej på er, alla glada forumiter!

Har suttit uppe i över 36 timmar nu och städat en kompis hus under natten. Mitt i all denna soppa spawnas en fin (in my twisted brain, that is...) idé.

Vad sägs om space opera med magi och tekno-mystik? :gremcool:

Det kan vara sömnbristen som talar, men låt mig lägga fram min vision:

Tänk er att Jorden lyckas bygga upp ett imperium i solsystemet. Ett imperium som lever i harmoni och som sedan får kontakt med andra livsformer som man sedan lär sig leva fredligt med, som en enda stor "familj" (med undantag för några små krig som relativt snabbt glöms bort).

Sedan brakar helvetet löst! :gremgrin:

Intergalaxiskt (stavning?) inbördeskrig som sabbar all kontakt mellan planeterna och kraschar möjligheterna till effektiv transport mellan planeter...

Jo, känns lite GW WH40K, men tänk på att "utomjordingar" (löjlig term, men vitt och brett använd och förstådd) är 100% integrerade i denna utopi. Med andra ord är människor och andra tänkande varelser (bättre term?) strandade ute på diverse planeter i galaxen, omgivna av teknologi de efter ett par århundraden av isolering från andra planeter till stor del inte förstår ett skvatt av.

Lägg sedan till magi/psi-krafter och så har vi ju ett helt paket med trevliga grejer! :gremlaugh:

Vad tycker folk om denna knappast originella idé? :gremsmirk:

DragonLord - ...and he just keeps going and going and going...like a motherf**king energizer-bunny!

Irratic

Veteran
Re: känns bra men ....

Det påminner lite om lost in space i en större skala, om de skurits av borde alla teknologi har instruktions böcker som ingen fattar något av och de tekniker som använde tingen borde vara intelligenta nog att för sina kunskaper vidare till nästa generation, att alla aliens skulle vara intelligenta verkar lite överdrivet kolla, ALF, starship troopers, mfl.... men annars låter det som en högeligen osund idè =P

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hej, hej på er, alla glada forumiter!

Hej Svejs!

Har suttit uppe i över 36 timmar nu och städat en kompis hus under natten

Långa nätter, kompisars hus och städning är ingen bra kombination...

Mitt i all denna soppa spawnas en fin (in my twisted brain, that is...) idé.

...fast någon positiv effekt ska det ju ha. :gremsmile:

Nu ska jag sluta larva mig och svara på ditt inlägg istället.

Intergalaxiskt (stavning?)

Intergalaktisk tror jag det är.

Jo, känns lite GW WH40K, men tänk på att "utomjordingar" (löjlig term, men vitt och brett använd och förstådd) är 100% integrerade i denna utopi. Med andra ord är människor och andra tänkande varelser (bättre term?) strandade ute på diverse planeter i galaxen, omgivna av teknologi de efter ett par århundraden av isolering från andra planeter till stor del inte förstår ett skvatt av.

De förstår sig väl på teknologin, men de olika planeterna utvecklar den åt olika håll. Det tycker jag är mer rimligt än att de bara slutar förstå.

Att de olika raserna (utomjordingarna och människorna) delas upp i olika läger så att de olika raserna måster samarbeta gör det rätt annorlunda och coolt.

Lägg sedan till magi/psi-krafter och så har vi ju ett helt paket med trevliga grejer! :gremlaugh:

Hmm... Jag tycker inte att magi är nödvändigt. Det känns som om det är lite mycket Star Wars (The Force) över det då. Du skulle ju kunna ge några av raserna möjlighet att läsa tankar, telekeni eller någon annan mindre kraftfull egenskap. Det kanske var så du tänkte dig från början, men ordet magi fick mig att tänka att det var något som magiker lärde ut osv. Ingen utlärning av magi om du frågar mig.

DragonLord

Warrior
Re: känns bra men ....

All utomjordingarna är givetvis inte tänkande varelser...
Lite alien-splatting måste man väl ha? :gremgrin:

Och sedan behöver ju inte alla tänkande varelser vara jättesnälla. Majoriteten är nog ungefär lika sviniga som människor har en tendens att vara... :gremcool:

DragonLord - "- Hey, just 'cos I've got scales it doesn't mean I won't maim you just as efficiently as your own brethren could. So watch it, warm blood!"

DragonLord

Warrior
Jag förstår dina tankar kring "magin".
Fast när jag säger magi menar jag väl mer den i min mening lite diffusa konst där linjen mellan magi och psi-krafter är väldigt suddig. Som jag minns är den inte direkt övertydlig i Star Wars heller. Magi känns som fel pegrepp för jedikonster, liksom.

När jag tänker efter var nog magi ett lite illa valt ord! :gremblush:
Får väl förklara mina idéer lite mer senare, när jag har reglerkonceptet för Grå Tiders magi färdigt (detta nyare alster kommer nog utnyttja många av de mekanismer som Grå Tider använder. Jag vill ha ett system om är givande inom flera genrer och man kan ju passa på och ha lite kul och skapa en rolig värld/galax att testa det i!)

Teknologi kan gå förlorad om en värld blir avskuren från andra världar och inte har de nödvändiga resurserna för att replikera den teknologin de har och/eller för att framställa drivmedel för nämnda teknologi. Då blir man tvungen att återgå till enklare metoder för att överleva. Efter ett par tusen år kan den gamla teknologin mycket väl vara bortglömd eller extremt missuppfattad även om det fortfarande finns enstaka exemplar som kanske till och med fungerar.
Sedan är det där om olika utveckling också tämligen intressant. Vissa världar ska ju ha klarat sig undan denna katastrof till stor del.

Olika läger/fraktioner! Låter underbart! :gremsmile:
Hade tänkt att det ska betyda mindre vilken ras rollpersonen är av och mer vilken organisation han associeras med. Lite intressantare vilkling än klassikern "Alver vs. Dvärgar"-konflikten. Raser har givetvis fortfarande inverkan på hur allting fungerar, men inte i lika stor grad som på vems lönelista du står.

DragonLord - Har fortfarande inte sovit en blund. Ska ha ett småfärdigt koncept innan helgen är över...