Nekromanti Lite synpunkter och blandad kritik till RiotMinds

Jorkii

Veteran
Jag spelade Vildhjarta i veckan, det är ju ett helt underbart äventyr. Förmodligen så är det också det mest John Bauer inspirerade som RiotMinds givit ut. Underbara illustrationer av Bergting, trolsk och sagolik stämning, helt enkelt perfekt!

På omslaget märks det att Paul Bonner sneglat mer än en gång på Bauer-illustrationen där Prinsessan Tuvstarr sitter vid den mörka skogstjärnen (Tomtar och Troll 1913), vilket är helt brilljant.

(http://www.jkpglm.se/jbmuseum/galleri.php)

Tyvärr verkar RiotMinds glida ifrån Bauer mer och mer iom Jorges Bestiarium och Snösaga (spekulerar bara), vilket vore lite synd då de verkligen funnit en särskild stämning här.

Det sista jag vill se är att Stigarnas bok blir en världsmodul med länder, statskick, invånarantal, huvudstäder osv. Istället bör fokus ligga på myter, legender, skogar (jag vill verkligen se mer information om Svartliden), folkslag och kanske i viss mån riken.

Som sista råd skulle jag rekommendera alla som spelar eller spelleder i Trudvang att gå till biblioteket och låna ett exemplar någon av de "Bland tomtar och troll" som Bauer illustrerade, alternativt någon samlingsvolym som "Bauers bästa". Härifrån kan man få mer inpiration än någon annanstans ifrån, både från bilderna och sagorna. Bilderna är definitivt en stämningshöjare för spelare. Spelledarna behöver dessutom få en djupare inblick i vad sagomystiken egentligen innebär, denna stämning får man nämligen varken ur grundregelboken eller JB.

dibbe

Veteran
Detta eviga tjat om Bauer

Ja, killen var cool. Han var klart duktig på att rita, och lyckades klura ut en hel massa fräcka motiv också (en inte helt vanlig kombination). Det är bra och stämningsfullt.

MEN det är, för att kvasi-citera ett tidigare i det här forat, "inte Bauer the Role Playing Game vi pratar om".
Jag börjar bli lite smått less på att folk plockar fram eldkastaren så fort stackarna på Riotminds ö.h.t. ger indikation på att tänka tanken att ge ut något som inte är en tribut till vår gammle småländske målare.

Vidare tycker jag att Jorges gör ett näst intill enastående jobb med att bibehålla - och bygga ut! - den stämning som DoD6 blivit så omtalat för.

Ah, well... det var nog med whinande från mig idag. Jag hoppas absolut inte att stackars Jorkii tar det här inlägget som ett påhopp. Det är absolut inte så jag menar, även jag kan låta lite argsint =)

Jorkii

Veteran
Kanonmat och lömska Kungstroll

Det var aldrig min mening att grilla RiotMinds eller JB, mer än 80% av JBs varelser passar väl ihop med min syn på Trudvang. Däremot så har jag svårt för kreatur som Jordtmal, Huvfurdrake och Loge hur välgjorda de än må vara.

Jag är även av den sorten som anser att troll ska vara listiga, lömska, uråldiga och unika varelser. Skogstrollen har t.ex. framställts som själlös kanonmat som endast finns till för att döda eller dödas. Det är alldeles för lätt för SL att låta sina scenarion krylla av skogstroll som vaktar allt och alla. När spelarna dödat ett tiotal troll så har man förstört lite av myten och den trolska stämningen. Men detta är bara vad jag personligen anser.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Kanonmat och lömska Kungstroll

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Jag är även av den sorten som anser att troll ska vara listiga, lömska, uråldiga och unika varelser. Skogstrollen har t.ex. framställts som själlös kanonmat som endast finns till för att döda eller dödas. Det är alldeles för lätt för SL att låta sina scenarion krylla av skogstroll som vaktar allt och alla. När spelarna dödat ett tiotal troll så har man förstört lite av myten och den trolska stämningen. Men detta är bara vad jag personligen anser.

<hr></blockquote>

De kan väl vara lömska och listiga fastän det kryllar av dem i skogarna. De behöver ju inte vara själlös kanonmat bara för att de är många. De kan ju vara lika listiga och lömska. Nu har jag sagt det två gånger.

Fast unika och uråldriga kanske de inte känns. Fast det kan vara väldigt mycket uråldrigt och unikt över kungstroll t ex. Personligen tycker jag att det är trevligt på ett sätt med ett stort kungstroll som bestämmer över ett gäng med grå- eller skogstroll.

Jag både håller med dig och tycker inte alls som du samtidigt. Det är för att jag är sinnesförvirrad.

Förresten så tror de på Haminges och att de och alla andra har varsin själ osv osv. Så de kan ju inte vara själlösa. Jag älskar att märka ord.