G
Guest
Guest
HITPOINTS
Vi vet ju alla att HP är mer än Tålighetspoäng i Conan, eller vet vi det?
HP i Conan representerar allt från stryktålighet till förmågan att omvandla farligt kritiska attacker till mindre dödliga genom att följa med attacken eller bara ren tur. HP innefattas också utav uthållighet, blödning, smärta osv, osv...
Med andra ord är HP väldigt mycket. Låt mig dra ett exempel på vad HP kan vara i en strid.
Du slåss mot ett gäng fiender, dom nöter ner dig tills du har 5 HP kvar. Betyder det att du är full av skärsår, blåmärken, knäkta revben och utslagna tänder? Nej... Dina 5 HP kvar kan symbolisera den fysiska påfrestningen att slåss under en längre period, du är helt utpumpad och börjar förlora fokus. Nästa SR får en fiende in ett välriktat hugg mot dig och du får 7 i skada. Betuder det då att en liten rispa fick dig [den stora mäktiga barbaren] att falla? Nej... Dina 5 HP som du har kvar gör att du förlorar lite av din vitalitet, fokus och tröttheten gör att du inte är lika rörlig, detta innebär att fienden attack är såpass välriktat att det får dig att falla.
Vi tar ett annnat exempel. Samma barbar slåss mot samma fiender. Barbaren inleder striden med full HP [säg 75 st]. Första hugget fienden får in är en massive damage. Barbaren misslyckas med sitt FORT-slag och faller till backen. Betyder detta att detta hugg var mycket kraftfullare än det som beskrivs ovan?.... Nej, det behöver inte vara det. Det tidigare hugget kan vara minst lika kraftfullt men kom under andra omständigheter. Massive Damage hugget var precis lika kraftigt men Barbaren hade otur och ett hugg som han vanligvis med lätthet skulle kunna undvika [alltså att förlora en gäng HP] resulterade istället i ett kritiskt hugg...
Så vad vill jag komma med detta? Jo. Alla nötningsskador man får under en strid läker direkt med hälften när striden är över. Skador man får från Massive Damage läker inte på detta sätt utan måste vårdas enligt reglerna...
SKILLS
Eftersom Conan är ett mer skillinriktat spel än D&D så finns det en officiell regler som säger att man ökar ALLA skills med 0,5 per lvl. Denna öking får man INNAN man sätter ut sina skillpoint när man levlar. På så sätt så får man en naturlig ökning av skills under sin karriär. RP blir mer kunniga. Exempel så är det ju vettigt att en lvl 20 Soldier bör ha en viss nivå i Knowledge Arcana eftersom han eller hon troligtvis sett det ena och det andra...
Denna ökning är givetvis frivillig.
Vad tror ni om detta???
Vi vet ju alla att HP är mer än Tålighetspoäng i Conan, eller vet vi det?
HP i Conan representerar allt från stryktålighet till förmågan att omvandla farligt kritiska attacker till mindre dödliga genom att följa med attacken eller bara ren tur. HP innefattas också utav uthållighet, blödning, smärta osv, osv...
Med andra ord är HP väldigt mycket. Låt mig dra ett exempel på vad HP kan vara i en strid.
Du slåss mot ett gäng fiender, dom nöter ner dig tills du har 5 HP kvar. Betyder det att du är full av skärsår, blåmärken, knäkta revben och utslagna tänder? Nej... Dina 5 HP kvar kan symbolisera den fysiska påfrestningen att slåss under en längre period, du är helt utpumpad och börjar förlora fokus. Nästa SR får en fiende in ett välriktat hugg mot dig och du får 7 i skada. Betuder det då att en liten rispa fick dig [den stora mäktiga barbaren] att falla? Nej... Dina 5 HP som du har kvar gör att du förlorar lite av din vitalitet, fokus och tröttheten gör att du inte är lika rörlig, detta innebär att fienden attack är såpass välriktat att det får dig att falla.
Vi tar ett annnat exempel. Samma barbar slåss mot samma fiender. Barbaren inleder striden med full HP [säg 75 st]. Första hugget fienden får in är en massive damage. Barbaren misslyckas med sitt FORT-slag och faller till backen. Betyder detta att detta hugg var mycket kraftfullare än det som beskrivs ovan?.... Nej, det behöver inte vara det. Det tidigare hugget kan vara minst lika kraftfullt men kom under andra omständigheter. Massive Damage hugget var precis lika kraftigt men Barbaren hade otur och ett hugg som han vanligvis med lätthet skulle kunna undvika [alltså att förlora en gäng HP] resulterade istället i ett kritiskt hugg...
Så vad vill jag komma med detta? Jo. Alla nötningsskador man får under en strid läker direkt med hälften när striden är över. Skador man får från Massive Damage läker inte på detta sätt utan måste vårdas enligt reglerna...
SKILLS
Eftersom Conan är ett mer skillinriktat spel än D&D så finns det en officiell regler som säger att man ökar ALLA skills med 0,5 per lvl. Denna öking får man INNAN man sätter ut sina skillpoint när man levlar. På så sätt så får man en naturlig ökning av skills under sin karriär. RP blir mer kunniga. Exempel så är det ju vettigt att en lvl 20 Soldier bör ha en viss nivå i Knowledge Arcana eftersom han eller hon troligtvis sett det ena och det andra...
Denna ökning är givetvis frivillig.
Vad tror ni om detta???