Troberg
Sinister eater
Vapenregler (egentligen vapenstats) i rollspel tycks vara baserade på hår långt/hårt/rakt/fort vapnen skjuter (och motsvarande faktorer för närstridsvapen).
Min erfarenhet säger att det är rätt så ointressant. De faktorerna faller normalt alla under kategorin "tillräckligt", ungefär som hur megapixel inte längre är speciellt viktigt på kameror idag. Andra faktorer spelar mycket större roll.
Exempel, en (högst personlig) jämförelse mellan de klassiska antagonisterna AK47/74 och AR15/M16:
AK
Positivt:
* Tillförlitlig, funkar i alla lägen.
* Ergonomin passar mig.
* Laddhandtaget. Sitter så att man lätt kan använda det utan att byta greppet så mycket.
* Magasinet. Sitter stenstabilt, matar pålitligt även om man håller i det eller stöttar bössan på det.
* Stadig som ett spett. Bra om man vill sätta en bajonett på den.
Negativt:
* Siktet. Notch-and-post är svårare för nybörjare eller om man inte har möjlighet att hålla vapnet korrekt.
* Eldväljaren. Hade de gjort plåtkanten man petar på lite längre bakåt så hade man inte behövt släppa greppet för att ändra den.
* Magasinet. Haka i framkanten och vik bakåt kräver lite för mycket finmotorik.
AR
Postivt:
Eldväljaren sitter precis vid tummen, lätt att använda.
Ghostring-sikte är bättre.
Magasinen. Enkelt att byta, bara slappa i ett nytt.
Negativt:
Tillförlitligheten suger.
Lätt att komma åt eldväljaren av misstag.
Lite för lång stock för min smak.
Magasinen. Kan få problem med matningen om man håller i dem eller stöttar bössan på dem.
Magasinen: Lätt att av misstag komma åt mag-releaseknappen när man håller avtryckarfingret av avtryckaren. Risken är stor att man inte märker att man tappat magget förrän man behöver det.
Lite för fipplig att hantera med handskar.
Laddhandtaget. Man måste byta grepp helt för att komma åt det.
Som ni ser, inte så mycket om hur långt/hårt/rakt/fort de skjuter.
Nu säger jag naturligtvis inte att ett spel ska simulera sådant fippel i detalj, men någonstans känns det ändå som om reglerna missar målet.
Jag försöker i Generica att lösa det genom att lägga på en liten slumpfaktor på vapnen, som spelaren slår när han väljer vapen. Den ska då motsvara hur väl vapnet passar karaktärens smak/kropp/omständigheter. Jag har dock lite problem där, främst i hur man ska få en lagom stor slumpfaktor utan att få så stora skalor på allt.
I vilket fall, något att fundera på....
Min erfarenhet säger att det är rätt så ointressant. De faktorerna faller normalt alla under kategorin "tillräckligt", ungefär som hur megapixel inte längre är speciellt viktigt på kameror idag. Andra faktorer spelar mycket större roll.
Exempel, en (högst personlig) jämförelse mellan de klassiska antagonisterna AK47/74 och AR15/M16:
AK
Positivt:
* Tillförlitlig, funkar i alla lägen.
* Ergonomin passar mig.
* Laddhandtaget. Sitter så att man lätt kan använda det utan att byta greppet så mycket.
* Magasinet. Sitter stenstabilt, matar pålitligt även om man håller i det eller stöttar bössan på det.
* Stadig som ett spett. Bra om man vill sätta en bajonett på den.
Negativt:
* Siktet. Notch-and-post är svårare för nybörjare eller om man inte har möjlighet att hålla vapnet korrekt.
* Eldväljaren. Hade de gjort plåtkanten man petar på lite längre bakåt så hade man inte behövt släppa greppet för att ändra den.
* Magasinet. Haka i framkanten och vik bakåt kräver lite för mycket finmotorik.
AR
Postivt:
Eldväljaren sitter precis vid tummen, lätt att använda.
Ghostring-sikte är bättre.
Magasinen. Enkelt att byta, bara slappa i ett nytt.
Negativt:
Tillförlitligheten suger.
Lätt att komma åt eldväljaren av misstag.
Lite för lång stock för min smak.
Magasinen. Kan få problem med matningen om man håller i dem eller stöttar bössan på dem.
Magasinen: Lätt att av misstag komma åt mag-releaseknappen när man håller avtryckarfingret av avtryckaren. Risken är stor att man inte märker att man tappat magget förrän man behöver det.
Lite för fipplig att hantera med handskar.
Laddhandtaget. Man måste byta grepp helt för att komma åt det.
Som ni ser, inte så mycket om hur långt/hårt/rakt/fort de skjuter.
Nu säger jag naturligtvis inte att ett spel ska simulera sådant fippel i detalj, men någonstans känns det ändå som om reglerna missar målet.
Jag försöker i Generica att lösa det genom att lägga på en liten slumpfaktor på vapnen, som spelaren slår när han väljer vapen. Den ska då motsvara hur väl vapnet passar karaktärens smak/kropp/omständigheter. Jag har dock lite problem där, främst i hur man ska få en lagom stor slumpfaktor utan att få så stora skalor på allt.
I vilket fall, något att fundera på....