Hej hej, det här må se ut som en riktig klassiker till första post i ett forum... Men hursomhelst så har jag lite idéer (som jag iofs har lånat från diverse ställen), men som jag tror kan vara ganska sunda.
Systemet baseras hursomhelst på d20, och att grundegenskaper och färdigheter är i en skala från -5 till +5, där 0 är normalvärdet. Om man då har +1 i en färdighet, så slår man två tärningar och väljer den högsta. Har man -2 så slår man tre tärningar, och väljer den lägsta. Detta jämförs sen mot en svårighetsgrad, som sätts av spelledaren.
Säg att jag vill klättra över en mur, och har +1 i att klättra. SL bestämmer att svårighetsgraden är åtta (ganska lätt), varpå jag slår mina tärningar och slår 4 och 10. Jag väljer då tian, och klarar mig över.
Om man sen ska slåss, så slår man så med den färdighet som gäller vapnet, mot en svårighetsgrad som man väljer själv. Och vad hindrar en då från att ta en låg svårighetsgrad? Jo, den som försvarar sig får slå för att parera/undvika mot samma svårighet som anfallaren sen slår mot.
Skadan räknas ut genom att man tar det värde som anfallaren lyckades med, och lägger på styrkan (som då är ett värde mellan -5 och +5), och lägger på vapnets skadebonus. Om jag tex slog 14 mot en svårighet på åtta, och har en styrka på -1, och en skadebonus (för vapnet) på 0, så gör jag (7 - 1 = i skada. Vilket då innebär att det är hur bra man är på att slåss med ett vapen som har den största inverkan på hur mycket skada man gör med det. Det är väldigt abstrakt, och innehåller inga träffområden eller sådant, men det är i alla fall en början.
Vad tror ni? Är det något att bygga på, eller verkar det ogreppbart?
//David
Systemet baseras hursomhelst på d20, och att grundegenskaper och färdigheter är i en skala från -5 till +5, där 0 är normalvärdet. Om man då har +1 i en färdighet, så slår man två tärningar och väljer den högsta. Har man -2 så slår man tre tärningar, och väljer den lägsta. Detta jämförs sen mot en svårighetsgrad, som sätts av spelledaren.
Säg att jag vill klättra över en mur, och har +1 i att klättra. SL bestämmer att svårighetsgraden är åtta (ganska lätt), varpå jag slår mina tärningar och slår 4 och 10. Jag väljer då tian, och klarar mig över.
Om man sen ska slåss, så slår man så med den färdighet som gäller vapnet, mot en svårighetsgrad som man väljer själv. Och vad hindrar en då från att ta en låg svårighetsgrad? Jo, den som försvarar sig får slå för att parera/undvika mot samma svårighet som anfallaren sen slår mot.
Skadan räknas ut genom att man tar det värde som anfallaren lyckades med, och lägger på styrkan (som då är ett värde mellan -5 och +5), och lägger på vapnets skadebonus. Om jag tex slog 14 mot en svårighet på åtta, och har en styrka på -1, och en skadebonus (för vapnet) på 0, så gör jag (7 - 1 = i skada. Vilket då innebär att det är hur bra man är på att slåss med ett vapen som har den största inverkan på hur mycket skada man gör med det. Det är väldigt abstrakt, och innehåller inga träffområden eller sådant, men det är i alla fall en början.
Vad tror ni? Är det något att bygga på, eller verkar det ogreppbart?
//David