Nekromanti Lite utrustningsfrågor

Zadrith

Hero
1) Hur ser kikare och kompasser ut i EON?

2) Har ser pantalonger ut?

3) Är alla hosor i form av lösa ben eller förekommer det mer byxliknande varianter?

:gremconfused:

Baelor

Veteran
1) Hur ser kikare och kompasser ut i EON?
Kikare = et langt rør (læder eller lignende.) med 2 eller 3 linser.
Som kan manøvreres i forhold til hverandre. (Et rør innuti et annet.)

2) Har ser pantalonger ut?
Sjekk filmen "Men in tights."/Robin hood.
Trångt. Vondt, og ikke spesielt behagelig. (kastratistemme.)

3) Är alla hosor i form av lösa ben eller förekommer det mer byxliknande varianter?
Hosor/byxor er et vanligt fenomen. Tenk deg dine gamle gympa-byxor. Strekk dom ut lite. og støka til dom lite. (lera,støv.o.l.) Da får du et par "medieval" byxer. Eventuelt skjær av benen på dina yndlingsbyxor. og siden sy dom på igjen. Da borde det se riktigt ut.

Zadrith

Hero
Tack så mycket, men det sista svaret får jag nog erkänna att jag inte begrep riktigt (min norska är extremt obefintlig).

Hur väl kan man tänka sig att kikaren respektive kompassen fungerar?

Kikare: slipade linser
Kompass: Skulle säga en behandlad nål som mäter av magiflöden eller nått sånt.

Det norksa svaret säger att du ska ta dina gympabyxor och smutsa ner dom lite med lera osv, och du får ett ordentligt par medeltida byxor.

I EON, så vet jag att man bär hosor i Consaber, dock brukar sörläningarna sy ihop dom med sin blygdkapsel, medans norrläningarna har kjortel över.
Tokon bär som sagt sina små kiltar.

Däremot finns det alviska Triuvas, riktiga, moderna, rätt lätta och vida byxor. Även tokon brukar jag säga använder dessa.
F.ö. vet jag inte riktigt hur byxor ser ut.

Alharra

Warrior
Kompassen

Det är frågan det, själv skulle jag faktiskt tro att magnetismen finns på Mundana med, för järnet blir väl inte av med en av sina mest grundläggande egenskaper? Och eftersom nu det är samma vädersträck i Eon som IRL så tycker jag att det borde vara en rund värld med två poler. Och då skulle det vanliga utförandet på kompasser fungera alldeles utmärkt.

Grendel

Warrior
Re: Kompassen

Men är en kompass i så fall tillförlitlig i Mundana, med alla magiska kraftströmningar som korsar hit och dit? Skulle man inte kunna tänka sig att den påverkas av dessa? *ler elakt*
Å andra sidan kanske man förklarar magnetismen som en sorts magisk kraft/strömning...?

Alharra

Warrior

Tja, dem enda aspekten som skulle kunna ha med det att göra i så fall borde väl vara geotropi...

Tillförlitligheten? Ja du. Det kan väl variera efter SLs behag... Det kan ju inte vara lika tillförlitligt som att navigera efter stjärnorna, men helt missvisande borde det inte vara annat än i specialfall.

Om magnetismen skulle vara en magisk strömning? Ja varför inte? Om man vill kan man väl ha det så, men min personliga åsikt är att materialegenskaperna inte borde förändras... Fysiken borde inte fungera på ett helt annat sätt, även om jag antar att folk skulle kunna se det som en magisk strömning. Att man kan lägga till nya fysiska fenomen och magi är jag bara positiv till, men man kanske inte ska ändra det mest grundläggande?

Grendel

Warrior

Vad jag menade är att det skulle kunna förklaras som magi. Om det sen är magnetism eller Daaks gamla mormor som får visaren att peka mot norr är ju sedan ganska ointressant. :gremgrin:
De olika magiordnarna är ju inte ens helt överrens om hur eller varför magin fungerar...
Men som vanligt får ju varje SL bestämma hur deras Mundana ser ut, naturligtvis. Spånade bara lite... :gremcool: