Nekromanti Liten rapport om kinesiska nördar

Ymir

Liten kantbaron
Det spelas uppenbarligen tyska brädspel i Kina. Eller ja, spelas och spelas, den här brädspelsbaren hade ett lite undanskymt läge bland mer högljudda och/eller bisarra aktiviteter på nån slags arkadhall/lekplats/buddhisttempel/nöjesanläggning ovanpå ett köpcentrum, och ingen satt och spelade någonting när jag gick förbi, men den fanns iallafall, med flera bord till sitt förfogande och suverän utsikt över en stor shoppinggata, så jag passade på att dokumentera det hela. Bilden är lite oskarp, men Carcassonne och Ticket to Ride och Settlers fanns att tillgå, bland annat. Platsen är Harbin i norra Manchuriet:

Läget för Warhammerbutiken på det godawesomekoola underjordiska köpcentret 77th Street i Xidan i Beijing var som jämförelse mer sorgligt:

Jag vet dock från webbforum att det spelas Warhammer i Kina, åtminstone i Shanghai, men Kinas lagar mot avbildningar av skelett ställer till lite problem givet GWs kraniefetish.

Carcassonne och Settlers finns, till synes på random, att köpa i konstiga chica jpop/söthetsbutiker på samma köpcentrum, för övrigt.

Webbcaféerna är förstås thriving, både i Beijing och Harbin. I Beijing verkar de mest frodas runt universiteten, medan de finns överallt i Harbin, där allt är populärt som gör att man slipper gå ut och lida i den sibiriska vintern. Det finns en del tjejer på webbcaféerna, men de verkar mest göra tjejiga saker som spela prinsesspel, ta egopics, qq:a (det är diktatur-versionen av icq) och hänga på renren (det är diktatur-versionen av facebook). Däremot märkte man att tjejer tog aktiv roll i spelandet på arkadhallarna, i skarp kontrast till Japan där de bara är accessoarer till sina pojkvänner. (Kinesiska tjejer verkar överlag inte fullt så förstörda av kulturen som japanska tjejer är, jag antar att vi har kommunismen att tacka för det). Förvånansvärt många snubbar sitter och tittar på film på webbcaféerna, företrädelsevis på vad-det-nu-heter (diktatur-versionen av youtube). Annars spelas en massa mmorpg, mest WoW och skumma kinesiska spel vars snygga men enormt sexistiska postrar i jätteformat är tapetserade över alla tomma väggytor, särskilt i de u-landssunkiga trapphusen på vägen upp/ned till lokalerna. Äldre spel som Starcraft och Age of Empires II är också poppis. Det röks en jääävla massa.

Det mysigaste webbcaféet jag hittade låg inklämt mittemot Harbins groteskt postsovjetiska järnvägsstation, finurligt sammanlänkat med trapphuset såväl som foajén till ett sunkigt hotell, samt med en underjordisk arkadhall, allt för att man skulle slippa gå ut mer än nödvändigt och förfrysa sig. Det var extremt mycket mer folk i lokalen än det ser ut som på den här bilden (det är liksom Kina vi pratar om), men lägg märke till de enooorma fåtöljerna, de var awesome. Fönstren var förbommade och igentejpade mot kylan:

Sammantaget verkar det inte helt eländigt att vara nörd i Kina - man kan till exempel surfa/spela i praktiskt taget en halv evighet för motsv. tio kronor, och hämtmat är groteskt billigt om man fastnar framför WoW. (Plus att man alltid har typ ett halvt tjog rumskamrater på universitetet, varav ren sannolikhetslära gör gällande att någon alltid kan ställa upp med att leverera maten till en). Det finns också stora mängder nördparafernalia att tillgå, särskilt japanskt och koreanskt bös (fans av Code Geass-pins, Gundam-leksaker, Naruto-musmattor och vulgära mangastatyetter, I'm looking at you). Ja, och en dvd-film kostar typ fem spänn, utbudet är enormt, och rullarna finns ofta på dvd typ en vecka efter att de kommit på bio (jag hittade 'Avatar', tex, men de allra färskaste kinesiska storfilmerna 'Confucius' och 'True Legend' verkade inte finnas att tillgå än).

Man kan nog se fram emot lungcancer, dock.

- Ymir, rapporterar

Organ

Out of time, out of mind
Ymir said:
...men Kinas lagar mot avbildningar av skelett ställer till lite problem givet GWs kraniefetish.
Förlåt!?!? :gremshocked:
Det där får du gärna ta i lite mer detalj.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
Jag är inte säker på exakt vad som gäller, men populärkulturella avbildningar av skelett är lite tabu i Kina, jfr hakkors i Tyskland liksom. Jag är inte säker på om det är en kulturell grej eller bara nån anständighetsklausul Storebror har hittat på, men när västerländsk fantasykultur importeras brukar alla illustrationer av skelett retuscheras så att de får hud på sig; googla lite så hittar du säkert exempel på hur detta ser ut på tex magic-kort. Jag har också nåt löst minne av att vissa skelettsaker i datorspel blockerats eller censurerats bort.

Däremot säljs en del jadekranier och shite på tex antikmarknader i Beijing, men på dessa marknader erbjöds jag också vad som faktiskt tycks ha varit ett dolkskaft från Hándynastin, och bara att sälja en så gammal antikvitet är mer eller mindre olagligt, så det är ju mycket möjligt att försäljarna helt enkelt inte bryr sig.

Det kan också vara så att skelettförbudet bara gäller vissa typer av framställningar, kanske inte 'fine art' tex, jag vet ärligt talat inte. det kanske är som med porr; porr är olagligt i Kina, men det finns skulpturer i modern konst-distriktet 798 i Beijing som verkligen gränsar åt det porriga, och en massa jadekukar och sånt till försäljning på antikmarknaden.

Exakt vad som gäller för Warhammer vet jag inte, givet GWs tidigare nämnda kraniefetisch kunde man väl tycka att Warhammer som helhet borde vara olagligt eller censurerat på något bisarrt sätt (hur f-n censurerar man plastmodeller?), men så är alltså inte fallet. Jag har förvisso aldrig stött på en kines som spelar någon av de odöda arméerna, men det behöver ju inte betyda någonting.

- Ymir, google kanske vet mer...

GnomviD

Heresiark
Intressant redogörelse! Jag fick en fundering kring web-caféer/Starcraft, osv: Kina har ju börjat smyga sig högre upp på pro-gaming-scenen på senare år. Såg du några tecken på tävlingsspelpå webcaféerna, eller är det buisness as usual?

Ymir

Liten kantbaron
Inte vad jag sett :-/

Jag har stött på enstaka kinesiska homebrew-rollspel, men de har allid varit gjorda av folk från Hongkong, och Hongkong är inte riktigt Kina.

Men om jag stannar längre och mer casual i landet nångång, och det hoppas jag att jag gör, är det här definitivt något jag ska undersöka närmare.

- Ymir, sådetså

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ze trappuppgång

Åh, btw, jag har en liten film som visar trappuppgången till ett annat internetcafé i Harbin, ett kvarter bort:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JRRGJWEshBc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/JRRGJWEshBc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

- Ymir, visar

Marukusu

Hero
Let me get this: ticket to ride, brudar, billig mat, cigg överallt, brudar, billigt internet, inga skelett... brudar...

Låter i sanning som en kommunistisk utopi enligt mig. Jag SKA tamejfan dra till Kina.