Nekromanti Liten skitsak

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har märkt en liten sak som ständigt drabbar mig när jag skriver inlägg. Var jag än placerar muspekaren så läggs alltid alla märkningar(smilies, fet stil, kursiv stil, etc) in längst ner i stycket. Vad beror det på? Visserligen är det inte särskilt svårt att klippa och klistra in dem på rätt ställe men jag är lite nyfiken.

Krille

Super Moderator
"Vad beror det på?"

Javascriptet som lägger in dem. Jag är inte helt säker på att det finns en metod som gör att man kan avläsa var markören står eller vilket område som är markerat - jag kan i varje fall inte hitta dem i definitionen av objektmodellen - och skulle den finnas så är den säkert plattformsberoende.

Staffan

Myrmidon
Jag kollade runt lite, och Krille har som vanligt ganska rätt. Mer information här för den tekniskt intresserade. I korthet kan man säga att "äkta" javascript inte har någon metod för att komma åt markörpositionen, men att IEs Jscript har det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En annan liten skitsak

Jag kom just att tänka på en annan liten skitsak. Finns det något sätt för vanliga användare att kolla igenom de olika filer med äventyr, bilder med mera som lagts ut som bilagor till olika inlägg under årens lopp. Hur länge sparas de?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En annan liten skitsak

Aha, då var det ungefär som jag misstänkte. Men är det någon som vet varför det inte går att komma åt dem längre?

Krille

Super Moderator

"Men är det någon som vet varför det inte går att komma åt dem längre?"

Jag misstänker att Olle helt enkelt stängde av rättigheten att gå in i mappen och bläddra - det är ju liksom ett litet säkerhetshål.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag misstänker att Olle helt enkelt stängde av rättigheten att gå in i mappen och bläddra - det är ju liksom ett litet säkerhetshål. "

Så det är alltså bara administratörerna som kan komma åt filerna?

Gardener

Champion

Som Krille säger så är det avstängt på grund av säkerhetsrisken. Det är dock möjligt att komma åt filerna via de inlägg som de är bifogningar till, det finns dock tyvärr inget sätt att söka efter inlägg med bifogningar.

Folk får dock gärna skicka in sina äventyr och dylikt till oss för uppläggning på respektive plats på vår webbplats för lättare tillgång.

Krille

Super Moderator

"Så det är alltså bara administratörerna som kan komma åt filerna?"

Det enda jag kan säga är att det anonyma kontot för internetanvändare (dvs det som du och jag omedvetet använder så fort vi frågar en webbserver om en sida) inte har rätt att visa innehållet i mappen. De enskilda filerna får vi tydligen komma åt, men inte mappens innehållsförteckning.

Vilka som har rätt att titta i innehållsförteckningen vill jag inte uttala mig om, men root-kontot på linuxburken låter rätt troligt.

Och för tydlighetens skull: skilj på ett konto på maskinen och ett konto i forumet. De två är inte samma sak. Ett konto på forumet är lokalt i applikationen. Applikationen körs sedan i webbservern. Webbservern använder slutligen ett anonymt Linux-konto för att komma åt resurser på resten av datorn, till exempel mappar, filer, databasservrar etc. Så det ska inte spela någon roll om jag är användare, moderator eller administratör på forumet, eftersom det är något helt annat än de individuella rättigheter och grupprättigheter som jag har på själva datorn.

Gardener

Champion
Det stämmer bra det, eftersom det ska fungera för alla så är det gjort så som det är. I den nära förestående v6.0 av forumsystemet så har detta system dock förändrats (det vi kör är bara ett hack) och kommer fungera lite annorlunda. Eventuellt kommer det också bli möjligt att markera text som man vill omsluta med taggar och liknande, förutsatt att IE används, men det beror på om det går att lösa så att det samtidigt går att använda som vanligt i andra webbläsare.

Krille

Super Moderator
"I den nära förestående v6.0 av forumsystemet så har detta system dock förändrats (det vi kör är bara ett hack) och kommer fungera lite annorlunda."

Kommer man att kunna skicka upp filer med en Opera som säger att den är Opera också? Eller blir man som vanligt tvungen att säga att Opera är en MSIE eller NS för att det ska funka?

Gardener

Champion
Det verkar onekligen som att Opera isf inte påpekar att den är mozilla-kompatibel vilket kan anses lite dumt. Om du skickar över user_agent-strängen för Opera till mig så kan jag fixa så att den känner igen det också.

Krille

Super Moderator
"Det verkar onekligen som att Opera isf inte påpekar att den är mozilla-kompatibel vilket kan anses lite dumt."

Det är fullt möjligt att det är dumt, men Opera har faktiskt inte en enda rad Mozilla i koden längre.

Hur som helst så kan man säga att man är Mozilla-kompatibel. Man kan låtsas vara MSIE 5.0 eller Mozilla 3.0, 4.76 och 5.0 (samt förstås Opera). Orsaken till att jag inte slår på någon annan än Opera är att www.rollspel.nu klagar på att alla fält inte är ifyllda om man är något annat än Opera och försöker posta ett inlägg, i ungefär tre försök av fyra. Av någon ämlans anledning.

Och så här ser user_agent-strängen ut för Opera, i mitt fall:

Opera/6.0 (Windows 2000; U) [sv]

Gardener

Champion
Jag är väldigt tveksam till att IE har någon mozilla-kod heller, den har ändå hyfsen att säga att den är mozilla-kompatibel. Att man kan ändra user_agent i Opera är jag fullt medveten om också, det är knappast något som du behöver förklara, och det är inte speciellt intressant för ett rollspelsforum...
Om felet med synbart oifyllda fält uppstår om man ändrar user_agent så misstänker jag starkt att Opera då ändrar något i sitt sätt att posta formulären (för att (felaktigt) emulera någon netscape-egenhet kanske?).

Från vilken version kan Opera köra filuppladdningar då, så att man inte får filuppladdningsrutan om man inte kan det?

Krille

Super Moderator
"Om felet med synbart oifyllda fält uppstår om man ändrar user_agent så misstänker jag starkt att Opera då ändrar något i sitt sätt att posta formulären (för att (felaktigt) emulera någon netscape-egenhet kanske?)."

I så fall använder MSIE samma egenhet. Skumt är det, i vilket fall som helst.

"Från vilken version kan Opera köra filuppladdningar då, så att man inte får filuppladdningsrutan om man inte kan det?"

I alla fall 4.0, men jag är lite halvt osäker på om den var med redan i 3.62.

Krille

Super Moderator
"Okej, har gjort ett snabbt försök att även godkänna Opera 4+ nu, hoppas det funkar."

Jo, för det mesta. Ibland kommer dock fortfarande "alla fält är inte ifyllda"-grejen upp. Men det funkar bättre än MSIE/Mozilla. Än så länge.

Gardener

Champion
Jag har tyvärr ingen aning om varför detta problem uppstår men vad jag kan komma ihåg när jag kollade på det så får servern helt enkelt inte all information, så nånstans försvinner det, om det beror på Opera, uppkoppling eller något annat har jag dock ingen aning om.