Nekromanti Liten systemfundering

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett system anföll mig häromdagen, och jag tänkte presentera det väldigt kort och se om ni tycker något.

Systemet är pölbaserat, skalan är generellt 1-5 för vanliga människor, man har färdigheter men inga grundegenskaper.

Pölen kan delas upp om man vill göra flera saker samtidigt. Jag vet inte vilken tärning jag använder än, men jag tänker mig väl nåt i stil med 5-6 lyckade på 1t6 eller 8-0 lyckade på 1t10.

Men finessen är den här: I vanliga slag får du köpa dig en av "bra", "snabbt" eller "billigt". Ja, jag vet, det är lite töntigt. Jag kan tänka mig andra varianter.

Men, poängen är att man med det här systemet alltså i någon mån begränsas av sin förmåga; är man ganska dålig kanske man bara kan göra snabba hafsverk som innebär att man blir av med massa grejer, alternativt bli av med en massa grejer och göra bra saker men att det tar en jävla tid.

Jag tänker mig att det här systemet borde kunna appliceras i de flesta situationer. Tanken jag hade var att försöka sno Apocalypse Worlds väljarlistor men samtidigt låta spelarna bara ta beslut som motsvarar de beslut deras rollpersoner tar.

Eventuellt skulle man kunna tänka sig att man får skaffa sig nackdelar eller future badness i utbyte mot extra lyckade grejer, men då börjar vi antagligen röra oss bort från idén att bara ta rollpersonsbeslut.

Så. Kommentarer?

Xyas

Swashbuckler
Tycker det verkar vara tufft, och får direkt tankar på hur man skulle kunna byta ut de där tre valbara kategorierna till andra val baserat på specifika färdigheter eller situationer. Gillar tanken på att regel-val direkt korresponderar till rollpersons-val.

Men jag har också ett vagt, men bestämt minne om att någon annan höll på med ett liknande kvasi-aw-hack. Jag tror det var något Genesis höll på med som såg ut såhär i en tidig iteration. Men det kan också ha varit Måns. Eller någon annan :gremconfused:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
xyas said:
Men jag har också ett vagt, men bestämt minne om att någon annan höll på med ett liknande kvasi-aw-hack. Jag tror det var något Genesis höll på med som såg ut såhär i en tidig iteration. Men det kan också ha varit Måns. Eller någon annan :gremconfused:
Aldrig får man vara först =)