Ett system anföll mig häromdagen, och jag tänkte presentera det väldigt kort och se om ni tycker något.
Systemet är pölbaserat, skalan är generellt 1-5 för vanliga människor, man har färdigheter men inga grundegenskaper.
Pölen kan delas upp om man vill göra flera saker samtidigt. Jag vet inte vilken tärning jag använder än, men jag tänker mig väl nåt i stil med 5-6 lyckade på 1t6 eller 8-0 lyckade på 1t10.
Men finessen är den här: I vanliga slag får du köpa dig en av "bra", "snabbt" eller "billigt". Ja, jag vet, det är lite töntigt. Jag kan tänka mig andra varianter.
Men, poängen är att man med det här systemet alltså i någon mån begränsas av sin förmåga; är man ganska dålig kanske man bara kan göra snabba hafsverk som innebär att man blir av med massa grejer, alternativt bli av med en massa grejer och göra bra saker men att det tar en jävla tid.
Jag tänker mig att det här systemet borde kunna appliceras i de flesta situationer. Tanken jag hade var att försöka sno Apocalypse Worlds väljarlistor men samtidigt låta spelarna bara ta beslut som motsvarar de beslut deras rollpersoner tar.
Eventuellt skulle man kunna tänka sig att man får skaffa sig nackdelar eller future badness i utbyte mot extra lyckade grejer, men då börjar vi antagligen röra oss bort från idén att bara ta rollpersonsbeslut.
Så. Kommentarer?
Systemet är pölbaserat, skalan är generellt 1-5 för vanliga människor, man har färdigheter men inga grundegenskaper.
Pölen kan delas upp om man vill göra flera saker samtidigt. Jag vet inte vilken tärning jag använder än, men jag tänker mig väl nåt i stil med 5-6 lyckade på 1t6 eller 8-0 lyckade på 1t10.
Men finessen är den här: I vanliga slag får du köpa dig en av "bra", "snabbt" eller "billigt". Ja, jag vet, det är lite töntigt. Jag kan tänka mig andra varianter.
Men, poängen är att man med det här systemet alltså i någon mån begränsas av sin förmåga; är man ganska dålig kanske man bara kan göra snabba hafsverk som innebär att man blir av med massa grejer, alternativt bli av med en massa grejer och göra bra saker men att det tar en jävla tid.
Jag tänker mig att det här systemet borde kunna appliceras i de flesta situationer. Tanken jag hade var att försöka sno Apocalypse Worlds väljarlistor men samtidigt låta spelarna bara ta beslut som motsvarar de beslut deras rollpersoner tar.
Eventuellt skulle man kunna tänka sig att man får skaffa sig nackdelar eller future badness i utbyte mot extra lyckade grejer, men då börjar vi antagligen röra oss bort från idén att bara ta rollpersonsbeslut.
Så. Kommentarer?