Re: Lite tips
Oj, oj! Var skall man börja?
För det första så hör det här med vredgade hav lite med storyn att göra (det sägs att guden Urat för länge sedan blev vredgad på människorna, och att hans vrede speglade sig i haven), så fartygen går tyvärr bort ändå. Jag _har_ dock ett sätt för folk att nå till andra kontinenter; Dvärgarna, som bor i bergen har en gigantisk, undejordisk tunnel som leder till 'Veigard' - alltså den västra kontinenten.
Handel är något som jag funderat mycket över och kommit fram till att handel mest skall vara något mellan Dvärgarna och Människorna, men kan förekomma mellan andra raser också.
Vad har du tänkt dig att äventyrandet ska kretsa runt i din värld?
Människorna i 'Nolgard' (den östra kontinenten) är de människorna i Urgard som mest liknar vikingar; de är de mest krigiska och barbariska. Deras sätt att överleva är delvis odlingar, delvis på krigsbyte från deras fejder med de trolliska stammarna och delvis på handel med Dvärgarna. Äventyrandet skall således kretsa kring räder på troll, kring det mystiska 'Veigard', där det sägs att det finns rikedomar att hämta, och kanske på handel med andra raser. (Tycker att vikingarnas kända utforskaranda är med här)
Hur lever människorna? I primitiva samhällen och förbund? Som normader?
Jag har tänkt mig att de lever i ganska små samhällen, med mindre byar, större byar och försvarsverk (borgar, eller byar med stora murar runt).
Hur är deras samhällen uppbyggda? Med en hövding i toppen? Med ett byråd?
Jag har tänkt mig följande: Varje by har en Jarl, som fungerar som en general (i strid), men som inte har några extra förmåner (inget större hus eller mer ägodelar) gentemot sina vapenbröder (han har möjligtvis lite extra att säga till om i byn).
Vart tionde år väljs det ut en ny Jarl i varje by, genom en avgörande strid med upp till tjugo deltagare (alla slåss mot alla samtidigt), där endast en segrare står i slutet. Denne blir då den nya Jarlen, och får leda resten av sina vapenbröder under räder mot trollen.
Det är ingen speciell som bestämmer i en by, utan detta gör man tillsammans (har funderat på om det skall finnas något röstsystem). Om det framkommer anklagelser till brott krävs det tolv man som går i god för den anklagade för att fria honom/henne, och om inte tillräckligt många går i god för den anklagade kan denne tvingas att böta eller kanske t.o.m. bli avrättad.
Brott är dock något som inte förekommer speciellt ofta, för hela Människosläktet genomsyras av en medkänsla för varandra, som inte är lätt att bryta. Om någon har det dåligt delar grannar gärna med sig av vad de har, och således är det ingen som i större mån lider av fattigdom.
Tja, något sånt hade jag tänkt mig, men synpunkter är alltid lika välkomna