Nekromanti Litet dialektlexikon

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ni måste ursäkta oss... men denna helg (jul - nyår) ballade vi ut fullständigt.

Plötsligt fick alla "utländska" SLP-er dialekt. Nu råkade det vara så att de enda som dök upp i spelet var:
Kraggbarbarer...
Gissa vilken dialekt....

Slå oss inte

Kraggbarbarer talar en grym blandning av finlandsvenska och Norrländska.

Förlåt.
(och indirekt förlåt till Mäster Ulvtand och Gallahan (Matte) som besvor mig att inte avslöja detta för hela rollspelssverige)

Hrrm, nu ska vi försöka vara allvarliga också. Finns där några andra i Detta avlånga (och runda) spelrike som nyttjar just dialekter i sitt spelande. Utöver att det faktiskt borde vara en rad olika dialekter inom en språkstam så borde det ju också förekomma brytningar hos folk - och hur gestaltar ni detta? Främst bland Spelledare är kanske detta ett gott trick, men hur är det med spelare?

.... en något rörig spelare

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
När jag spelleder Mutant så brukar jag skoja till det med dialekter. Hindenburgare (befolkningen, inte maträtten) talar söderslang, Piritbor talar östergötska och Folk från Frihetens Slätter talar skånska. Jag antar att jag skulle använda norrlänska om jag spelledde en person från Nordholmia.

Gotlänningar talar givetvis gotländska (om de inte är spioner) och Ulvrikare talar någon variant av pseudodanska.

- Vulf

Marukusu

Hero
"Kraggbarbarer talar en grym blandning av finlandsvenska och Norrländska."

Vad i he-?!
Kraggbarbarerna är ju det mest germanska som finns! Mer Ahnold åt folket!

Sabrierna talar såklart med en snobbig fransk dialekt, Asharierna talar mer klassiskt amerikanskt. Soldierna och/eller Drunokerna talar "bondigt", typ skånska och/eller småländska för att dra fram några gamla goa fördomar mot sörlänningarna (hehehe...).
Raunerna talar med en kraftig, nästan rysk dialekt, Mûhadinerna talar såklart med en kraftig "turkslang", Cirefalierna talar med italienskt, kanske spanskt, uttal och om man vill ha något rikssvenskt uttal så får det bli den lägre jargiskan.

...fast ändå, hur ofta använder man sig av sådär många dialekter när man spelleder en fantasyvärld? Jag tycker att det blir så oseriöst och flummar ur då.

-Danne, som dock anser att norrländskan är Sveriges ballaste dialekt tillsammans med dalmål och skånska (och Göteborskan också, såklart).

Kenzui

Warrior
Ibland gör man väl det, men då flabbar ju spelarna som om dom tyckte allt var kul. Men mina sabrier talar minsann engelska och mina kära kragger, talar mest mörkt med ja faktiskt lite finska ibland, jargier e mesar, så dom pratar som tjejer hela bunten, drunoker ehh, ja drunok talar man svenska, ja normal medeltids svenska (inte latin asså). så har vi då zhaner som är överdrivet invandrar svenska.

ulvtand

Veteran
Intresant... :gremelak:

<center> Asharierna talar mer klassiskt amerikanskt. Soldierna och/eller Drunokerna talar "bondigt", typ skånska och/eller småländska</center>

Fasinerande vad språket Ashariska kan vara olika....enligt MIN regelbok så talar Soldarn <center>Ashariska med soldarisk dialekt</center> , jag tycker inte att de skilljer sig så mycket....?!?

GlueBall_UBBT

Warrior
De talar en bonnig ashariska helt enkelt. Sydstatar amerikanska.

"Gett the hell out of my proberty, boy!" -Soldisk storbonde med tungt armborst i högsta hugg, när en vandringsman av misstag kom in på hans marker.