Jag läste rätt nyligen serien "Asterios Polyp" av David Mazzucchelli. Till skillnad från många andra serier, som handlar om anabolapumpade män i långkalsonger som slår andra anabolapumpade män i långkalsonger handlar den här serien om en universitetslärare som flyr staden och omvärderar sitt liv efter att blixten* slagit ner i hans lägenhet. Det fick mig att fundera lite, närmare bestämt på följande:
Det finns många bra, och mer rätta hyllade, serier, men så gott som samtliga av dem har sina rötter i någon form av action/äventyrs-genre, eller i komedi-genren. När jag tittar igenom de serier jag har i hyllan är det glest mellan titlar som inte kan definieras som fantasy, science fiction, skräck, äventyr, superhjältar, eller liknande. Jag är tydligen dålig på att hitta seriernas motsvarigheter till Processen, Brott och Straff, eller liknande litterära klassiker.
Är det någon som kan rekommendera något? Själv kastar jag ut följande förslag:
Maus
From Hell
A Small Killing
Daytripper
Skin
/tobias
*För tydlighetens skull: väderfenomenet, inte superhjälten.
Det finns många bra, och mer rätta hyllade, serier, men så gott som samtliga av dem har sina rötter i någon form av action/äventyrs-genre, eller i komedi-genren. När jag tittar igenom de serier jag har i hyllan är det glest mellan titlar som inte kan definieras som fantasy, science fiction, skräck, äventyr, superhjältar, eller liknande. Jag är tydligen dålig på att hitta seriernas motsvarigheter till Processen, Brott och Straff, eller liknande litterära klassiker.
Är det någon som kan rekommendera något? Själv kastar jag ut följande förslag:
Maus
From Hell
A Small Killing
Daytripper
Skin
/tobias
*För tydlighetens skull: väderfenomenet, inte superhjälten.