Nekromanti Litteratur för rollspelsuppsats (och en annan sak)

Heh...
Det tycks ha blivit så att mitt främsta sätt att upprätthålla någon som helst kontakt med rollspelsvärlden är att välja den som ämne för skoluppgifter. Jag har gjort det åtminstone en gång förut, och som jag skrev i kontaktforumet igår
Till alla som någorlunda regelbundet spelar bordsrollspel i Göteborg:
Det är så att jag skall skriva c-uppsats i svenska och har bestämt mig för att det skall handla om rollspel. Jag vill göra någon form av analyser av inspelade rollspelssessioner, just nu verkar det som om det mest kommer att handla om ifall några speciella språkliga medel används för att hålla isär när man talar om verkligheten och när man talar om spelvärlden. Frågeställningen är dock inte helt klar än, det kan också delvis styras av vad jag hittar för intressant i materialet. Tyvärr var det ett tag sedan jag spelade bordsrollspel och det verkar inte som om någon jag känner i Göteborg spelar någorlunda regelbundet heller. Frågan är alltså om du och dina medspelare kan tänka er att vara "försökspersoner". Det skulle i princip bara innebära att ni får ha en bandspelare som ni ignorerar så gott ni kan stående på rec på ett eller två spelmöten och självklart får ni gärna vara anonyma om ni av någon anledning vill det. Jag skulle vara mycket tacksam och kan nog tänka mig att ge er någon present som tack, typ ett gratis Pokéthulhu.
Jag skall nog erkänna att en anledning till det här inlägget är att jag skall ha en ursäkt för att dubbelposta det där i ett kanske lite mer läst forum, men om någon vill anmäla en "försöksgrupp" - snälla snälla - är det bäst att säga det i kontaktforumet eller via pm.

Som rubriken antyder har jag i alla fall en annan fråga också. Vad känner ni till för texter (inte nödvändigtvis akademiska, tips om bra forumtrådar kan t ex också vara bra) som går lite djupare in på vad (bords-)rollspel "är" för något och hur de fungerar i praktiken. Speciellt allt med någon språklig vinkling är mycket intressant, kanske också litteraturvetenskaplig, genreteoretisk och så vidare. Av vad jag skrivit i min "kontaktannons" ovan framgår väl ungefär vad jag kan tänkas tycka är intressant, hoppas jag.

Jag vet att det här nog kan vara svårt (i alla fall har jag hittills haft ganska svårt att hitta bra material, men jag har till exempel inte börjat leta ordentligt på nätet ännu). Allt ni kan komma på tas tacksamt emot.
Martin

Rising

Vila i frid
Speciellt allt med någon språklig vinkling är mycket intressant
Det intressantaste då, by far, måste vara det som NisseNytt kallade "Rollpersonen besätter Spelaren".

Grejen med bordsrollspel, som jag brukar säga, är ju att man både berättar vad ens rollperson säger och vad hon gör. När vi uttalar våra rollpersoners repliker tar vi gärna och imiterar dennes röst, ordval och gester - det är inget konstigt, men det märkliga inträffar när rollpersonens inflytande också märks när vi berättar vad våra rollpersoner gör.

Alltså när man med snobbig röst och högburet huvud säger "jag går fram till karlsloken med bestämda steg och ger honom en bestämd, men kontrollerad, smäll på kinden!" för att berätta vad ens baronessa gör. Vad nu då? Varför pratar spelaren som hennes rollperson? Det där var ju inget som baronessan satt och sade rakt ut i luften.

Det där fenomenet - när rollpersonen börjar tala som rollpersonen - är helt klart intressantast i ett språkligt perspektiv, gissar jag.

Det finns en stor och fin engelskspråkig pdf på nätet om rollspel - lite om dess historia, men mest om friform och hur det spelas - som absolut inte är till för nybörjare utan som kanske snarast var lite för överakademiskt för min smak. Jag tror den var finsk, öh, någon kommer säkert och postar en länk nu när jag har nämnt den.

Annars skulle jag helst vilja rekommendera några av mina egna inlägg, men det känns för muppigt.

Tackar och bockar

Det intressantaste då, by far, måste vara det som NisseNytt kallade "Rollpersonen besätter Spelaren".

Grejen med bordsrollspel, som jag brukar säga, är ju att man både berättar vad ens rollperson säger och vad hon gör. När vi uttalar våra rollpersoners repliker tar vi gärna och imiterar dennes röst, ordval och gester - det är inget konstigt, men det märkliga inträffar när rollpersonens inflytande också märks när vi berättar vad våra rollpersoner gör.

Alltså när man med snobbig röst och högburet huvud säger "jag går fram till karlsloken med bestämda steg och ger honom en bestämd, men kontrollerad, smäll på kinden!" för att berätta vad ens baronessa gör. Vad nu då? Varför pratar spelaren som hennes rollperson? Det där var ju inget som baronessan satt och sade rakt ut i luften.

Det där fenomenet - när rollpersonen börjar tala som rollpersonen - är helt klart intressantast i ett språkligt perspektiv, gissar jag.
Intressantast eller inte, men helt klart en sådan sak som jag skulle tycka var häftigt att finna exempel på. Finns det nummer av NisseNytt jag borde försöka få tag på? Någon annan som skrivit om detta?

Det finns en stor och fin engelskspråkig pdf på nätet om rollspel - lite om dess historia, men mest om friform och hur det spelas - som absolut inte är till för nybörjare utan som kanske snarast var lite för överakademiskt för min smak. Jag tror den var finsk, öh, någon kommer säkert och postar en länk nu när jag har nämnt den.
Hoppas det. Överakademiskt är bra, då kan jag plocka snofsiga citat.

Annars skulle jag helst vilja rekommendera några av mina egna inlägg, men det känns för muppigt.
Nej, för allan del, rekommendera på. Jag misstänker att jag kan ha stor nytta av det. Om du till slut ändå är för blygsam får vi muta någon att gå in som bulvan.

Rising

Vila i frid
Re: Tackar och bockar

Finns det nummer av NisseNytt jag borde försöka få tag på?
Jag har bara ett fåtal, och jag vet inte hur enkla de är att få tag i. Jag skulle kanske kunna scanna just den där artikeln och skicka till dig.

Någon annan som skrivit om detta?
Det skulle vara jag, då. Typ som i den här här tråden, där jag tar upp en massa annat av varierande intresse också.

Jag ska söka lite mer efter den där pdf'en. Jag vet att jag har länkat till den någon gång...

Rising

Vila i frid
Hittade det:

Här finns det. Beyond Role and Play, heter sidan, och längst upp till vänster kan du ladda ner "The Entire Book". Jag bläddrade igenom det för länge, länge sedan, och kommer inte riktigt ihåg allt, men det var typ sånt som fick mig att tänka "rätt bra, ska nog läsa igenom det här senare". :^)

Nu skriver jag några metaord så att jag ska kunna hitta den här sidan nästa gång jag behöver söka efter den, för det här var ju asjobbigt:

rollspelspdf friformspdf rollspelshistoria finsk finland finnar acne (hö hö, äh, man ska inte skämta bland ens metaord) trycksak broschyr pdf ladda ner om rollspel om friform akademisk rekommenderar rekommendation

Mattis

Swordsman
Re: Tackar och bockar

Anders Björkelid (som var en av de som stod bakom NN) är min mentor, så hojta vilka nummer du har så kan det postas.

Många sidor var det... tack igen.

Detta verkar jättebra. Tacktack.
Berättarmedelstråden var också bra. En bra början, inte minst. Jag mailade den till min handledare i förhoppning att han ska förstå lite bättre vad det är jag är ute efter. (Fast delvis har han nog redan fattat rätt bra. Han har i alla fall gett mig ett intressant litteraturtips om dockskåpslekar, och föreslaget vinkling som jag aldrig skulle kommit på - rollspel som sammanträdesträning för ungdomar.)
Att få tag på NisseNytt-artikeln skulle vara jättebra - vi får bara komma fram till om du eller Mattis har lättast att fixa det.
/Martin

Jonas Ferry

Swordsman
The Forge

Om du är intresserad av rollspelsteori som hämtar inspiration från områden som litteraturvetenskap så rekommenderar jag the Forge. Sidan drivs av Clinton R. Nixon och Ron Edwards, och diskussionerna håller ofta hög nivå.

Under de år som forumet drivits har en hel del jargong utvecklats som gör att det finns en viss inlärningströskel, men man behöver inte lära sig *all* deras teori för att plocka ut någon del som intresserar en.

Om du funderar på språkliga medel för att skilja mellan verklighet och spelvärld kan du vara intresserad av de här begreppen från the Forge. Jag översätter dem inte till svenska, du får stå ut med lite svengelska.

- "Stance", delas upp i "actor stance", "author stance" och "director stance" och anger hur spelaren förhåller sig till sin rollperson. En spelare i actor stance använder bara rollpersonens kunskap, en spelare i author stance spelar utifrån spelarens egna önskemål även när det gäller sådant rollpersonen inte vet och i director stance bestämmer han dessutom hur världen runt omkring fungerar. Vad som språkligt signalerar en växling mellan de olika tillstånden kunde vara intressant.

- "Shared Imagined Space (SIS)", den gemensamma fantasi som skapas av deltagarna runt spelbordet. Reglerna är inte en del av SIS, inte heller deltagarna, men däremot påverkar de båda hur SIS ser ut. Använder man en annan typ av språk när man diskuterar regler än när man diskuterar vad som händer i den gemensamma fantasin? Jag tror inte det, men man vet aldrig. Man kan också ta reda på hur saker i den gemensamma fantasin egentligen bestäms, alltså vilka ord och uttryck som används för att säga emot eller hålla med om vad någon annan precis sagt. Eftersom fantasin är delad måste alla vara överens om hur den ser ut för att kunna spela tillsammans, och detta gör att man borde kunna dra kunskap från andra gemensamma kreativa aktiviteter.

Ett intressant "experiment" när det gäller språk och spel är det nya rollspelet Polaris. Här sköts konflikthanteringen genom ett antal nyckelfraser (pdf). Det är ett samberättande spel och en spelare kanske säger "Jag bygger en pyramid av is." Någon annan tycker att det inte ska gå så enkelt, och använder nyckelfrasen "Men bara om... tusen arbetare dör," eller något sådant. Killen som vill bygga sin pyramid kan säga nyckelfrasen "Och det var så det gick till" för att gå med på den andres tillägg och avsluta konflikten. Men jag tror att det kan vara svårt att spela in folk som spelar spelet på band, eftersom jag inte tror att spelet är så vanligt hemma i stugorna.

Tackar och tar emot

Detta var ju också jättebra saker. Mange tack.

Jag passar på att tacka alla som eventuellt hittar på fler saker att skriva i den här tråden. Det lär vara mycket välkommet. Alltså, tack på förhand (så slipper vi en massa nt-meddelanden, även om det blir lite opersonligt).

Det verkar som om det löser sig med litteraturbiten. Nu måste jag bara hitta någon som spelar rollspel i Gbg med omnejd och inte tycker att detta med att bli inspelade på band låter alltför skrämmande. Jag skall prova via Sverok och spelbutikerna, tror jag.

mvh,
mho?