Oswald Cobblepot
Warrior
Heh...
Det tycks ha blivit så att mitt främsta sätt att upprätthålla någon som helst kontakt med rollspelsvärlden är att välja den som ämne för skoluppgifter. Jag har gjort det åtminstone en gång förut, och som jag skrev i kontaktforumet igår
Som rubriken antyder har jag i alla fall en annan fråga också. Vad känner ni till för texter (inte nödvändigtvis akademiska, tips om bra forumtrådar kan t ex också vara bra) som går lite djupare in på vad (bords-)rollspel "är" för något och hur de fungerar i praktiken. Speciellt allt med någon språklig vinkling är mycket intressant, kanske också litteraturvetenskaplig, genreteoretisk och så vidare. Av vad jag skrivit i min "kontaktannons" ovan framgår väl ungefär vad jag kan tänkas tycka är intressant, hoppas jag.
Jag vet att det här nog kan vara svårt (i alla fall har jag hittills haft ganska svårt att hitta bra material, men jag har till exempel inte börjat leta ordentligt på nätet ännu). Allt ni kan komma på tas tacksamt emot.
Martin
Det tycks ha blivit så att mitt främsta sätt att upprätthålla någon som helst kontakt med rollspelsvärlden är att välja den som ämne för skoluppgifter. Jag har gjort det åtminstone en gång förut, och som jag skrev i kontaktforumet igår
Jag skall nog erkänna att en anledning till det här inlägget är att jag skall ha en ursäkt för att dubbelposta det där i ett kanske lite mer läst forum, men om någon vill anmäla en "försöksgrupp" - snälla snälla - är det bäst att säga det i kontaktforumet eller via pm.Till alla som någorlunda regelbundet spelar bordsrollspel i Göteborg:
Det är så att jag skall skriva c-uppsats i svenska och har bestämt mig för att det skall handla om rollspel. Jag vill göra någon form av analyser av inspelade rollspelssessioner, just nu verkar det som om det mest kommer att handla om ifall några speciella språkliga medel används för att hålla isär när man talar om verkligheten och när man talar om spelvärlden. Frågeställningen är dock inte helt klar än, det kan också delvis styras av vad jag hittar för intressant i materialet. Tyvärr var det ett tag sedan jag spelade bordsrollspel och det verkar inte som om någon jag känner i Göteborg spelar någorlunda regelbundet heller. Frågan är alltså om du och dina medspelare kan tänka er att vara "försökspersoner". Det skulle i princip bara innebära att ni får ha en bandspelare som ni ignorerar så gott ni kan stående på rec på ett eller två spelmöten och självklart får ni gärna vara anonyma om ni av någon anledning vill det. Jag skulle vara mycket tacksam och kan nog tänka mig att ge er någon present som tack, typ ett gratis Pokéthulhu.
Som rubriken antyder har jag i alla fall en annan fråga också. Vad känner ni till för texter (inte nödvändigtvis akademiska, tips om bra forumtrådar kan t ex också vara bra) som går lite djupare in på vad (bords-)rollspel "är" för något och hur de fungerar i praktiken. Speciellt allt med någon språklig vinkling är mycket intressant, kanske också litteraturvetenskaplig, genreteoretisk och så vidare. Av vad jag skrivit i min "kontaktannons" ovan framgår väl ungefär vad jag kan tänkas tycka är intressant, hoppas jag.
Jag vet att det här nog kan vara svårt (i alla fall har jag hittills haft ganska svårt att hitta bra material, men jag har till exempel inte börjat leta ordentligt på nätet ännu). Allt ni kan komma på tas tacksamt emot.
Martin