Nekromanti Litteraturpriset

RasmusL

Champion
Jag har skrattat hela dagen, jag tycker att det är jättekul, hysteriskt till och med. Att se den monumentala besvikelsen i folks ögon, _det_ är underhållning! :D

Vad tycker ni om saken? ^_^

Sapient

Swashbuckler
Min (senaste) kommentar om det på Fäjsbök:
Där står kungen, i sin frack. Bob Dylan fingrar nervöst på sin maggördel. Musikerna i filharmoniska orkestern sliter med adaptionen av "Blowing in the wind". Så reser sig pristagaren och går fram för att ta emot priset.
Då kilar Håkan Hellström in på scenen, rundar ceremonimästaren och rycker priset ur kungens hand! "Den där hugger jag!" Å alla ba' "Men Håkan, du stjäl ju allt!"

Arfert

Facit
Klart Bob ska ha priset, hans tyngd och påverkan av samtiden kan knappast överskattas.
Och det är kul att läsa alla arga och rätt okunniga inlägg på FB just nu.

Däremot fattar jag inte varför folk är så förvånade, Dylan har ju varit med i spekulationerna, som en dark horse, i minst 25 år. (...och han borde fått priset redan för 20 år sedan.)

RasmusL

Champion
Måste säga att Wikingsson gjorde en felfri insats som Dylan-expert i direktsändningen :p

Det måste ju finnas hur mycket kul uttalanden och reaktioner som helst som jag inte sett eller läst? var finns de samlade?

Nässe

Myrmidon
Först tyckte jag det var konstigt men sen ändrade jag mig. Bob är helt klart den poet som gripit och fascinerat mig mest. Visst Tarantula var ju ingen hit, men låttexterna! Tycker valet känns skitbra!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är besviken. När priset går till en författare som skriver böcker gäller något av följande:

1) Jag har redan läst minst en bok av författaren och kan skryta över hur jävla högkulturell jag är.
2) Jag har inte läst en bok av författaren, men vill gärna göra det för att se om han eller hon är värd priset.

När priset går till en snubbe som sjunger sånger, varav jag hört några -- precis som alla andra människor med fungerande öron -- gäller varken 1 eller 2 och det är tråkigt.

Snow

Swashbuckler
Vilka böcker rekommenderar ni att man ska läsa? (av pristagaren alltså)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kan en samling dikter anses vara literatur så ser jag inte varför låttexter skulle behandlas annorlunda. För mig känns det precis som "men det där är ju inte _riktigt_ rollspel"-diskussionen om igen.

Eksem

Champion
Jag tycker det är synd att prisets roll i att uppmärksamma sådant som annars kanske skulle hamna under radarn inte är något som beaktas. Jag trodde av någon anledning att det var en faktor, och en jag uppskattade, så det var lite av en besvikelse. Det här känns ungefär lika spännande som att ge Polarpriset till Bob Dylan.

Jocke

Man med skägg
På samma tema: Den första litteraturpristagare jag visste vem det var innan priset delades ut, Dario Fo, har gått bort idag.

Conan

انتفاضة
Eftersom Dylan aldrig producerat någon litteratur - utom en självbiografi som ska vara helt usel - så är förstås larvigt att ge det till honom. Men å andra helt i enlighet med den förhärskande postmodernistiska andan.

Conan

انتفاضة
Nässe;n204015 said:
Funderar på att starta tråden "Kontroversiella litteraturpristagare"...
Man gav väl Churchill litteratur priset också? Ska, enligt folk som läst Churchill, varit ett märkligt beslut.

Sapient

Swashbuckler
Evokee;n204219 said:
Man gav väl Churchill litteratur priset också? Ska, enligt folk som läst Churchill, varit ett märkligt beslut.
Det håller inte jag med om. (Fick Churchills samlade verk i studentpresent...) Det är väldigt ojämnt, men det beror ju på att han skrev så pass olika saker - tidningsreportage (krigsreporter ffa), en smula skönlitterärt - som väl är det sämsta i hand produktion - en hel del samtida historia och biografier. Samt, förstås, alla hans berömda tal (och femton gånger så många okända...)

Det är i en del av talen (som ju för övrigt nämns i motiveringen) och en del av biografierna som han verkligen kan skina som författare. Att en del av det andra är sämre, beror ju till stor del på förutsättningarna under vilket det skrevs.

Det är inte ett beslut som hade fattats idag. Men det beror på att Akademien ffa under efterkrigstiden betydligt höjt ribban för språklig kvalitet och litterär klass, än priset hade från början. Och faktum är att Churchills verk stämmer mycket bättre med intentionerna i testamentet, än många av de moderna författarna som belönats. :)

Ymir

Liten kantbaron
Problemet med att ge Churchill litteraturpriset rör inte så mycket hans litterära kvalitéers vara och icke vara som det faktum att han var ett imperialistiskt, rasistiskt, folkmördande ärkesvin. Litteraturpriset har ju traditionellt inte getts till personer med tvivelaktiga moraliska och ideologiska ståndpunkter, i linje med akademins tolkning av "den som inom litteraturen har producerat det mest framstående verket i en idealisk riktning", så hur i hela helskotta man kunde ge priset till rövhålet Churchill övergår lite mitt förstånd.

Lukas

Mannen i Gult
Jag älskar diskussioner om vad som är kriterier för att något skall kallas för något specefikt

Så jag myser över den nuvarande svenska debatten om låttexter är litteratur

Nässe

Myrmidon
Evokee;n204218 said:
Eftersom Dylan aldrig producerat någon litteratur - utom en självbiografi som ska vara helt usel - så är förstås larvigt att ge det till honom. Men å andra helt i enlighet med den förhärskande postmodernistiska andan.
Tarantula har han skrivit. Självbiografin var bra, men jag tror inte han skrev den helt själv, har dock inte kollat upp det.

Varför skulle man bedöma tonsatta dikter (låtar) annorlunda än dikter utan musik? Måste vara väldigt komplicerat för dig med pjäsförfattare som fått priset. Förstår inte alls vad det har med postmodernism att göra.