Nekromanti Litteraturtips

Foggmock

Myrmidon
Hej forumet! Idag på jobbet hade jag tråkigt och fortsatte något jag gjort på eftermiddagen för att fördriva tiden - jag Wikipediasurfade. Just denna dag halkade jag in på gamla datorer, via en artikel om LISP. Detta ledde mig till fantastiskt ashäftiga analytical engine, kring vilken det skrivts en massa fiktion.

Gibsons och Sterlings The Difference Engine och Flynns In the country of the blind (som jag aldrig hört talas om men låter hur sjukt cool som helst) är redan given läsning, men vilka mer av böckerna som nämns under "Fiction" är värda att ge sig på? Litar på att det med forumets breda kunnande och mängd läst litteratur finns någon som läst någon av böckerna.

Man Mountainman

Storsvagåret
Neal Stephenson's "the diamond age" har jag inte läst, men väl föregångaren "Snow Crash". Det är dock en cyberpunkroman, och jag har svårt att tro att Diamond Age som utspelar sig i samma värld ska ha så mycket element av babbagemaskiner i sig, men det kan säkert nån av de på forumet som faktiskt läst den uttala sig om bättre än jag.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dimanond age har vissa delar som är babbage-grejer om jag minns rätt. mest då att vissa delar är pseudoviktorianskt till utseendet och kultur torts att allt gått längre teknikmässigt.

Det mesta dock är i en värld där allt görs via nanoteknik, och de har replicators som man helt enkelt streamar ner det som skall replikeras.

Boken är dock rätt ok, men lite virrig om jag minns rätt.

/Ulfgeir