Nekromanti Ljudboka mig

PAX

Jordisk Äventyrare
Har för stunden ett tillfälligt jobb som montör och hinner då lyssna på ljudböcker. Har nyligen betat av Anders Jallai's senaste böcker om Anton Modin, Bilderbergmötet och I Nationens Intresse. Mycket bra spionthrillers. AJs böcker är väl värda att läsa.

Lyssnar just nu på Jungfrustenen och kommer fortsätta med uppföljaren.

Men sen är det lite tomrum. Behöver förslag på bra thrillers. Deckare och kriminalromaner är inte min stil. Vill ha mer action i böckerna. Gärna med inslag av konspirationer.

Några förslag förutom de helt uppenbara författarna?

Förövrigt kan jag dessutom rekommendera "Den ljuva giftkokerskan"...

Kollektivt självmord av Arto Paasilinna, med tanke på nämnda Den ljuva g., fast jag tycker att Kollektivt s. är bättre.

Jocke

Man med skägg
Deep leaf audio inläsningen av Illuminatus! det är i och för sig en ganska störig röst i början (hela del ett) , men det är liksom typ med flit.

hakanlo

Hero
Standardtipset 1 A:
Ready player one, av Ernest Cline. Uppläsare Will Wheaton.

Ett måste! Om du (mot förmodan) inte redan läst/hört den så gör det nu. En dystopisk framtid som ändå handlar mest om retrodatorspel och kultur i en sorts thrillerformat.

Den finns på Storytel (och ligger etta eller därikring på listan SF/Fantasy).

JJoghans

Regelknackare
Edit: Ah, jag läste lite väl snabbt och insåg inte att du specifikt efterlyste thrillers, men jag låter min post stå kvar. Kanske någon har nytta av den. Thrillers är tyvärr inte en genre jag själv är så intresserad av.

Lovecrafts "Skräckens Labyrinter"; fyra av HPL's berättelser, inlästa av Ernst-Hugo Järegård. Jag skulle nog inte klassa Ernst-Hugo som en jättebra ljudboksuppläsare egentligen, eftersom han spelar över och tappar tråden emellanåt, och freestylar tills han hittar tillbaka - men hans inläsningar är faktiskt något av en upplevelse. Min favorit är "Färg bortom tid och rum", där han verkligen tillför till stämningen.

Om du inte har något emot att lyssna på engelskspråkiga inläsningar finns flera intressanta gratisalternativ.

Jag har lyssnat igenom hela skräckavdelningen hos Librivox. Det är författade verk som är såpass gamla att de tillfallit allmänheten. Librivox Foundation består av volontärer som läser in dem som ljudböcker. Man har t.ex. läst in många verk av Arthur Conan Doyle. Nackdelen är förstås att vissa inläsare är bra, medan andra är superdåliga. På det hela taget tycker jag dock att kvaliteten är acceptabel. Några av mina favoriter är:
Robert W. Chambers - The King in Yellow
William Hope Hodgson - The House on the Borderland
Arthur Machen - The Great God Pan

I stort sett har jag gått över till att lyssna på Podcasts numera. Jag lyssnar framför allt på rollspels-poddar, men det finns även poddar som sänder inläst fiktion eller som går igenom fall inom genren "True Crime". Av dessa är några favoriter:

Nightmare Magazine: Inläsningar av skräcknoveller eller utdrag ur skräckromaner. Produktionen håller en mycket hög kvalitet utan en överdrivet massa reklam.
Lightspeed Magazine: Systerpublikation till ovan nämnda Nightmare Magazine, fast med fokus på Sci-fi.
Invisibilia: En dokumentär-podd som tar upp lite udda sidor av tillvaron. Inte så nervkittlande kanske, men underhållande. Professionell kvalitet.
Serial: Professionellt producerad TrueCrime-podd som tar upp ett mordfall under en hel säsong. Den här har alla lyssnat på, men tyvärr verkar inte säsong 2 komma ur startblocken.
Criminal: Ytterligare en professionellt producerad podd inom genren TrueCrime. Inte lika trollbindande som Serial, men klart värd att lyssna på.
Obiter Dictum: Svensk podd om populärkultur. Deras specialavsnitt (där de håller sig till ett ämne under avsnittet) är riktigt intressanta, men i övrigt så har den börjat bli ganska avslagen efter många säsonger.
The Generation Why Podcast: En ljudmässigt ganska taffligt producerad podd som tar upp både TrueCrime och diverse konspirationsteorier. Jag gillar den p.g.a. värdarnas noggranna genomgångar och nyktra analyser.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Um, detta kommer först att låta som det gamla vanliga "jag skiter i vad du vill ha, jag tänker rekomendera min favoritbok i alla fall", men dresden files av Jim Butcher ligger rätt nära det du pratar om: spänning, action, konspirationer. Sen råkar de även innehålla magi och alver också.

PAX

Jordisk Äventyrare
Samtliga inlägg missar helt vad jag söker efter...

Lovecraft har jag läst det mesta utav. Sci-Fi & fantasy är inte intressent.

Dresden Files kan vara ett bra alternativ.

Pod möjligtvis. Tänkte tröska igenom en del P3 Dokumentär.

Tänk Bourne, Hamilton, Anton Modin, Jack Ryan, Dirk Pitt, Jack Reacher eller Mr. Bond. Finns det andra jag missat?

Svenska är att föredra.

Necross

Swashbuckler
Ljudböcker jag lyssnat på som UNGEFÄR passar på det du söker:
Hannes Råstam - Fallet Thomas Quick
Dan Josefsson - Mannen som slutade ljuga
Roger Hobbs - Ghostman
Lucifer - Skuggpojken
Raymond Khoury - Den siste tempelriddaren
Umberto Eco - Begravningsplatsen i Prag
Don Winslow - I hundarnas våld
Carlos Ruiz Zafón - Vindens skugga
Stieg Larsson - Millenium-trilogin

Organ

Out of time, out of mind
PAX;n94876 said:
Pod möjligtvis. Tänkte tröska igenom en del P3 Dokumentär.
Håller precis själv på med att ta mig igenom P3 Dokumentärs program. Skitbra. En annan pod som är rent otäckt spännande är Serial. Den består av 8(?) delar och nystar i ett specifikt mordfall och ställer sig frågan om den som dömdes och numera sitter i fängelse verkligen var den skyldige. Lyssnaren byter åsikt i frågan minst en gång per avsnitt.

JJoghans

Regelknackare
P3 Dokumentär är mycket bra över lag. Även P1 Dokumentär är mycket bra, men det senare har ett mycket bredare spann av ämnen, så där måste man plocka och välja lite mer för att pricka in sina intresseområden.