Nekromanti Ljudeffekter till rollspel (fantasy mest)

k7e9

Hero
Jo, jag och de jag bor med har ganska (läs väldigt) seriösa funderingar på att bygga oss ett SL-bord.

Detta SL bord skulle bland annat innehålla ett mixerbord, med typ tre ljudingångar:
En för den "normala" bakgrundsmusiken.
En som man använder för mer specifik musik, till exempel stridsmusik, sorgemusik.. Helt enkelt musik som ska förmedla en känsla eller ett tillstånd.
Den sista skulle vara till ljudeffekter och in-game musik. Exempelvis ljudet av marcherande trupper, ridande, värdshusets musik, stadens sorl, skogens sus och liknande oväder såsom åska, regn och storm.

Så, nu till frågan... Eftersom bakgrundsmusik är lätt att hitta (ta bara soundtracks och liknande) lika så den specifika musiken, också soundtracks o liknande...
De grejerna är lätta... Men, då är effekterna destu svårare. Jag vet att Baldurs Gate 2 har ett härligt stads-sorl när man är i Akathla, men kan inte hitta det bland ljudfilerna till spelet... Och alla andra ljud ljudet av en armé i rörelse, väder och vind och allt det där, ljudet av smedjor djupt nere i dvärgarnas hålor... Ja ni ser poängen... Alla ljudeffekter, några tips på sidor och liknande där man kan hitta sådanna saker kanske?

Tack på förhand...
//Macke.

Lycan

Hero
Ljudeffekter är lätt. Det finns ju sådanadära ljudbanker med effekter, som är tänkta för filmproduktioner och whatnot. Går att beställa på internet, eller ännu hellre; låna på bibliotek. Du kanske får anstränga dig lite, men det finns.

- L

Dilandau

Myrmidon
Varning

Blott en gång har jag spelat med en sl som använde ljudeffekter. Det var gräsligt. Regnsmatter, stadsljud, fotsteg i grottor, vinande vindar och så vidare. Svärdsskrammel.

Det var bland det mest irriterande jag varit med om. Ingen av spelarna kunde koncentera sig på spelet, ljudet var helt kvävande (trots att volymen inte var så hög). Efter ett tag var huvudvärken ett faktum.

Ljudeffekter kan funka om de är korta och används sparsamt. Att ha stadssorl så fort rp är inne i en stad är inte en bra idé. Det är värtom störande som fasen.

Jambu

Swordsman
Jag kan föreslå Neverwinter Nights ljudeffekter, om du har tillgång till dem. Det finns ett program som gör om ljudfilerna (som är i konstigt format) till mp3.

Däremot så kan jag förstå Dilandau i och med att det inte kan vara helt problemfritt. Cool idé dock, typ som att styla med att ha ett pokerbord även fast det inte direkt är nödvändigt

k7e9

Hero
Re: Varning

Jo, det var tänkt att användas ganska sparsamt till att sätta en stämning... T.ex. oväder, att man är i en stad och liknande... Men men, vi har aldrig spelat med ljudeffekter, och eftersom vi ändå tänk skaffa oss en mixer för att smidigt kunna gå mellan olika bakgrundsmusik, så tänkte vi att man lika gärna kunde testa experimentera med ljudeffekter också, eftersom vi tror att det skulle kunna höja stämningen, om det används vid rätt tillfälle och i rätt mängd...

Men, vi ska tänka på din varning...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tvärtom...

...Dilandu tror jag nog det kan fungera rätt bra. Givetvis ska man vara sparsam, men om du nu har bakgrundsmusik och lägger in folksorl tillsammans ser jag ingen anledning till att det inte kan fungera. Jag har kört med bara folksorl och det har fungerat bra, så jag tror nog det har en chans att lyckas. I grund och botten beror nog sådant mycket på spelgruppen i sig.

Re: Tvärtom...

Jag har använt mig av effekter såsom regn, vind, ekande steg, stadssorl etc. vid flera tillfällen och jag tycker det blir mycket bra, jag har 2 instanser av ett mediaprogram igång och spelar bakgrundsmusik i en och ljuden i den andra.
Som ovan nämt så får ljuden inte ta överhanden, men det blir mycket bra stämning om de ligger där i bakgrunden precis som i "verkligheten".

Rickard

Urverk speldesign

"Blott en gång har jag spelat med en sl som använde ljudeffekter."
Ja, just det. En gång räcker för underlag till en stark åsikt? En gång är ingen gång, eller vad? :gremsmile: Jag själv gillade när jag bodde på landet och det regnade och blåste utanför kåken. Det var mysigt och inte alls störande, utan snarare stämningshöjande att kura sig vid sitt rollformulär och med lite dämpad (ja, Krille - lite) belysning och dra iväg till någon mörk skog i fantasin.

Att ha dessa ljud, fast i högtalarna. Vad är skillnaden? Ok, är spåren korta så blir det monotomt, så det kan jag förstå men notera i trådstarten att k7e9 nämner "mixerbord". Detta innebär att man kan mixa ihop lite längre ljudslingor.

Själv använder jag inte musik då jag tycker det är rätt störande, men har jag ändå testat att använda soundtracket till Half-Life och Alien vs Predator, då de har rätt metalliska och "bakgrundsljudiga" låtar. Låtar med takter som man direkt hör är konstanta har jag tagit bort (det var någon låt med konstant trummande som var skitirriterande, men som jag råkade bränna ut på cd:n - aldrig mer att jag gör om det misstaget!).

Angående ljudfiler. Det finns mängder av (skräck)datorspel som inte kör några annorlunda ljudformat. Det knepet (+ direct connect) har vi använt när vi gjort filmer i skolan. Om du k7e9 inte hittar något, så finns det säkert att konvertera (vilket redan nämnts i tråden). Annars har spelmakarna slängt in alla ljud- och grafikfiler i stora filer. Quake har sina pak-filer och StarCraft har sina mpq-filer. Har du något spel, så sök på nätet. Det finns säkert någon liten nörd som har gjort ett program för att "zippa" upp dem.

Ljudarkiv på nätet är inget jag rekommenderar. Försökte hitta det när jag gjorde filmer och datorprogram i skolan. Kvaliteten på dessa är på tok för dåliga för att man ska kunna använda dem. Har väl sökt 5-10 timmar efter sådant under de år jag höll på med sådant. Min normala policy är att om man inte hittar något efter en timme, så ska man skippa det.

/Han som annars tyckte Lycan gav det bästa tipset, för det är därifrån spelmakarna får sina ljudfiler

Honken

Hero
Egentligen skriver jag inte här för att jag har någon radikal åskit, utan mer för att hålla med de flesta här. Jag har själv funderat på att använda ljudeffekter i mitt spelledande. Problemet tycker jag nog är att det är svårt att hitta tillräckligt bra ljudfiler. Ska de repeteras är det en fördel om de är lite längre så att de inte blir enformiga.

Hur det kan funka med att spela upp korta sekvenser, till exempel en dörr som slår igen och låta spelarna reagagera på det jag inte, men att det skulle vara coolt att prova. :gremsmile:

/Honken

Havoc

Swordsman

Jag vet inte vad de har för subjektiv kvalité, men det finns en hel del betaltjänster på nätet som riktar sig till just filmtillverkare. De brukar i alla fall ha 16bit 44kHz .wav-filer.

Har länge gått och funderat på att använda en sådan.

Ichabod_UBBT

Warrior
www.sounddogs.com

För mig brukar det funka att ha en laptop på spelmötet och sätta upp multiple instances av winamp.

Sen spelar man bara flera ljudfiler samtidigt...

Själv tycker jag stadssorl, världshusljud, regnsmatter med mera är mycket stämningsgivande, och mina spelare verkar hålla med mig. Men det är väl olika från person till person...

Dock ska man akta sig och verkligen lyssna igenom filen först (har funderat på att ha ett par hörlurar där man kan lyssna av filen först....) Mina spelare blev mycket förvånade när dom hörde hur lastbilar körde förbi utanför värdshuset :p