Nekromanti Ljudhandouts:

Rising

Vila i frid
Sitter och fnular lite med en ljudhandout.

Ladda hem å lyssna!

Johanna (en spelledarperson som är vän till rollpersonerna) har i lite drygt ett år sörjt sin försvunna lillebror. Hon har förebrått sig själv för lillens försvinnande, och ägnat en allt större tid till att bläddra igenom fotoalbum och genom att söka på nätet efter de små och spridda spår som lillebrorsan lämnat efter sig; tittat på lillens hemsida och läst hans små anspråkslösa inlägg på diverse forum. När äventyret börjar så kontaktar hon spelarna, och berättar om hur förvånad hon blev när hon plötsligt såg ett nytt inlägg signerat lillebrorsans alias.
Det fanns inget textmeddelande; blott en bifogad bild som inte gick att öppna i något bildprogram. I ren desperation försökte hon allt hon kunde komma på för att öppna filen, och när inget lyckades så tog hon (med den irrationella logik som bara den som sörjer tar sig till) och bytte filändelse på filen. Först till .txt utan framgång, sedan som .mp3. Döm om hennes förvåning när filen gick att spela upp i ett ljudprogram!

När spelarna frågar "vad sades det på filen, då?" så kommer jag att spela upp den här ljudfilen. "Det mesta är bara digitalt brus, som ni hör; men lyssnar man noga så hör man Sebastian ropa på mig."

Jag börjar med att spela filen halvhögt, och den första gången ropet kommer så hörs det inte så tydligt. Jag räknar med att spelarna kommer missa det. Men Johanna kommer stråla upp: "Hörde ni?"

Spelarna kommer nog att titta på varandra och skaka på huvudena, men då fortsätter Johanna: "nej, lyssna; det kommer snart en gång till:" ...och så drar hon upp volymen på max. (och givetvis kommer en del mystiska ljud vid det här laget) Den andra gången hör man det (förhoppningsvis) tydligt. Johanna fyller i: "hör ni? Jo-haa-naa? Det är otydligt, men jag vet att det är Sebastians röst."

När de konstiga ljuden dyker upp efter det så har jag fortfarande volymen på fullt blås. Johanna rycker inte till det minsta, hon säger bara "här hör jag däremot inte vad han säger. Men hör, snart ropar han: Visst är det ett rop på hjälp? Han ropar på mig... Jag måste hjälpa honom... Visst kan ni hjälpa mig? Snälla, visst kan ni hjälpa mig att hitta Sebastian?"

Coolers, ey? Eller? Ska jag sänka bruset (eller equaliza bort mellanfrekvenserna?) Jag har försökt hitta på lite nya ljud, och hålla mig borta från de allra vanligaste stereotypa skräckljudeffekterna... Funkar det? Och snälla, säg att man inte hör att det är jag som ropar...

Har ni gjort några ljudhandouts någon gång? Kan vi inte posta dem här - tillsammans med en kort berättelse om äventyret i fråga - och ge varandra lite råd och tips? Skräckforumet behöver lite nya och djärva grepp.

Om någon vill veta hur jag gjorde den här filen så berättar jag gärna.

Jarre

Swordsman
Om någon vill veta hur jag gjorde den här filen så berättar jag gärna.
Eftersom jag 1) gillar handouts men aldrig funderat på att göra med ljud, 2) tycker att det var görsahäftigt och stämningsfullt (jag kan verkligen se spelarna sitta framåtlutade och blixtstilla lyssnande) och 3) du gärna vill berätta hur du gjorde, så kör på!

Jag har med två kompisar, vid separata tillfällen och de ovetande om den andre, konceptskissat på ett scenario i gråzonen mellan lajv och verklighet, där saker i stil med att man hittar en omärkt mini-dvd med en fil på, för att dras in i ett noga planerat rävspel där man inte är säker på om det är på riktigt eller inte, eller vem som går att lita på.. Ljudfiler med liknande material skulle vara perfekt då. Eller rar-jpeg:ar.

Rising

Vila i frid
3) du gärna vill berätta hur du gjorde, så kör på!
Yay! Du får en kompis-poäng. (För jag ville ju berätta)

Okej, det är två sorters programvaror jag tycker att man behöver för att kunna göra ljudhandouts. Det ena är ett ljudredigeringsprogram som man samplar i (spelar in ljud, typ sig själv när man vill tala in något) eller som man bearbetar färdiga samplingar i. Typ; just nu har jag laddat hem några fågelläten från nätet. Genom att dra ut skriet från en Swainson-hök och spela det långsammare så låter det som en mycket större - och nästan mekanisk - fågel. Och genom att pitcha upp slutet på skriet så får jag en dramatisk ...oouuaaa!-avslutning som dels låter olycksbådande, och som jag känner på mig kommer bli grym när jag sedan lägger på ett eko på ljudet.
Jag använder en gammal version av Soundforge, men det finns gratisprogram som har samma funktioner. Goldwave (?) tror jag en heter, som jag fått rekommenderad för mig. Jag samplade mig själv genom att tala direkt in i högtalaren, eftersom jag inte hade någon mick i närheten.

Det andra är ett modulärt musikprogram, där jag använder den gamla klassiska gratisprogramvaran Jeskola Buzz. Det kluriga med Buzz är att det är en hel studio; man sätter ut små boxar som antingen genererar eller behandlar ljud typ analogt, och sedan kopplar man samman dessa hur man vill med olika linjer hit och dit; precis såsom man kopplar ens gura till en wah-wah-pedal och sedan vidare ut till högtalarna i verkligheten.

(Wikipedia har den här bilden som visar hur det kan se ut.)

För att skapa mitt ljud så hade jag exempelvis en generator som alstrade ett konstant susbrus; sedan kopplade jag vidare denna maskin till ett par olika lådor som "klippte" upp ljudet i olika långa fragment med tysta mellanrum, och mitt i mellan generatorn och en av dessa maskiner så lät jag ljudet först passera förbi ett filter som kunde få den delen att låta som om den lagts under en filt. En annan lät jag gå till en Flanger som gör ljudet burkigt och ett par lät jag gå till en reverb som skapade en "rumskänsla" runt ljudet; inte riktigt som eko, utan mer som en lång klang runtom ljudet. För att få ett riktigt komplext brus i slutändan så började jag sedan programmera var och en av "klipp"-maskinerna, så att de började variera längden på sina klipp. Resultatet blev plötsliga tempoväxlingar och -förskjutningar som skapade en (i mina ögon) lite obehaglig obalans där man aldrig riktigt får grepp om bruset. Den effekten förstärktes när jag i slutändan lät en maskin (precis innan mastern; högtalaren) bara stå och dirigera bland alla kopplingar som leddes in mot den, och som jag programmerade till att ibland, i korta mellanrum, leda helt obehandlat brus rakt in i högtalarna; vilket skapar ett starkt kontrasterande ljud mot resten av ljudbilden. Filtret programmerade jag också, så att den stundtals aktiverades och fick delar av ljudbilden att liksom försvinna i ett töcken; vilket även det bidrog till en mer komplex ljudbild. Jag lattjade, helt enkelt.

Fördelen med modulära musikstudior är som sagt att man inte bara spelar upp färdiga samplingar, utan också kan modifiera ljuden, och skapa sina egna. Då och då kommer det exempelvis in ett visslande sus i ljudet; och det skapade jag med en synt-generator lett genom en vibrato som jag ställde in så att syntljudet svängde jättemycket; ungefär som när man förgäves försöker ställa in en radiokanal.

De fräsande skriken som kommer in på slutet; det är i själva verken stön från en porrfilm, som jag leder genom ett helt pärlband av olika effektboxar. Dels en Equalizer för att filtrera bort allt utom mellanregistret, en bit efteråt kommer en jättekonstig box som heter Sea Cucumber som jag inte har en aning om vad den egentligen gör. Jag bara testade den och några olika förinställda settings och den omvandlade allt jag ledde igenom den till helt galet oljud - så den lät kul. Det viktigaste var att leda allt genom en Gate som bara släppte igenom ljud på tillräckligt hög volym. På så vis kom bara de högljudda stönen igenom, medan andra partier inte tilläts passera. Sedan kopplade jag det vidare in i alla andra klippboxar, precis som med bruset.

Det viktigaste med det modulära musikprogrammet är dock att komponera det som ska bli ens färdiga ljud, så att alla delar kommer in när jag vill att de ska höras, och inte tidigare. Jag ville ju att "johanna"-ljuden skulle dyka upp vid vissa särskilda tillfällen; och då är det smartare att arbeta i ett musikprogram som hanterar varje litet ljud för sig än att baka in allt man vill ha i en enda stor ljudfil i ljudredigeringsprogrammet.

Jag sätter exempelvis aldrig eko på ljud i ljudredigeringsprogrammet. Det är bättre att göra det i musikprogrammet; för om jag senare vill ha ett längre/kortare eko så går det enkelt att ändra i musikprogrammet, fastän ljudfilen redan är förstörd om jag gör ändringen direkt i ljudredigerinsprogrammet.

Det enda jag gjorde i ljudredigeringsprogrammet var att sampla mig själv när jag sade "johanna" med långsam röst. (Jag ville att det skulle låta som ett barn, så jag spelade upp ljudet i högre hastighet i musikprogrammet. Då behöver man tala långsammare när man väl samplar sig själv.) Jag hade dock varit lite för snabb ändå, så jag gick tillbaka till ljudredigeringsprogrammet och drog ut på vissa delar, så att det blev mer jooo- HAAA- naaa andra gången som ljudet hörs.

Annars gjorde jag allt i Buzz, eftersom det är så roligt att leka med det programmet. Liksom, man drar kopplingar hit och dit och bara lattjar. Det är visserligen en programvara som är tjockfull med buggar (jag märkte bland annat att brusgeneratorn nästan fick datorn att krascha varje gång som jag stoppade låten, om jag inte först mute:ade den (generatorer och effektboxar kan skapas av vanliga användare, så några är tyvärr inte helt tillförlitliga)), och den utvecklas inte längre (Jeskola blev av med källfilen till programmet i en hårddiskkrasch); men om någon skulle vilja prova på att göra saker i den så skulle jag kunna ställa upp med att få er att komma igång. Både i fråga om tekniska frågor, men framförallt i fråga om vilka generatorer & effekter som det är klokt att fokusera på för att man ska kunna komma igång och göra ljudhandouts.

Typ, vill man göra monsterskrik och djurläten för att skapa atmosfären av att man befinner sig på en fjärran planet/dimension så är det lämpligt att lära sig hantera en stereo-ekomaskin, samt en bra och enkel Tracker att spela upp samplingar i. Och så tycker jag personligen att Vibrato och Gapper (=sådana där som klipper upp ljud i fragment) är höjdareffekter för att få till det lilla extra. Min monsterhök har jag just nu kombinerat med ljudet av en pilgrimsfalk, och jag har både gett den ett litet vibrato samt låtit den darra på rösten fram mot slutet i dess skrän; varpå den plötsligt låter mycket mer "overklig" än tidigare. Den må ha varit en hök en gång i tiden, men från och med nu är den en av de svarta fåglarna i Metropolis...

Och ja, den låter lika underbart med eko som jag föreställde mig. Undrar om jag inte kan leda in den i någon annan effektbox också... Hmm, Kanske får jag fram något jättekonstigt monsterljud om jag provar den där sjögurkan en gång till? Älskar Buzz.

Om någon vill prova,

MrG

Swashbuckler
Bullar!

Det var något av det ballaste jag sett/hört på länge! Cool idé! Enda jag varit med om tidigare i den vägen har varit musikhintar och bakgrundsljudmattor (ljudmiljöer). Senaste varianten var bakgrundsmusiken på GothCon där varje akt hade en temalåt mixad till 90 minuter. Mittenakten var låten "The show must go on", men efter 75 minuter, när handlingen vanligtvis var i stressad klimax, var det en övergång till "I´m going slightly mad", de som märkte det har uttryckt uppskattning över effekten.

Oh, hade en kompis i högstadiet som spelade in triffidernas ljud på band för att använda som ljudeffekt i Mutant, men skippade bandare och knackade ljudet under bordet istället. Men i o med att alla var väl införstådda med triffiderna (som nyss gått på tv) visste vi om att bli rädda för ljudet.

-Gunnar (grunnar på hur att använda det självt)

Sanjuro

Warrior
Delta Green

När vi lirade Convergence till Delta Green (CoC-kampanjvärlden som utspelar sig i en konspiratorisk nutid) så hade jag en ljud-handout. Eller ja, det var lite mer än bara ljudet.

Spelarna befann sig i en liten stad i Virginia där de undersökte några mystiska omständigheter rörande UFO-sightings, boskapsstympningar och andra läskigheter. De hade redan upptäckt att alla invånare i staden var kontaminerade med någon slags oidentifierbar substans med de märkliga attributen att den kunde replikera vilken organisk massa som helst, den kunde återskapa sig själv och den var oerhört stryktålig. Substansen döptes preliminärt av spelarna till neo-vävnad, och det pikanta med historien är att rollpersonerna själva hade blivit smittade med denna neo-vävnad. De har ingen aning om vilket syfte neo-vävnaden fyller, men helt säkert är att folk i staden har börjat bete sig väldigt underligt.

De hade följt en ledtråd till ett igenbommat motellrum som de bröt sig in i. Där fann de ett lik i badkaret (samt en mellanstor klump aggresiv neo-vävnad, men den gömde sig i vattenkranen och dök upp senare). Den döde var en person som hade kommit till staden före RP och undersökt samma mystiska omständigheter och som RP hade riktat en hel del misstankar mot på grund av detta. I motellrummet fann de den dödes laptop som bland annat innehöll en del intressanta men relativt osammanhängande textdokument som uppenbart var författade av någon på väg att sjunka djupt in i galenskap.

Det fanns också två märkliga ljudfiler på datorn med ett innehåll ungefär i samma stil som dina filer, Rising (fast dina var mycket bättre). Som handout gav jag helt sonika RP en laptop där skrivbordet var arrangerat så de enkelt skulle hitta de väsentliga grejerna.

Ljufilerna kan ni hitta här: http://www.delta-green.com/opint/raredocs/converg.html

Filerna skapades 1992 inför speltestet av scenariot "Convergence", så kvalitetsmässigt är de ju ganska ruttna, särskilt jämfört med Risings alster. Men jag tyckte de skapade ganska bra stämning såtillvida att det inte riktigt går att höra vad ljuden härstammar från, men man kan förstå att det är något inte riktigt mänskligt. Och poängen var väl att spelarna verkligen fick "upptäcka dem själv" så att säga, det tror jag var lite extra roligt. Tja, vad vet jag.

Apropå detta: om man är intresserad av ljudhandouts så tycker jag man kan kolla in filmen White Noise. Filmen i sin helhet är ganska dålig, men det finns ett par scener som jag tycker är bra. Och den innehåller en hel del sånt här "diffust ljud" som man kan ta inspiration från.

Rising

Vila i frid
Re: Delta Green

Jag tyckte ljuden var häftiga. 1992, sade du? Jeesus, det gör dem bara ännu ballare. Jag kommer ihåg några handouts (vanliga, fysiska sådana) jag gjorde 1996 som ansågs balla då, men de ser ju fullkomligen pudas ut idag.

Smart av dig att också knyta samman ljudet till något handbegripligt; laptopen som du gav åt spelarna. Jag har tidigare givit ljudkasetter åt spelare i Kult, just för att jag tycker att kasetter är lite läbbiga; det låter mycket när man laddar dem i en kasettbandspelare och man kan enkelt smutsa ner dem och skriva saker på dem som gör att de ser rubbade ut och som om de varit med om en hel del; vilket inte riktigt funkar lika bra med exempelvis CD-skivor.

---

När det gäller ljud så håller jag med om White Noise. Fast jag tycker det är lite synd att alla budskap framstår så tydligt utifrån bruset. Det hade varit bättre om det varit lite otydligare. Jag tycker nästan att Sjätte Sinnet har en läbbigare sådan "skruvar man upp volymen tillräckligt högt så hör man ett budskap"-scen.

Annars har jag mest inspirerats av Grudge; där det finns en mobiltelefon som plötsligt ger ifrån sig ett asäckligt hackande brus som inte låter som något jag hört någonstans förut. Det är den där sortens konstiga - men anspråkslösa - oljud som jag är mest inspirerad av för tillfället.

Jag kan också tipsa om den insektsfilm som David Firth (ja, Salad Fingers-mannen) har gjort. Det är typ bara insekter som vaggar runt och är filmade på ungefär samma sätt som inledningsscenen i Se7en - men den inspirerar mig för att den ser så proffsig och tajt ut - även om det verkar fullt möjligt även för amatörer att skapa något liknande. Den kan hittas här.

Rosen

Myrmidon
Skitcoolt, men...

Vet inte om det är jag som är hörselskadad, men även om jag drar upp volymen rätt högt och lyssnar med lurar, så hör jag bara ett "...nna!" ca 22 sekunder in i filen. Om det kommer nåt mer före eller efter det så lyckas jag missa den.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Re: Skitcoolt, men...

Mmm... Nu när jag läste detta och spelade upp filen så hörde jag inte den första gången heller, och knappt något den andra gången. Så jag gick tillbaka till filen och drog upp volymen på ropen. Men efter att ha spelat det ett par gånger så hör jag plötsligt ropen hur tydligt som helst, även den första gången när det är meningen att ljudet ska spelas upp med låg volym. Och nu när jag åter lyssnar på originalet så hör jag ropen rätt tydligt även där. Jag måste nog göra mina provlyssningar med långa mellanrum så att jag har fräscha öron när jag lyssnar.

(Det är iofs aningens tydligare i wav-format än på mp3 - så lite har det med saken att göra också)

Tack för kommentaren. Det är bra att ha utsides öron att lita till, eftersom jag inte kan lyssna på filen såsom du gör - jag vet ju redan vad man ska vara uppmärksam på. Jag tror att jag höjer volymen en aningens, aningens. Jag vill att det ska vara så pass tydligt att spelarna tror sig höra rätt vid andra ropet, men att det första skall vara rätt välinbäddat i brus och sus. Men om man bara hör ett ....naah vid andra ropet så är det helt klart inte tydligt nog.

Typiskt bra respons.

Troberg

Sinister eater
Re: Skitcoolt, men...

Det är iofs aningens tydligare i wav-format än på mp3 - så lite har det med saken att göra också
MP3 gillar inte alls ljudklipp som innehåller brus, eftersom den försöker bryta ner signalen i frekvenskomponenter och brus per definition är slumpartat. MP3 har också dålig dynamik, dvs svaga signaler dränks ut av starka. WAV eller APE eller något annat lossless-format är därför att föredra. Det blir ju dessutom inte bättre om man kör det på ett par halvdana datorhögtalare i ett brusigt rum...

MrG

Swashbuckler
Trummor

Just nu på jobbet har jag en så lömskt fin ljudeffekt så jag grunnar på att spela in dem. Man hör en pålningsmaskins rytmiska dunkande. Funkar bra som bakgrundsljud, men låter som det skulle kunna dölja en sekts rytmiska trummande fint. Så det på en dold bandare och vänta tills spelarna reflekterar och frågar om ljudet finns i deras värld eller spelet.

Körde en del sånt trummande på GothCon mot bordet och ena gruppen missade det helt och en annan tog det efter en stund och fick den härliga lätta panikkänslan när de insåg att det hörde till miljön.

-Gunnar (dunk-dunk-kadunk)

Basenanji

Postd20modernist
Vad kan en saxofonist om ljudformat?

Men AIFF tycker jag funkar superduper. Både på Mac och PC. Kan du (Rising) komma åt det?

Iofs okomprimerat, men om man bara behöver det för att spela upp ljudhandouts, då borde det väl kunna fungera?

/Basse

Troberg

Sinister eater
Re: Vad kan en saxofonist om ljudformat?

Men AIFF tycker jag funkar superduper. Både på Mac och PC. Kan du (Rising) komma åt det?

Iofs okomprimerat, men om man bara behöver det för att spela upp ljudhandouts, då borde det väl kunna fungera?
Japp, AIFF (och IFF för den delen) är utan komprimering och har alltså därmed så bra dynamik som samplingen tillåter (vilken oftast är mycket bättre än vad högtalarna tillåter, något att tänka på innan man köper en CD-spelare med en massa oversampling), och ger därmed samma kvalitet som WAV eller APE.