Nekromanti Ljusare tider?

Ackerfors

Alas, your rapids!
I och med den här nyheten om att Järnringen lyckats sälja in sitt spel hos vanliga bokhandlare funderar jag på om vi, ve och fasa, går mot ljusare tider? Mutant är ändå ett rätt udda spel, utan standardfantasy, som i min mening hade känts naturligare att sälja in hos bokhandlarna. Men att det är Mutant gör mig inget, egentligen, det är inte poängen.

Det förespråkas att vi ska se till så att leksakshandlarna tar in rollspel igen, men är det egentligen rätt väg? Vi försöker baka paj trots att vi saknar ingredienserna, men har rätt saker för en pasta carbonara. Är det inte dags att lägga ned att "gnälla" för att leksakshandlarna bara tar in färgglada lådor som skramlar och göra som Järnringen och utnyttja bokhandlarna för deras hemska syften?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så då finns det åter hopp om att kunna köpa spel över disk här i Luleå då, vi har ju bokhandel iaf. Helt riktigt drag tycker jag.
Bokhandlarna säljer ju puzzel också, även det en "leksak" av papper som lämpar sig för vuxna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är i alla fall den bästa rollspelsnyhet jag hört på väldigt länge. Sedan återstår det att se om de lyckas sälja rollspel och inte bara har dem på hyllorna.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Det är i alla fall den bästa rollspelsnyhet jag hört på väldigt länge. Sedan återstår det att se om de lyckas sälja rollspel och inte bara har dem på hyllorna."

Precis, och jag lär dra mitt strå till stacken om det visar sig att jag hittar det i Norrköping. Det vore hur bra som helst ifall det funkade och fler kunde följa deras exempel. De andra rollspelsförlagen kanske ska se det som en utmaning? :gremwink:

Mattis

Swordsman
Kanske att man kunde ha lite trevliga rollspelare i butiken som förklarar hur spelet går till.

Big Marco

Läskig
Jag önskar dem all lycka - jag undrar dock vad som avses i den luddiga formuleringen? Neogames har funnits med hos bokhandlarnas inköpskataloger sedan 2001, om jag inte minns fel. Detta medför dock inte att bokhandlarna tar in produkterna och slänger upp dem på hyllorna, utan att de finns med i deras kataloger och att personalen kan söka efter dem när de efterfrågas.

Om Järnringen har kommit ett steg längre och faktiskt får upp Mutant på hyllorna, då är det intressantare.

Johan K

Gammal & dryg
Ja, det får man ju hopaps !

Man får ju bara säga grattis till att Järnringen lyckats att få in rollspel hos vanliga bokhandlare. Det är ju en riktigt possitiv grej måste jag säga. Trro att vi kan nå ut till mer folk om personer om man gör som Järnringen nu luckats med. att folkk kanske bli mer nyfikna på vad det vi håler på med är för något.
Så jag tror absolut att det är en bra väg att gå genom bokhandlare.

/ Johan K, som för övrigt är innehavare av Nordholmia & Pirit

PAX

Jordisk Äventyrare
Adlibris bi bi bi billigt...

Bekräftar inlägget med följande:

Beställde några kampanjböcker till Mutant på AdLibris hemsida och fick bättre pris än hos Järnringen.

Akademibokhandeln i Jönköping har sedan minst ett år tillbaka haft vissa rollspel i hyllorna.

Eksem

Champion
Hej då anime-sellouts, hej finkulturen?

Rollspelen börjar alltså samsas med Strindberg (och Liza Marklund, eh) istället för med Yu-Gi-Oh-kort och Dragonball-DVDer? Jag har verkligen ingen, ingen aning om vad det ska betyda. Men jag är inte säker på att det är bra för att få in ungt blod i hobbyn. Däremot eventuellt nytt blod. Jag vet inte vilken sort jag tycker vore bäst, men jag är ju egentligen 10 år gammal (det bästa jag vet här i livet utom sprit och nakna damer är robotar, dinosaurier och popcorn), så kidsen kanske är mina favoriter i alla fall.

Zire

Swashbuckler
Det var trevligt att höra. Man får väl ta och testa Mutant då, och samtidigt stödja bokhandlarnas val att ta in rollspel. :gremsmile:

- Zire

tdh

Swordsman
Kanske menar man i själva verket att bokhandlarna nu kan köpa in Mutant via Selig, helt enkelt? Där kan "vem som helst" hamna, men det är ju bra ändå. Men som Marco säger så handlar det om att få upp spelet på hyllorna - bara för att en bokhandel kan ta in spelet så betyder det inte att de gör det direkt...

Nero_UBBT

Warrior
Liten idé

Kanske kunde man lägga ut Sveroks förklaring av vad rollspel är i en liten flik av hyllan bredvid rollspelen. Det kan nog få dem som har ett litet smygintresse av rollspel lite mer smygintresserade så att de när de till slut stöter på nån kompis som spelar så hakar de på.

Så har det funkat för mig iaf.
Jag tror däremot inte att nån går och spontanköper rollspel bara för att det finns i hyllan.

tdh

Swordsman
Konsumentupplysning behövs

Men huruvida Sveroks förklaring är den bästa eller ej låter jag vara osagt. Håller helt med dig om att de som är intresserade skall få en allmän beskrivning om vad rollspel är för något på ett bra sätt, inte bara stämningsfluff på baksidan av en bok...

Gör Sverok sitt jobb på den informativa punkten? Är det ens deras ansvar? Jag vet inte.

Det tar sig...

Jorå, det här ser ut som ett steg i rätt steg. Speciellt om man jämnför med hur det var förut:

Kommer ihåg en gång när jag letade efter en lajv handbok för några år sen i en bokhandel.. men jag kunde inte hitta den så jag frågade en utav expiditerna efter den.

"Näää... någon sådan vet jag inte om... om du inte menar den där 'De övergivnas armé'"? :gremtongue:

Jag menar... rollspelsmotståndarnas böcker säljs i bokbutikerna... men inte rollspelen.

Ser fram emot fler rollspel i vanliga butiker!