Nekromanti Ljuskronesvingande och andra akrobatiktrix

2097

deleta mitt konto tack
Jag har tänkt att om någon engagerar sig så pass mycket i spelmiljön att dom svingar sig i ljuskronan så ska dom bara få advantage utan tjafs, acrobatics-rull etc etc.

Men så tänkte jag till en gång till idag. Om vi jämför det med Shoot from Hidden ? Cunning Action ? Re-Hide cykeln som Rogue har.

Det är också ett sätt för rogue att få advantage (för sin sneak ex vis) varje runda, det är också ett sätt som kräver medvetenhet/engagemang i spelmiljön (hitta gömställen). Då måste dom betala en bonus action (ett högt pris i femman) och klara ett dexslag (DC: fiendens PP).

Så det är typ det jag behöver matcha.
Du betalar bonus action och acrobatics DC 15 för att få advantage pga ljuskrone-svingandet. Om du misslyckas händer inget negativt (inget bananskalshalkande) du får bara inte advantage. (Som i Hide-fallet — du lyckas bara inte gömma dig i tid.)

Problemet blir då att Cunning Action inte tar den typen av tjafs som att svinga sig förbi någon med kandelaber etc. Det kan bara vara Dash, Disengage och Hide. Jag tycker man kan (nu är vi lite inne på hus-ruling-ande här) räkna det som nån typ av Dash eller nån typ av Disengage.

Men. Hur ska dom som inte har Cunning Action lösa detta?

(Nu är vi definitivt inne på hus-ruling:ande men…) Dom kan också göra det genom att dra på sig en OA (om dom har andra krafter som hjälper om OA, ex vis Battlemasters Evasive Footwork, eller om dom lurat monstret att bränna sin reaction så dom inte kan göra OA, då är det bara att köra!) eller genom att släppa kronan och då gå in i målets mêlée-grupp (något rogues och andra squishies inte vill göra).

Och alltid komma ihåg Feng Shui–regeln: om något går att göra på ett enkelt sätt, och ger en enkel effekt, så ska det ha den enkla DC:n även om man väljer att göra det på ett stajlande och svårt sätt. Men i det här fallet gäller det mer än en enkel effekt, det gäller advantage vilket triggar sneakbonusen.

anth

Vetefan
Jag ser det lite ur en annan synvinkel.

Jag skulle använda optional rule tumble från DMG(sid271-272?).

Advantage skulle jag ge för att motståndarna blir överraskade av det ovanliga i att svinga sig i ljuskronor, d.v.s. man får advantage första gången man svingar sig under en strid. Vet motståndarna om att man brukar svinga sig i ljuskronor, antingen för att de såg en göra det förra rundan, eller för att man har ett rykte att bruka göra det får man ingen advantage.

God45

#PrayersForBahakan
Så min regel fungerar så här. Om du har ett enhandsvapen och ingen sköld eller annat (ett aningen under powered option) så får du en extra handling som inte får vara en attack. Handlingen är bara godkänd om Errol Flynn skulle kunna göra den i en film. Så att svepa en potion medan du fäktas med någon är ok, att svinga dig i en takkrona är ok, att tända eld på gardinerna är ok men att plocka upp en annan karaktär och hjälpa dem ut är inte ok.Min grupp kallar det "Flynning".

Jag hade nyligen en spelare som ville vara en brutal anti hjälte typ och kände att "Flynning" inte var passande. Så hon designade en variant av reglen som vi kallar "Rathboning". Då tillåts bara handlingar som Basil Rathbone skulle göra i en film.

2097

deleta mitt konto tack
anth;n244535 said:
Jag skulle använda optional rule tumble från DMG(sid271-272?).
Vi använder inte tumble-regeln pga den verkar vara designad för vad jag i min spatialitetstaxonomi kallar för “cartesian space”.

God45;n244537 said:
att svinga dig i en takkrona är ok
Men det jag ville var att takkronesvingandet dessutom skulle ge nån typ av fördel eller övertag?

“Rathboning”. Då tillåts bara handlingar som Basil Rathbone skulle göra i en film.
Elementary!

God45

#PrayersForBahakan
2097;n244585 said:
Vi använder inte tumble-regeln pga den verkar vara designad för vad jag i min spatialitetstaxonomi kallar för “cartesian space”.

Men det jag ville var att takkronesvingandet dessutom skulle ge nån typ av fördel eller övertag?

Elementary!
Jag tänker att det ger dig advantage. Den mekaniken är så vackert enkelt att jag inte vill använda något annat. Svingar någon sig mot en skurk på en takkrona rullar de dubbelt och tar den bästa tärningen :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n244602 said:
Jag tänker att det ger dig advantage. Den mekaniken är så vackert enkelt att jag inte vill använda något annat. Svingar någon sig mot en skurk på en takkrona rullar de dubbelt och tar den bästa tärningen :)
Mmmm... det är så jag också hade löst det. Men så kör jag inte med en mekanik där tjuven har någon särskilt extra-handling, eller någon annan fördel av att ha advantage än just att ha advantage.

Men om man specifikt vill balansera upp detta mot tjuvens bonushandling... svårt att säga.

Men jag hade i vart fall hellre än att lägga till ett extra tärningsslag för att se om man lyckas istället modifierat AC:n man attackerar mot istället, och räknat in möjligheten att misslyckas med svingen i möjligheten att misslyckas med attacken.

2097

deleta mitt konto tack
God45;n244602 said:
Så har jag gjort det innan. Och visst. Det är inte cunning action och hide-cykeln som tjuven står och faller med så det kanske inte är helt orättvist att obsoleta den med en enkel advantage för flynnande.

Men iom cunning action och hide-cykeln nu finns (det finns också en annan tjuvcykel: darta fram till person som slåss med tanken ? slå med full sneak ? disengage) så tänkte jag det kanske fanns ett liknande tänk att emergera fram för akrobater.

slanfan

Hero
2097;n244518 said:
Jag har tänkt att om någon engagerar sig så pass mycket i spelmiljön att dom svingar sig i ljuskronan så ska dom bara få advantage utan tjafs, acrobatics-rull etc etc.
Gäller samma att hoppa från ett tak, springa under en häst, hoppa bock över en beholder?

2097;n244518 said:
Och alltid komma ihåg Feng Shui–regeln: om något går att göra på ett enkelt sätt, och ger en enkel effekt, så ska det ha den enkla DC:n även om man väljer att göra det på ett stajlande och svårt sätt. Men i det här fallet gäller det mer än en enkel effekt, det gäller advantage vilket triggar sneakbonusen.
Räkna det som en förflyttning. Om höjden gör att rollpersonen slipper OA så slipper rollen OA.

Sedan kanske rollen även kan knipa sig en inspiration för stilande om lämplig bakgrund är vald.

Jag vet hur tråkigt svar det här är, men det jag försökte skriva åts upp och var faktiskt inte mycket roligare :(

2097

deleta mitt konto tack
Dom tre sakerna du skrev upp ser jag inte varför dom skulle ge advantage? Eller behöva rullas för? (Dom faller under "Feng Shui"-regeln, effekten (att ta dig från punkt A till punkt B) är ju den samma oavsett om du springer runt hästen eller under den. Och, i "Feng Shui"-regeln ingår ett visst mått av god smak; om gruppen tycker det blir fars med beholderbockhoppning går det ju att låta bli.) Hoppa från ett tak kostar dock 1d6 stridspoäng men det kan man ju ta utan problem.

2097

deleta mitt konto tack
Skulle nog lösa takhoppet såhär. Det jag normalt gör är att det kostar 1d6 stridspoäng. Och om dom dessutom anfaller nån kan dom ju få advantage eller landa på dom och göra 1d6 på dom med.

Om någon vill slippa det och skulle protestera skulle jag ge dom en 12/20. DC 20 för att landa perfekt, scot free. DC 12 för att landa som vanligt, 1d6. Och under det, 2d6 + prone.

slanfan

Hero
Dåtid, check!

De tre sakerna är ju bara andra varianter av "svinga sig i en miljödetalj". Så, därav frågan om de föll in. Men, det är ju uppenbarligen en ickefråga.

Krille

Super Moderator
Jag funderar på hur man skulle kunna sno något från 7th Sea. Inför en hårig situation slår man ett slag som ger ett antal "raises" (slå en klase d10, skrapa ihop högar om minst summan 10, varje sådan komplett minst-10-hög = en raise).

Sedan får man välja hur man spenderar sina raises. Ett exempel från regelboken är (fritt från minnet) att skurkens kontor är övertänt och hjälten på balkongen måste svinga sig ut i lampkronan/gardinen/whatever. Så för två raises kommer hjälten ut, men får en wound från elden och en wound från glassplittret. För en raise kan hjälten skippa ett av woundsen. För ytterligare två raises får hjälten dessutom med sig en klase hemliga papper från skurkens brinnande skrivbord.

Så spelaren slår fyra raises, och kan komma ut oskadd, eller kan komma ut skadad men med hemliga papper. Att svinga sig i gardinen förutsätts liksom, det är en del av svårigheten att komma ut.

Jag ser tre problem: dels är det hejjans bestämt i förväg, så det är inte så spännande i praktiken. Det kan dock bli coolt beskrivet när spelaren beskriver sitt svingande rätt genom elden för att få tag på skrivbordets papper och sen slänger sig ut genom fönstret så att skärvorna flyger. Men det är inte samma sak som spännande, det är bara bra berättande.

Dels är det hejjans meta. Spelet stannar upp när man bestämmer effekten som spelaren får välja mellan, och gör handlingsresolutionen meckigare.

Slutligen vetefaen hur man konverterar det till ett d20-kontext.

Så i slutändan tycker jag nog att flynning är en bra lösning.

2097

deleta mitt konto tack
Alltid härligt att få besök av en O.G. som Krille i sina trådar (personen som först tipsade mig om Feng Shui).

Ja att betala raises känns som det motsvaras i femman av att betala actions / betala sin bonus action.