DoD Logiska daglöner i DoD?

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
120
I materialet jag sitter med måste jag försöka komma underfund med vad som är logiskt att betala folk för grundläggande tjänster och löner. Just nu står jag på följande (per arbetsdag på två skift). Känns det sånär balanserat?

Daglönare (plöja, bränna tegel osv) 5 koppar
Betjänt/bärare 1 silver
Vakt/Kusk/Spejare 2 silver
Styrman/förman 4 silver
Gesäll arbete (typ hantverk) 5 silver
Mäster arbete (typ arbetsledare vid borgbygge) 10-20 silver

Jag har minne av att jag sett något i DoD-grundreglerna för lön för dagsarbete men kan inte hitta det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,999
Location
Ereb Altor
Från Kopparhavets hjältar:

För 1 [silvermynt] får du:
  • Rejäl middag på taverna
  • Övernattning i eget rum
  • En kanna fint vin
  • Stallplats med foder
  • Grovarbetares tjänster för en dag
  • En veckas proviant från marknaden
Det var vår grund i KH.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,999
Location
Ereb Altor
Från Kopparhavets hjältar:

För 1 [silvermynt] får du:
  • Rejäl middag på taverna
  • Övernattning i eget rum
  • En kanna fint vin
  • Stallplats med foder
  • Grovarbetares tjänster för en dag
  • En veckas proviant från marknaden
Det var vår grund i KH.
Det ger i runda slängar:

Dagslön för oskolad/ej gillesansluten arbetare: ca 1 s
Skolad/erfaren arbetare x2 s
Skolad hantverkare x3 s
Ämbetsman x7 s
Förmögen x15+ s
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,999
Location
Ereb Altor
Lite djupare ner i kaninhålet:


1 koppar (ca 0,1 silver)
1 bägare öl
1 flaska vin
Lön för 1 timmes enkelt arbete
Tull vid stadsport
Skorpor (inte tillräckligt för att mätta)
Litet talgljus

1 [silvermynt]
En veckas spannmål
Lön/dag för enkelt arbetare*
Kost och logi (sova i skänkrummet) på enkelt värdshus
1 gallon bra vin
får/gris
Hyra rum/vecka
Verktyg
Ett par stövlar
Underhåll av rustning
Kostnad att ta sig an lärling
Stridshacka
Kulor & krut, 12st
Pilar, 24st

1 guld (20s)
Oxe
Terminsavgift, universitet
Fest
Daglig inkomst för förmögen
Avgift för medlemskap i gille
Månadslön för oskolad arbetare

*Hälften av lönen betalas ut i kost och inte sällan betalas en stor del av resten ut som logi, kläder m.m. Rena pengar i handen blir alltså runt 1/2-1/4 av lönen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,999
Location
Ereb Altor
Så rimligtvis borde man ungefär kunna ta ovanstående x3 för att få hur det bör vara i DoD (om vi utgår ifrån ett slags Big Mac-index).
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
719
Lite djupare ner i kaninhålet:


1 koppar (ca 0,1 silver)
1 bägare öl
1 flaska vin
Lön för 1 timmes enkelt arbete
Tull vid stadsport
Skorpor (inte tillräckligt för att mätta)
Litet talgljus

1 [silvermynt]
En veckas spannmål
Lön/dag för enkelt arbetare*
Kost och logi (sova i skänkrummet) på enkelt värdshus
1 gallon bra vin
får/gris
Hyra rum/vecka
Verktyg
Ett par stövlar
Underhåll av rustning
Kostnad att ta sig an lärling
Stridshacka
Kulor & krut, 12st
Pilar, 24st

1 guld (20s)
Oxe
Terminsavgift, universitet
Fest
Daglig inkomst för förmögen
Avgift för medlemskap i gille
Månadslön för oskolad arbetare

*Hälften av lönen betalas ut i kost och inte sällan betalas en stor del av resten ut som logi, kläder m.m. Rena pengar i handen blir alltså runt 1/2-1/4 av lönen.
Kul! Det är typ samma standard som jag brukar använda så fort jag har att göra med fantasy pengar i lajv eller rollspel.
1 koppar - timmers okvalificerat jobb/en öl
1 silver - en dags okvalificerat jobb
1 guld - typ en veckas jobb
Jag brukar ha en 10 bas, även om det inte är så realistiskt, bara så att det blir lätt för folk
 

PatrikP

Veteran
Joined
13 Sep 2023
Messages
5
I DoD kan en mästersmed eller snickare på ett skift tillverka ett föremål till ett värde av lika många guldmynt som antal spenderade viljepoäng. Det blir en hyfsad dagslön...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,999
Location
Ereb Altor
I DoD kan en mästersmed eller snickare på ett skift tillverka ett föremål till ett värde av lika många guldmynt som antal spenderade viljepoäng. Det blir en hyfsad dagslön...
Ja, det är ju inte fokus i spelet och det är helt ok. Men om man vill föra in lite realism så måste hantverkaren ändå ha råvara, som kanske också redan är förädlad. Och det är ju inte gratis.
 

PatrikP

Veteran
Joined
13 Sep 2023
Messages
5
Ja, det är ju inte fokus i spelet och det är helt ok. Men om man vill föra in lite realism så måste hantverkaren ändå ha råvara, som kanske också redan är förädlad. Och det är ju inte gratis.
Ja, det är väl det man får göra om en spelare går all in på det spåret.

Jag började faktiskt jämföra alla priser & löner i Expert (och Gigant), Svärdets Sång och nya DoD, samt skissa på ett crafting-system liknande det i Svärdets Sång, men målet att få priserna i nya DoD att bli lite mer realistiska. Jag kom inte helt i mål, men kom (om jag minns rätt) fram till att man med fördel kan dela priserna på pilbågar med 10 (tid+material) och dela priserna på riddjur med 5 (research på pris i antal dagslöner). Dessutom noterade jag att kostnad för t.ex. en livvakt antagligen inkluderar mat & husrum av god kvalitet och det som blir över är lön. Jag snöade också in på olika tillverkningsprocesser för järn, stål och svärd, vilket sedemera ledde mig helt off track så att jag aldrig blev klar med det jag hade tänkt göra från början. Ungefär som det här inlägget.

(PS Jag noterade också att den som gjort ekonimin till Svärdets Sång antagligen hade ett liknande excel-ark eftersom priserna oftast stämde bra med kostnader för tillverkningen + standard multiplier för sällsynthet).
 
Top