Nekromanti Logotyp- och rubrikhjälp

Krille

Super Moderator
Jag suger på logodesign. Jag suger på typsnittsval också.

Jag knåpar som bekant med Västmark 4, och jag har asmycket problem med att dels välja typsnitt och dels komma på en bra logo som funkar för spelet i stort. Spelet är 900-tal och miljön är väldigt saxiskt. Mycket av spelet handlar om konflikten mellan kristendomen och den gamla hednatron, och duger inte det så har vi även kontrasten mellan bebodd/odlad mark och vildmark. Det är en miljö med svag kungamakt och starka blodsband, där man drar folk till tings eller utlyser blodfejd snarare än låter stadsvakten sätta folk i finkan och sedan hugger huvudet av dem på torget. Ätten är tokviktig: har man ingen familj så saknar man rättskydd, drulleförsäkring, äldrevård, sjukförsäkring och ungefär allting annat som vi nästan tar för givet idag, och det är inte så läbbans säkert att pengar kan köpa motsvarande tjänster - det är knappt så att det finns pengar, utan byteshandel är vanligare.

Så vad är jag ute efter? Jo, logotyp och typsnitt som andas den här miljön.

Vi börjar nånstans:

För dem som inte kan läsa västmarkiska runor så står det "wistfarði séo feorðe endebyrdnes" (och för dem som inte kan västtunga heller, så står det "Västmark, den fjärde hopsamlingen"). Jag är rätt säker på att jag vill ha med den runraden i loggan på nåt sätt, så runrad och resten av loggan ska funka i harmoni.

Framsidan som jag tänker mig är enkel med två ansikten/byst i halvprofil nånstans neråt vänster, och loggan uppe till höger för inramning. Färgerna är rätt bleka.

---

Jag har en idé om rubriker: att ha rubriken på svenska i förgrunden, och bakom och grått samma rubrik fast på västtunga och med runskrift. Så jag skulle vilja ha ett tips om ett typsnitt som funkar i den kombinationen, så även där ser jag att de funkar ihop. Jag skriver rätt konventionellt med kapitelrubrik, huvudrubrik och underrubrik, samt eventuellt en textruta för exempel, definitioner och sidogrejor som också ska ha en rutrubrik.

Slutligen är jag också ute efter ett typsnitt som funkar för brödtexten.

---

Så nu, alla sättningsgurus, visa era muskler.

Arfert

Facit
jag skulle börja med att välja rätt typsnitt brödtext och vanliga mellanrubriker, sen brukar resten lösa sig... Så vad är du ute efter för typ av typsnitt till det?

Jag skulle börja med att hitta nån klassisk antikva du trivs med till brödtexten, fast ändå med personlighet så du får lite stuk på boken (inte för "generisk" som Adobe Garamond eller så)...

Om du vill kan jag layouta nån testsida om du vill, om du har nån lämplig text, och några markeringsbilder...

Krille

Super Moderator
Det är ju det... skulle jag välja ett typsnitt som jag trivs med, eller för den delen rubriker, så skulle det förmodligen se skit ut. Och liksom, meningen med att förklara lite hur spelet är var att jag hoppades på att få förslag som skulle passa miljön. Jag tror att jag är ute efter något uncial/runigt för rubriken, men jag kan inte hitta något exempel på något som liknar det jag är ute efter (och därför klistrade jag in runraden). Jag har ännu mindre koll på brödtext, så risken finns att jag återfaller på Century Schoolbook av ren lättja om inget bra förslag kommer upp.

Utgå från att jag kan noll om typsnitt. Jag sa ju att jag sög. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
En utgångspunkt

Jag fick förslaget Gentium av DeBracy, och det såg riktigt trevligt ut. Gentium Book Basic tror jag kan användas som utgångspunkt för brödtext.

Om någon känner sig manad (hint) så finns lite exempeltext här. Bokformatet blir förmodligen 6x9 tum, ety lulu.com är där boken kommer att hamna.