Nekromanti Lojalitet <-> Heder

Flash Back

Warrior
Vilken är egentligen skillnaden mellan lojalitet och heder? Kan man ha väldigt låg lojalitet samtidigt som man har hög heder?

"When the lightning comes even the blind man can see"

Largoi

Warrior
klart man kan
man skiter i sina följeslagare men man har hedern att inte dumpa dom mitt ute i öknen och ta allt vatten...
utan du kanske bara tar ditt "pick & pack" och går (ännu ett gammalt uttryck man behöver kunna)

Jag är gud

dream

Hero
Lojalitet är ett mått på hur lojal en person är, och heder är ett mått på hur hederlig en person är... ;)=
Om detta inte säger så mycket så kan jag utveckla det hela lite:
Om en person har hög heder är chansen stor att han handlar hederligt, och dessutom är chansen stor att hans handlingar motiveras av hans heder. En hederskodex är dock en personlig eller åtminstone kulturell grej, så dess innebörd kan förstås variera...
Om en person har hög lojalitet så är han lojal, och chansen är också stor att hans handlingar motiveras av lojalitet.
För att än mer förtydliga det hela så tar vi ett exempel:
Kalle har Heder 15 och Lojalitet 5. Han har alltså en kod som han följer, men det är inte särskillt troligt att det i den ingår någon klausul om att vara lojal. Istället kanske han trycker på sådant som att betala för sig, vara artig och liknande.

Poängen hur som helst, är att heder är ett mått på något som är individuellt, så därför kan man mycket väl kombinera hög heder och låg lojalitet och vice versa.
Dessutom så måste man komma ihåg att karaktärsdragen i ganska liten grad styr en rollpersons handlingar, de har mer en rådgivande och förklarande funktion...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

jo men det e ju fullt möjligt... typ en lönnmördare från det vita klostret i damarien lär vara lojal som f*n mot sitt kloster men inte särskilt hedersam då han kan understå sig till de mest avskyvärda avrättningar... (vet iofs inte så mycket om dem, men det är ett gott ex.)

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!

Carolus

Veteran
Hedervärt vs hederligt (aningen OT)

Är det nödvändigtvis så att en hedersam handling är samma sak som en hederlig handling? Min tolkning av begreppet "hederlig" är att det innebär att man följer gällande lagar och förordningar. Dessa behöver ju inte vara överrensstämmande med ens egen heder. Likaså bör ju en handling jag anser "hedersam" kunna vara ohederlig på så vis att den kanske bryter mot någon lag på stället ifråga. Vad anser ni andra om saken? Kan inte betydelsen av orden liksom ha glidit ifrån varandra med tidens gång även om de kanske betydde samma sak från början?

/Carolus, manisk hårklyvare

Melius frangi quam flecti

Jonas...

Warrior
Re: Hedervärt vs hederligt (aningen OT)

Jag anser, som dream sa, att heder är personligt... En kodex som RP har och bär med sig... denna kodex ändras inte för att man går över nån gräns till ett land där lagen är annorlunda, vilket mycket väl kan innebära att man tvingas bryta en eller annan lag på grund av att man följer sin heder, eller att heder inte alls sätter några regler för just de lagar som finns i det aktuella landet...

*funderar vidare*
Ett exempel är ju att man inte får lämna en förolämpning ostraffad. Om man springer runt och har ihjäl en massa folk som kommenterar den ruskigt fula mössan man fick av farfar (eller nått) tror jag inte att det ses som särskilt lagligt även om det är 'hedersamt'. Dvs med en udda hederskodex och hög heder kan man nog betraktas som riktigt 'ond' av sina medmänniskor...

Jämför med subkulturer som snackar om 'Respekt'...

Alltså... om man använder hedervärt och hederligt... hederligt har förutom att ha hög heder också att göra med likartade värderingar (som personen som bedömer en som hederlig...) Hedersam är man om man har ett högt värde på Heder och detta hedersbegrepp syftar endast på de egna värderingarna... ööhh...

Så ser jag på heder... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Jonas...

Warrior
Skillnaden bör vara ungefär...

Lojalitet... Är ett förhållande mellan dig och någon du ser upp till eller respekterar. Är du lojal ställer du upp för folk för deras skull... du är KOMPIS helt enkelt..

Heder... du har ett antal regler uppsatta för dig själv... en kodex... Dessa KAN innefatta innefatta t.ex. 'att vara lojal mot vänner/familjen/hövdingen' men BEHÖVER inte göra det...
Har du en hög heder vet folk (som känner till dig och din kodex) hur du handlar i vissa olika situationer... Har du låg heder skiter du i regler överlag... du kan däremot ha andra drivkrafter (än heder) som får dig att följa lagar... t.ex. jätterädd för att hamna i finkan...

Spioner är väl ett exempel på personer som har hög lojalitet mot sitt land men kanske till och med bör ha en låg heder.

Hmmm... ... Heder ÄR djupt...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Bjorn

Hero
Re: Vilket nummer då? (MYCKET OT)

Altså vilket nummer av codex är det man bär med sig egentligen???

/Bjorn

PS: Sorry, kunde ej låta bli :)

Sir Foilan

Hero
Re: LOL

"Den var faktiskt riktigt rolig..."

Det var den, men den hade gjort sig bättre om han citerat meningen han åsyftade också.

IMHO, Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

dream

Hero
Re: Hedervärt vs hederligt (aningen OT)

Jag skulle säga att hederlig i vardagsbetydelsen av ordet betyder ungefär det du menar med hedersam. En svensk damsugarförsäljare, exempelvis, kan sägas vara hederlig om hans produkter håller bra kvalité och om han säljer dessa till rimliga priser. Detta har ganska lite med samhällets lagar att göra, snarare är det med en viss kultur, i det här fallet kanske svenska handlares, att göra.

Man kan också fråga sg vad skillnaden mellan orden Laglydig och Hederlig blir med dina definitioner, medan skillnaden mellan hederlig enligt ovan och hedersam blir att hedersam beskriver en tendens åt hederlighet.

I EON tycker jag att karaktärsdraget Heder också ska återspegla den vardagliga definitionen ovan, av två skäl:
För det första så är många samhällens lagar dels ganska odefinierade, dels ganska sparsamt förekommande och dåligt efterlevda.
För det andra är det enligt minmening betydligt roligare att få ett mått på något som är personligt för rollpersonen, snarare än ett mått på samhällsansvar. Det leder helt enkelt till trevliga moraliska dilemman i rollspelet att kunna sätta olika personers heder mot varandra, och samhällsansvaret hos de olika individerna ger sig oftast ganska mycket av sig självt.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>