Nekromanti Lojalitet (SPOILER för mina spelare)

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Den magiska effekten Lojalitet - blir Lojaliteten alltid riktad mot besvärjaren eller kan man definiera ett mål för Lojaliteten, t ex en specialisering som Landet X eller Religion Y? Vad händer om man har ett föremål med effekten Lojalitet lagd i sig?

Min tanke för tillfället är ett magiskt svärd som förutom lite allmänt nyttig magi även har Lojalitet ständigt aktiv riktad mot det Coloniska imperiet. Skulle detta vara möjligt regeltekniskt och hur yttrar sig något så abstrakt, särskilt när det Coloniska imperiet inte finns? Måste Lojalitetsanknytningen vara mer specifik, såsom "person med kejsarstaven i sin hand" eller "person i colonisk ämbetsdräkt"? Är de som påverkas av magin medvetna om den eller märker de den bara när de försöker göra något som går emot Lojalitetsanknytningen?

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Skulle detta vara möjligt regeltekniskt"

Vem bryr sig?! Kör på bara, låter kul.

"hur yttrar sig något så abstrakt"

..."du känner att du borde tillbe en drake"..., blir det kanske svårt att säga till sin spelare...
Tja du, om du hade en tanke att den skulle vara lojal, hade du väl nån tanke om vad det innebär? Själv säger jag att det blir svårt att någonsin få fram nåt om det, coloniska imperiet är inte det vanligaste man stöter på...

"Är de som påverkas av magin medvetna om den"

Tycker jag inte, men du bestämmer väl själv.
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Jag tolkar effekten som att den "förhäxade" faktiskt blir lojal mot målet ( i ditt fall Colonan) och inte som att personen känner sig tvingad till lydnad. Om det skulle vara så att den förhäxade kände sig tvingad att åtlyda befallningar, borde effekten hetat lydnad eller något liknande istället.

Jag tycker iden är ganska cool så skit i det regeltekniska bjäfset. I min mening skall det inte vara allt för mycket regler bakom skapande av magiska förmål. Regelförklaringar har nämligen ofta en förmåga att avmystifiera magiska förmål och få spelarna att tro att man kan köpa magiska grejer lite var stans, bara man har lite silver. :gremsmirk:

Hur du skall göra med inriktningen på lojaliteten är lite svårare eftersom Coloniska imperiet ju inte längre existerar. :gremconfused:

Jag hade nog klargjort för spelaren var svärdet kom ifrån och sedan gradvis förklarat att hans rp mer och mer började gilla sitt svärd. Han börjar digga designen på svärdet och hur väl de kändes i handen osv. "ojoj!!! På gamla goda tider kunde man minsann smida vapen....De där Coloneserna visste minsann hur saker och ting skulle göras.....osv. :gremwink:
Lite senare kan du låta honom drömma skumma drömmar om Colonans storhetsdagar och om hur han själv alltid figurerar som en colonesisk centurion i dessa drömmar (givetvis ständigt bärandes sitt älskade svärd). :gremsmirk:
Sist men inte minst kan du förklara för honom hur coolt hans rollperson tycker att det är när denna på bästa Russel Crowe maner skriker "COLONAN VICTOR!! vid varje anfall. :gremgrin:


Serek
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Visst är idén hejdlöst kul, anledning till att fundera på det regeltekniska är mest att jag har en magiker i gruppen, om jag låter effekten här fungera väldigt brett så får jag lite svårare som SL om han kommer med alltför storslagna vida tolkningar till de effekter hans RP behärskar. Dessutom lär de förr eller senare hitta en alkemist som kan analysera svärdets egenskaper...

Att ha effekten just för bäraren var vad jag tänkte i första hand, ser man på effekten Lojalitet så har den dock även Avstånd som räckvidd... hela gruppen skulle mao kunna bli imperieromantiker!

Men va´fan, det roliga får gå före (särskilt som sällskapets egenkära och försiktiga köpman är den mest trolige att ta hand om vapnet). Man kan ju alltid (vilket jag härmed gör) uppfinna en effekt som döljer en eller flera magiska egenskaper...

Tackar / Phelan
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Kom dessutom ihåg att det är din tolkning som SL som är den viktiga... Om en alkemist gör ett magiskt föremål som han tror ska fungera på ett sätt, men du som SL tolkar på ett annat sätt (till exempel om effekterna i en två effekts besvärjelse har olika avstånd så kan det bli riktigt kul...), så är det du som har rätt.

Kom ihåg regel 1 och 2 inom rollspelande...
 
Top