Nekromanti Lokal kampanj

w176

Förlorad dotter
Senare i sommar har jag planer att spelleda en skräckkampanj. (Eventuella spelare, läs bara om ni vill)

Min grundtanke är att kampanjen skall utspela sig lokalt i studentområdet där vi spelare bor irl. Studentgettot Porsön och Luleå Tekniska Universitet.

Karktärerna skall ( i början) vara extremt vardagliga. Man skall kunna springa in i dem på ica, men detta betyder ju inte att de behöver grå och intetsägande, utan karaktärskoncepten skall bara vara down to earth.

Karaktären kommer mestadels tror jag bestå av studenter, och eventuellt exstudenter, någon gymnasieelev, doktorander, administrativ personal på universitet osv, (Jag blir glad om jag jag får typ någon karaktär som är stessad småbarnspappa med fru typ.)

Jag vill genom detta få levande miljöer so alla kan relatera till, extremt hög igenkänningsfaktor och spelare som använder förutsättningarna kreativt. ("Just det! Det går ju en kulvertar mellan E- och F-huset!") Jag ska kanske ha halvlajviga moment när man söker upp vissa platser och till exempel det hemliga brevet verkligen är fastkilat under parkbänken.

Och dessutom vore det en kul bonus om berättelsen blir så pass närvarande att man när man går till Ica faktiskt känner berättelsens vingslag.

Däremot skall jag yta ut hela universitets befolkning så att det inte blir en massa skämt om diverse folk på universitet och referenser och offsnack.

Har någon några ideer eller kommentarer på det där?

Dessutom, för första gången hittils i mitt spelledande vill jag ha någon färdigskriven kampanj att utgå ifrån (som jag kan modifiera som kan funka). Stämningen skall vara lite kult/unknown armies/Coc och fokus kommer nog ligga på inlevesle, relationer och gestaltande.

Jag beredd att modda eventuella skrivna kampanjer rätt mycket. Det behöver inte vara en skräckkampanj om studenter som ligger som grund. Liksom har någon ide på en Mutantkampanj eller Vampirekampanj man kan modda om och få och funka blir jag lika glad för det.

Troberg

Sinister eater
Ett tips: låt dig inte bli gisslan av spelarnas lokalkännedom. Om spelarna tex går in i ett hus du aldrig varit i men som en av spelarna varit i, bara säg "OK, jag vet inte hur det ser ut där, så jag kör som min bild av en lagerlokal/TV-studio/strutsfarm/källaren i en simhall/whatever ser ut.

Dessutom, för första gången hittils i mitt spelledande vill jag ha någon färdigskriven kampanj att utgå ifrån (som jag kan modifiera som kan funka). Stämningen skall vara lite kult/unknown armies/Coc och fokus kommer nog ligga på inlevesle, relationer och gestaltande.

Jag beredd att modda eventuella skrivna kampanjer rätt mycket. Det behöver inte vara en skräckkampanj om studenter som ligger som grund. Liksom har någon ide på en Mutantkampanj eller Vampirekampanj man kan modda om och få och funka blir jag lika glad för det.
Kanske Razor Ridge kan vara något?

Saker du behöver ändra:

* Den tilldrar sig i USA.
* Det finns en viss andel "gladskräck/Buffyskräck" som du kanske vill mörka ner lite.
* Spelarna är detektiver. Det är dock inte jättecentralt, så det är inte kritiskt.
* Lite platsbeskrivningar och sånt blir inaktuellt.
* Några av scenariosarna får nog plockas bort.
* Du kanske vill tona ner några övernaturligheter lite.

Det är en skräckkampanj med ett 40-tal scenarios som är tänkta att ta 1-2 speltillfällen, med ett rätt så stort mått av improvisation från spelledaren. Den centreras kring samspelet med de personer man träffar under kampanjens gång. Det är en blandning av fristående scenarios och story arcs som löper över längre tider, med fristående scenarios insprängda i handlingen. Stämningen är ungefär lika delar Riket, Twin Peaks, Buffy och min sjuka fantasi.

Edit: Glömde nämna att även om jag avser det för mitt Generica så är det helt systemlöst skrivet.

Johan K

Gammal & dryg
Att det låter som en välldigt kuul idé.
Tror att man kan vinan välldigt mycket på at köra i kända miljöer. Har tyvärr testat det alldleles för lite... =/

/ Johan K, som gjärna hade varit med i en sådanhär kampanj.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag vill genom detta få levande miljöer so alla kan relatera till, extremt hög igenkänningsfaktor och spelare som använder förutsättningarna kreativt. ("Just det! Det går ju en kulvertar mellan E- och F-huset!") Jag ska kanske ha halvlajviga moment när man söker upp vissa platser och till exempel det hemliga brevet verkligen är fastkilat under parkbänken.
Utnyttja alla rykten som finns och alla låsta dörrar som man inte vet vad som finns bakom. Tittar man på en karta över E-husets källare så är nästan hela källaren markerad med ett kryss. Vad är det fastighetsägaren försöker dölja? Det påstås att det finns ett fullt utrustat krigssjukhus under C-huset och att det i D-husets källare finns luckor i väggarna som leder ut i tomma utrymmen med sandgolv, utrymmen som ligger i ett ingenmansland mellan kulvertarnas väggar och källarlokalerna...

Utöver alla rykten och spekulationer så finns det faktiskt massor av riktiga kulvertar kors och tvärs under Porsön för vatten, avlopp, fjärrvärme och ventilation. Jag har dessutom för mig att det har spelats in en hobbyskräckfilm som utspelar sig på universitetet.

Dewil

w176

Förlorad dotter
Jag ska läsa igenom Razor Ridge. Räkna med att det kommer snos lite därifrån. Tror de kan kännas fräsht med någon ingen har koll på (till skillnad från svara madonnan, osv. Som även om de är bra många varit i kontakt med även om de inte spelat)

Ett tips: låt dig inte bli gisslan av spelarnas lokalkännedom. Om spelarna tex går in i ett hus du aldrig varit i men som en av spelarna varit i, bara säg "OK, jag vet inte hur det ser ut där, så jag kör som min bild av en lagerlokal/TV-studio/strutsfarm/källaren i en simhall/whatever ser ut.
Jag ser det där lite annorlunda. Har spelarna en bra bild av hur det ser ut, även om jag inte har det så är de en tillgång. Liksom att de hjälper till med beskrivningarna är bara ett plus, och jag vill inte vara sämre spelledare än att jag kan anpassa mig efter vad de tycker är rätt och vad de upplever.

Däremot kommer jag mest till saker jag nog planera scener till ställen jag känner br och blir inspirerade av och inte de ställen jag inte känner till.

w176

Förlorad dotter
Kul att folk verkar tycka det är en bra ide. Det hela föddes ur att jag vill ha ett chutlullajv någon gång på universitetsområdet. Det finns en massa suspekta tecken, bilder, skulpturer med mera, klastufobiska gångar och ensliga ställen man borde använda.

w176

Förlorad dotter
Tusen åter tusen ting

Fan. Jag måste ta och irl dugneoncravla hela universitet.

Förutom allt det där så finns det alla suspekta lappar och affisher, alla konstiga tecken och skulpturer, labratorier, omklädningsrum, MASSOR av låsta dörrar som kräver nyckelkort man aldrig hittar. Suspekta securitasvakter som passerar en nattetid som observerar en men aldrig säger något eller reagerar. Suspekta tecken och skulpturer över universitetsområdet. Ett stort bibliotek. Klotter på toaletterna.

Dessutom har vi ju gammelskog och naturreservat runt knuten. Där jag irl en morgon snubblade över ett pentagram på ett klipphäll av marshaller och ett hundratal värmeljus som sedan försvann spårlöst under eftermiddagen.-

Tusen åter tusen underbara ting.

Amatörskräckfilm säger du? Någon som har info

Troberg

Sinister eater
Jag ser det där lite annorlunda. Har spelarna en bra bild av hur det ser ut, även om jag inte har det så är de en tillgång. Liksom att de hjälper till med beskrivningarna är bara ett plus, och jag vill inte vara sämre spelledare än att jag kan anpassa mig efter vad de tycker är rätt och vad de upplever.
Funkar det så är det naturligtvis bra när spelarna tillför info. Min erfarenhet med min spelgrupp i liknande fall är att de tenderar att utnyttja sådan kunskap på ett otillbörligt sätt.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tusen åter tusen ting

Klotter på toaletterna.
Åh! Åh! Du måste ju naturligtvis hitta på klotter som du väver in i historien, och sedan ett par dagar senare klottra in det på riktigt (eller låta någon killkompis göra det, om du vill ha klottret på herrtoan, kanske). Tänk vilken stämning, när snubben sätter sig ned och får se demonens illavarslande "Jag ser dig, Anders!" klottrat på dörren. Han kommer att skita på sig!

w176

Förlorad dotter
Re: Tusen åter tusen ting

Eller helt enkelt gå igenom toaletterna efter bra klotter. Många emostudenter skriver konstiga saker.

Tibbelin

Warrior
Om det faktiskt blev en amatörskräckfilm vågar jag inte svära vid, men det har funnits en skräckberättelse som tilldrog sig i kulverten, huruvida någon filmatiserade den är jag inte säker på. Men för några år sedan var det ett antal aktiva personer i student-TV's anda som spelade in många konstiga och kreativa saker. Tyvärr har ju student-TV som så många andra studentikåsa aktiviteter fått några steg tillbaka de senaste åren.

Jag vet med säkerhet en annan skräckfilm som spelades in på Universitetet i alla fall, om den skrämmande omtenta-ninjan. Den filmen gick väldigt passande på student-TV en hel tentaperiod.

MrG

Swashbuckler
Jag tycker sånt kan vara jättekul, även om jag oftare har valt en miljö som är mer känd för mig än för spelarna. Jag körde en Stockholmskampanj när jag bodde i Linköping, vilket hade konsekvensen att spelare som var på resa i sthlm passade på att gå och kolla in platser ur kampanjen.

I Linköping förresten körde en kompis en kampanj i nära framtid med studentbostäderna och campus som huvudplats för historien. Kul tvist att köra i nära framtid, då man kunde göra små ändringar i miljö och det var lätt att svälja.

Halvlajviga moment med ledtrådar verkligen fästa i verkligheter låter hur tuft som helst!

Jag har inte haft nått behov av att byta ut verkliga personer till slps, men undvikit att göra nån stor sak av personer man känner i verkligheten. I vissa fall har jag t.o.m använt personer jag känner (men som inte spelarna träffat) som slps, kan man också låta dem mötas mitt under kampanjen som roligt bus :gremwink:

-Gunnar (kanske skulle göra nått sånt igen)

Johan K

Gammal & dryg
Hoppas du/ni skirver en krönka om spelet !

Jag hoppas verkligen att ni skriver en krönika i krönkie-forumet om/när ni kommer igång med spelet erat.
För det vore kul att läsa om hur det går för er !!