Nekromanti [LoL] Attribut, bred färdigheter och förmågor

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Just nu håller jag och Konrad Kånkelman Konvalj på omvandlar LoLs regelstystem. Ett förslag som har varit uppe är att sort of skippa de gamla grundegenskaperna och ersätta dem med "Hjälteattribut" (ja, det är en ironisk term) - breda egenskaper och förmågor. Tanken är att handlingar slås mot dessa istället för olika klassiska lösningar som färdigheter (baserade på baschanser, FV, fan och hans moster).

Well, vad för attribut behövs i vanligt fantasyspelande? Jag listar några nedan, och försöker nämna användingsområden i spel:

Styrka (lyfta, bära, välta)
Strid (slå, sparka, bita, hugga)
Smidighet (klättra, smyga, fingerfärdighet)
Slutledningsförmåga (komma på smarta lösningar, se mönster)
Bildning (veta saker)
Uppmärksamhet (upptäcka grejer)
Karisma (charma, snacka, övertala, bluffa)
Fysik (motstå sjukdomar och fysiska prövningar)
Psyke (motstå psykiska prövningar)

Nå, ovanstående är bara utspottat i all hast. Det finns en poäng med att en del är rätt köttsliga, som Fysik, Styrka etc. Detta för att det är roligare att få ett lyte direkt påverkar ens kropp än någon abstraktion som "Fysisk förmåga" (som innefattar smidighet, styrka, fysik och massa annat). Alltså, viss detaljnivå är önskvärt, även om det kanske inte är ger fullständigt logiska indelningar.

Men ja, vad ska bort, vad ska in, vad ska slås ihop, vad ska splittas?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Angreppssättet tror jag är att ställa frågan - hur ska spelet spelas?

Ska det spelas snabbt och enkelt, bör det vara ett begränsat antal förmågor. De kan för den delen ändå vara "utvecklade" snarare än abstrakta (här menar jag att "slutledningsförmåga" eller "strid" är det mer utvecklat än det abstrakta "intelligens" eller "styrka", även om det fungerar exakt likadant egentligen...)

Om man utgår från att 5-7 "saker" är ett antal som de flesta kan hålla i huvudet (det är nog ingen slump att antalet grundegenskaper brukar ligga däromkring...) utan alltför stor risk att blanda ihop och glömma bort, så bör det för varje rollperson kanske handla om så många förmågor i slutänden. Det totala antalet kan då vara fler, för att medge valmöjligheter mellan olika karaktärsprofiler. (Sånt som kan styras av klass, bakgrund - vad ni nu vill kalla det...)

Frågan är då - hur stora valmöjligheter bör det finnas? Och hur stor bör överlappningen mellan olika "profiler" vara?

Antar att det kanske bör vara si så där sex, sju grundläggande klasser (de fyra klassiska - fighter, wizard, cleric, thief - plus några varianter till) och tänk att t.ex. cleric brukar vara en hyfsad backup-fighter, wizard kan en del skils osv. osv.

Då bör max ett tjugotal förmågor totalt medge både specialisering och överlappning, i en spelgrupp på fyra, fem personer. Vardera rollpersonen har då fem - sju förmågor.

Ungefär så skulle jag angripa problemet...
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Okej, jag bör kanske förtydliga vad jag gaggar om.

Attributen är alltså något som alla har. Ungefär som primära färdigheter eller grundegenskaper o.s.v. Differetiering mellan olika karaktärer sker genom olika nivå i dessa attribut, men främst genom LoLs superballa och extremt fräcka feat-system.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jo, ja - jag tänkte mig något lite ditåt, fast inte riktigt... :gremsmile:

Jag såg framför mig kanske något i stil med skils-systemet i D&D 4th ed. Det finns en given mängd, alla kan något av allt (men för det mesta för lite för att försöka om det inte kniper väldigt...) och är bra på en liten delmängd. (Typ fyra till sex tränade skils...)

Alla kan ha "välta tunga saker", men bara krigaren har ett bra värde på det så de övriga kan lugnt glömma bort det värdet hela spelsessioner i taget. :gremsmile:
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Tja, bildning kanske det är svårt att få ett lyte på. Kanske minne eller något liknande vilket kan hindras av demens eller traumatiska upplevelser.

Tillåt mig spotta ut lite dumheter:

Moral kan ju skadas rätt ordentligt med tiden men också
Självaktning eller bara
Aktning.
Ära kan ju gå i stöpet rätt fort, men
Alturism vilket är rätt heroiskt kan kanske vara relevant.
Status kan förtvina.
Kontakter kan vittra bort.
Vänner är ett annat alternativ.
Sinnesnärvaro kan suddas ut.
Förmögenhet kan ju vara en "hjälteattribut" om det känns drygt med att sitta och pilla med guldmynt eller småsten
Högfärdighet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Acidmind said:
Tja, bildning kanske det är svårt att få ett lyte på. Kanske minne eller något liknande vilket kan hindras av demens eller traumatiska upplevelser.

Tillåt mig spotta ut lite dumheter:

Moral kan ju skadas rätt ordentligt med tiden men också
Självaktning eller bara
Aktning.
Ära kan ju gå i stöpet rätt fort, men
Alturism vilket är rätt heroiskt kan kanske vara relevant.
Status kan förtvina.
Kontakter kan vittra bort.
Vänner är ett annat alternativ.
Sinnesnärvaro kan suddas ut.
Förmögenhet kan ju vara en "hjälteattribut" om det känns drygt med att sitta och pilla med guldmynt eller småsten
Högfärdighet.

Du kommer med en del goda idéer som vi redan tagit upp.

Aktning-Rykte är något vi har på G men det faller inte in i attributslängan så att säga.

Förmögenhet finns redan.

Moral har jag snuddat vi, och det känns fanimäj lite fräscht.

Status & Vänner är också på tapeten. Vi har valt att kalla det kontakter. Man kan få bra och dåliga kontakter i DEgenereringen som hjälper till att skapa krokar eller vad det kan tänkas kallas.

Minne kan vi fundera på. Funkar ju som ett attribut som man kan fälla in bland Intelligens, Slutledningsförmåga, Bildning och så vidare. Lyten som demens och traumatiska upplevelser är ju något som är vanlig i spelet så Minne tror jag själv lite på.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Ledsen om jag missat en länk någonstans. Jag har inte sett attributen så jag vet inte vilka som redan finns.

Minne skulle man ju kunna slå ihop med Sinnesnärvaro till Skärpa eller liknande.

Sen har vi ju gamla goda Perception! Dålig hörsel, närsynthet, domnade smaklökar, lukten från den egna munnen gör att inget annat känns, spetälska så att man inte känner av skador och förlorar fingrar lite titt som tätt. Här kan mycket gå snett.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
But then again, det finns en poäng med att hålla ner antalet attribut, som Sapient är inne på. Jag tycker att "minne" faller gott och väl innanför Bildning ovan. Bildning kräver ju viss kunskapsackumulation och ett lyte som "Demens" sätter sig helt klart på ens kompetens på det området, det påverkar minnet och i förlägningen ens bildning. Frågan är: om man har attributet bildning, kommer man då behöva Slutledning eller Intelligens? Bildning och Slutledning är, imo, rätt olika, men hur ofta använder man den senare i spel?

Smidighet vill jag ersätta med Rörlighet slår det mig. Det är fräckare och mer direkt att få sänkt rörlighet än smidighet.

Äh jag prövar en ny lista:

Muskelstyrka
Rörlighet

Uppmärksamhet
Förnuft

Strid
Bildning

Karisma

Fysisk motståndskraft
Psykisk motståndskraft

det finns någon tanke kring uppdelningen här. Det första är mått på ens fysiska kapacitet. Sen den mentala kapaciteten. Sen två kunskapsrelaterade, färdighetsliknande. Och så karisman för sociala situationer, toppat med motståndskraft i slutet (som är relevant).

Men såhär: tänk er att ni ska spela någon standardfantasy - smyga runt i gamla borgar, eller löka runt i en stad - vad behöver man för grejer? Saknas något i listan? Är det något som inte kommer användas?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ingen fara och jag tror du inte har missat nån länk. Det är nog jag och Vimes som är otydliga.

Vi är på jakt efter användbara attribut som är bra att ha, och fungerar som breda färdigheter och förmågor.

Där är dina förslag ovan så som Skärpa helt rätt. Den täcker ju rätt mycket så som vi vill ha det. Typ bildning, sinnesnärvaro, uppfinnare, problemlösare, minne, och sånt.

Sen går ju Perception också bra att använda, och där kan säkerligen också Psyken blandas in.

Det får inte vara för många som Sapient nämner ovan.

Min lista ser ut så här ungefär:

* Fysik, styrka, rent kroppsligt, även motståndsmässigt mot sjukdomar och sånt
* Vighet, smidighet
* Psyke, sjätte sinne, upptäcka saker, motstå skit psykiskt
* Intelligens, bildning, minne
* Socialt kompetens, karisma, bluffa
* Strid

Vad saknas tycker du?
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Acidmind said:
Minne skulle man ju kunna slå ihop med Sinnesnärvaro till Skärpa eller liknande.

Sen har vi ju gamla goda Perception! Dålig hörsel, närsynthet, domnade smaklökar, lukten från den egna munnen gör att inget annat känns, spetälska så att man inte känner av skador och förlorar fingrar lite titt som tätt. Här kan mycket gå snett.
Här är du på en bra tråd. Sinnesnärvaro och Perception är kul att degenerera, som dina exempel visar. Och det tycker jag är det ena kriteriet. Det andra är att alla attribut tillsammans ska utgöra en helhet som är användbar i spel. Det ska liksom (i 9 fall av 10 iaf) vara helt självklart vilket attribut man ska slå mot när det är aktuellt. Och då är jag mer osäker på Sinnesnärvaro och Perception. Det sagt så är kanske inte den (eller de två) lista jag presenterat heltäckande och självklar heller.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Men såhär: tänk er att ni ska spela någon standardfantasy - smyga runt i gamla borgar, eller löka runt i en stad - vad behöver man för grejer? Saknas något i listan? Är det något som inte kommer användas?
Bra kommunikation bland LoL Productions två skapare ser jag.

Men nu fan är vi tydliga :gremcool:
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
  • Ork/ Trägenhet (hur mycket man orkar suga i och såsa på)
  • Rörlighet/ Livlighet/ Hålligång (sprallighet och ungdomliga leder)
  • Sinne (Hur vaken man är och hur psykiskt stabil man är)
  • Skärpa (Mental klarhet och kunskap)
  • Gemytlighet (Hur trevlig och skön man är)
  • Våld
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
  • Ork/ Trägenhet (hur mycket man orkar suga i och såsa på)
  • Rörlighet/ Livlighet/ Hålligång (sprallighet och ungdomliga leder)
  • Sinne (Hur vaken man är och hur psykiskt stabil man är)
  • Skärpa (Mental klarhet och kunskap)
  • Gemytlighet (Hur trevlig och skön man är)
  • Våld
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
  • Hjältedrag
  • Dygder
  • Hjältedygder
  • Överlägen
  • Fördelar
  • Hjältegåvor
  • Nådegåvor
  • Välsignelser
  • Välmågor
  • Gunster
  • Gagn
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trasapa & Acidmind, ni skall båda ha stora tack!

Mycket bra har släpps ut ur edra munnar så nu är det bara att ta lite beslut på kammaren för LoLarnas del.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
ist för rörlighet / vighet/smidighet så rörliga manövrar som innefattar allt från att hoppa och klättra till att gå på lina och undvika svärdshugg
 
Top