Vimes
Sillkung
Just nu håller jag och Konrad Kånkelman Konvalj på omvandlar LoLs regelstystem. Ett förslag som har varit uppe är att sort of skippa de gamla grundegenskaperna och ersätta dem med "Hjälteattribut" (ja, det är en ironisk term) - breda egenskaper och förmågor. Tanken är att handlingar slås mot dessa istället för olika klassiska lösningar som färdigheter (baserade på baschanser, FV, fan och hans moster).
Well, vad för attribut behövs i vanligt fantasyspelande? Jag listar några nedan, och försöker nämna användingsområden i spel:
Styrka (lyfta, bära, välta)
Strid (slå, sparka, bita, hugga)
Smidighet (klättra, smyga, fingerfärdighet)
Slutledningsförmåga (komma på smarta lösningar, se mönster)
Bildning (veta saker)
Uppmärksamhet (upptäcka grejer)
Karisma (charma, snacka, övertala, bluffa)
Fysik (motstå sjukdomar och fysiska prövningar)
Psyke (motstå psykiska prövningar)
Nå, ovanstående är bara utspottat i all hast. Det finns en poäng med att en del är rätt köttsliga, som Fysik, Styrka etc. Detta för att det är roligare att få ett lyte direkt påverkar ens kropp än någon abstraktion som "Fysisk förmåga" (som innefattar smidighet, styrka, fysik och massa annat). Alltså, viss detaljnivå är önskvärt, även om det kanske inte är ger fullständigt logiska indelningar.
Men ja, vad ska bort, vad ska in, vad ska slås ihop, vad ska splittas?
Well, vad för attribut behövs i vanligt fantasyspelande? Jag listar några nedan, och försöker nämna användingsområden i spel:
Styrka (lyfta, bära, välta)
Strid (slå, sparka, bita, hugga)
Smidighet (klättra, smyga, fingerfärdighet)
Slutledningsförmåga (komma på smarta lösningar, se mönster)
Bildning (veta saker)
Uppmärksamhet (upptäcka grejer)
Karisma (charma, snacka, övertala, bluffa)
Fysik (motstå sjukdomar och fysiska prövningar)
Psyke (motstå psykiska prövningar)
Nå, ovanstående är bara utspottat i all hast. Det finns en poäng med att en del är rätt köttsliga, som Fysik, Styrka etc. Detta för att det är roligare att få ett lyte direkt påverkar ens kropp än någon abstraktion som "Fysisk förmåga" (som innefattar smidighet, styrka, fysik och massa annat). Alltså, viss detaljnivå är önskvärt, även om det kanske inte är ger fullständigt logiska indelningar.
Men ja, vad ska bort, vad ska in, vad ska slås ihop, vad ska splittas?