Nekromanti Lonely Planet

Storuggla

Champion
Någon här som har erfarenhet av Lonely Planets reseguider? Nights Black Agents menar vid ett tillfälle att en sådan bok är bra om man ska spela spelet eftersom det ger ett hum om platser, men samtidigt nämns Google Earth. Och med Google Earth och wikipedia klarar man kanske sig utan en guidebok, om man inte ska ut och resa utan bara preppa en kampanj?

Storuggla, halsgnagsboogie

!Paxen

Swashbuckler
Storuggla said:
Någon här som har erfarenhet av Lonely Planets reseguider? Nights Black Agents menar vid ett tillfälle att en sådan bok är bra om man ska spela spelet eftersom det ger ett hum om platser, men samtidigt nämns Google Earth. Och med Google Earth och wikipedia klarar man kanske sig utan en guidebok, om man inte ska ut och resa utan bara preppa en kampanj?

Storuggla, halsgnagsboogie
Man kan ju vara nitisk och använda Lonely Planets också, men det bör väl räcka med Google och wikipedia. Tycker jag, som inte vet hur mycket info du vill ha och vad det är för spel, egentligen.

Ymir

Liten kantbaron
Lonely Planets böcker är inte jättebra för rollspelsmässigt nyttig info, eftersom de framförallt berör hur man tar sig från punkt a till punkt b med vilken buss, och i vilket sunkigt hotell man kan sova för nästan ingenting. Faktabitarna i slutet kan dock vara väldigt bra och koncisa genomgångar av grundläggande saker om historia, kultur och samhälle i ett land, det är mest att andra typer av reseguider gör detta bättre, i det att de går in mer på djupet rörande sådana ting.

Storuggla

Champion
"Faktabitarna i slutet kan dock vara väldigt bra och koncisa genomgångar av grundläggande saker om historia, kultur och samhälle i ett land, det är mest att andra typer av reseguider gör detta bättre, i det att de går in mer på djupet rörande sådana ting"

Historia, kultur och samhälle är dock relativt oviktigt i sammanhanget, syftet med reseguiderna är att hitta kartor över städer, så kallade "Landmarks" och fina platser man kan använda i spel. Inte att djupdyka i histora eller kultur.

Storuggla, smal slips i en vik

Troberg

Sinister eater
Lonely Planet gör de i särklass bästa reseguiderna, imho. Rimligt up to date, och skrivna av folk som faktiskt varit på platsen och kollat upp fakta. Har jag dem som alternativ så tar jag alltid deras guider.

Lukas

Mannen i Gult
Troberg said:
Lonely Planet gör de i särklass bästa reseguiderna, imho. Rimligt up to date, och skrivna av folk som faktiskt varit på platsen och kollat upp fakta. Har jag dem som alternativ så tar jag alltid deras guider.
Jag brukar använda mig av Asteix och Obelix och Tintin. Det brukar funka bra det med

Xyas

Swashbuckler
Lu-kaazh said:
Jag brukar använda mig av Asteix och Obelix och Tintin. Det brukar funka bra det med
Speciellt om om man ska resa till Kongo då :gremwink: :gremtongue:

Men för att hålla sig on topic. Lonely planet + tripadvisor är det jag använder för resor, och har tagit mig till ett par roliga ställen jag aldrig hade sett annars.

För rollspels-prepp är jag tveksam till Lonely planet. Om du är ute efter en ytlig koll på fina platser, intressanta events och just-nu info om en plats vill jag nog rekommendera travelwiki som en komponent. Åtminstone för lite större/mer välbesökta städer.