Nekromanti Lootning - hederslöst eller smart

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
ag vet inte jag, men jag vill nästan beskylla de många RPG spel som finns på marknaden för det mycket underliga beteende många spelare verkar lida av.

Så fort någon dör eller nåt lik påträffas så skall samtliga spelare direkt dit och plundra liket på samtliga prylas som denne har. De nöjer sig inte med att ta den fallnes vapen utan skall ha allt från pengar till kläder och mat.
Det plockas och plundras helt utan heder eller samvete.
För spelledaren kans det ofta vara obekvämt att spelarena samlar på sig så mycket vapen och annan smörja att vapenpriser rubbas;
Kostar vapen mycket gör sig spelare asrika på att loota och sen sälja massvis med vapen - inte bra
kostar vapen så lite att lootning inte lönar sig köper istället spelarna massiva supervapen och röjer ned allt i sin väg - inte heller bra

Skall jag säga vad det är? Detta extrema beteende är mycket tydligt exempel på dåligt rollspelande en normal person, än mindre på den tiden skulle visa sådan vanheder att de skinnade alla döda för egen vinning utan att tänka på nån heder. Det handlar inte om rollspelande av en karaktär utan bara spelarnas vidriga girighet på att få deras RP så mäktiga och rika som bara alla medel tillåter istället för att få en trevlig skön rollspelsstämning och lite kamp om att få tag på ett bra vapen eller en fin båge.

ZePpiD - djävulsadvokat
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tja, historiskt sett så har plundring varit en väl beprövad metod för att förbättra sin utrustning och kanske tjäna en hacka. I många fall var plundring ett av de få sätten att överhuvudtaget få några pengar och bättre prylar. Om nu rollfigurerna samlar på sig t ex högvis med vapen, så bör de knappast få ut dessas fulla värde. Jag menar, vapnen är begagnade, av tvivelaktigt ursprung, och kan knappast säljas på platser där vapensmedernas gille har monopol. Låt dem få max 25% av nypriset - det är ett mer realistiskt pris än fullt nypris. Jämför med begagnade bilar ;-)

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
mäktiga vapens födelse

kostar vapen så lite att lootning inte lönar sig köper istället spelarna massiva supervapen och röjer ned allt i sin väg - inte heller bra

Jag tror att en del av detta problem har sitt ursprung i att det finns massiva supervapen i tabellerna. Om man minskar vapnets roll i tillfogad skada så kommer man även minska sökandet efter det bästa vapnet.

Alternativt kan man vända detta sökande till något positivt. I stället för att ha ett standardiserat vapen som är bättre än alla andra (ex: treudd i vissa utgåvor av DoD) kan man påpeka att alla nästan "konfektionsvapen" och begagnade svärd är i området halvkasst till OK; riktigt bra vapen får man tag på genom andra kanaler än den lokale smedens fyndlåda.

Arvegods: Vapnet har följt med släkten i eoner och är en symbol för dess heder. Bara dess ålder och den respekt användaren har för det ger det en viss informell magi. Med detta vapen följer plikter; man måste fungera som släktens förkämpe. Om man underlåter detta förlorar vapnet sina fördelar.

Gamla berömda vapen: Vapnet har ett eget namn och en plats i sagorna. Alla som känner igen det kommer påverkas av dess myt. Med detta vapen följer också plikter. T.ex. levnadsregler man måste följa ("var ridderlig, lyft aldrig detta vapen i vrede/mot en kvinna" osv). Att komma över ett dylikt vapen innebär naturligtvis en serie äventyr :)

Custom made: detta är en quest i sig. Man måste hitta en berömd vapensmed. Man måste övertala denne att man är värdig ett vapen (kan innebära flera prövande äventyr). Man måste eventuellt göra flera saker för att betala vapnet eller samla ingredienser till dess tillverkning ("måste härdas i demonblod" :gremwink:. Sedan kommer man i.a.f vara tvungen att följa vissa levnadsregler (jfr bushido).
Risken finns ju också att vapensmeden efter alla dessa prövningar helt enkelt säger något i stil med: "du har visat dig värdig, men det finns inget svärd jag kan göra som är bättre än det som tjänat dig så troget genom denna kamp, styrkan finns inom dig, bla bla bla" (detta skulle naturligtvis ge en bonus till favvovapnet).

Man kan fortsätta ad infinitum men det finns ett grundläggande mönster. Ett riktigt bra vapen måste vara individuellt, ha en historia, ett syfte, begränsningar och styrkor... ungefär som en karaktär.
En intressant kampanjbörjan vore kanske att låta en riddare börja med ett gammalt släktvapen som har många legender spunna runt sig men som bara funkar som ett bra svärd. Sedan, allteftersom karaktären utvecklas kan vapnets hemligheter uppdagas... tillsammans med det hot som vapnet vaknar för att bemöta ;)

Låt inte utrustningshoppingen bli ett trist avsnitt där spelarna sitter och jämför stats och priser i en lista. Mjölka tillfället på dess "storypotential".
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Själv lider vår spelargrupp av det motsatta. Ingen vill rota runt bland de dödas saker, vilket ibland leder till att vi missar sådant som vi borde ha tagit med oss.

[Hobert]
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är lite annorlunda saker. På medeltiden plundrade man för att man i allmänhet är fattig eller för att det är krig. En typisk äventyrargrupp passar sällan in på detta speciellt, när de tenderar att ha det någorlunda gott ställt.
Så jag tycker fortfarande att en normal äventyrare inte har så stor anledning att plundra. Som människa måste man vara ganska pressad för att plundra lik, d.v.s. stridspsykotisk eller mycket fattig. Sedan är det ju lite olika vilken plundring det rör sig om. Att snappa åt sig en penningapung är inte samma sak som att gräva efter bankväxlarna aller ta av rustningen och packa ihop.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,511
Location
Göteborg
Poäng för gott rollspelande

Se till att dela ut poäng för gott rollspelande i slutet av varje uppdrag och påpeka att looting inte är gott rollspelande. Spelarna kommer då inte att loota p g a att de vill avancera med sina rollpersoner.

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I samband med _moderna_ krig, upplopp etc har det plundrats hejdlöst av civilbefolkning som har varit allt annat än fattig...

De flesta "arketypiska" äventyrarroller ser jag som ganska skumma typer med en tydlig "deathwish". Krigare - varför är man inte soldat i en reguljär armé eller har något annat ordnat jobb? Urtypen för en rollspelsmagiker - det kan väl inte tjäna hur kunskapen om de arkana vetenskaperna får framåt för att man kutar runt och lobbar eldklot på folk? För att inte tala om alla tjuvar, lönnmördare och allmänna skummisar som dyker upp...

Fast du har kanske mer positiva erfarenheter av "typiska" äventyrargrupper än mina. :-D Lyckliga dig!

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Jämför med begagnade bilar ;-)"

- Det här är ett bra slagsvärd - har bara gjutit 4000 liter blod och är som nytt. Eller titta på den här dolken - den förre ägaren var en gammal dam som bara använde den när hon skulle offra jungfrur i templet på söndagarna. Finfint skick, bara 30 silverstycken nu och resten på avbetalning!

(Kom ihåg, ville jag säga, att då borde det finnas begagnade vapen att köpa för hugat folk som inte har råd att punga ut med 50000 elektrumslobotniks för en schysst estoc med tre-och-en-halvhandsfattning...)

Nightowl

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
frihet, jämlikhet, rollspelande

Se till att dela ut poäng för gott rollspelande i slutet av varje uppdrag och påpeka att looting inte är gott rollspelande. Spelarna kommer då inte att loota p g a att de vill avancera med sina rollpersoner.

Jag ogillar sånt... Det förtar litet av spelglädjen om SL kommer med små pekpinnar så fort han anser att man inte följer hans bild av hur man beter sig. Ifall spelarna är alldeles absurt dåliga rollspelare kanske man är tvungen att ta till dylika medel, men i det läget tror jag inte att de är särskilt effektiva.

Sedan kan det vara mycket gott rollspelande att loota folk. Det beror på ens karaktär.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Monopolekonomi

Poängen är att i de flesta fall försöker man sälja sina vapen till en vapensmed i en stad. De flesta fantasystäder borde rimligtvis bara ha en vapensmed (om ens det) och antagligen är det mer eller mindre olagligt att sälja till nån annan. (Skråväsende och så'nt svineri.) Altså kan han lugnt betala ett rejält lågt rövarpris för han vet att de här skumma typerna har inget annat val än att sälja eller dra vidare till nästa stad. (Med förmodligen ungefär samma situation)

När man skall köpa gäller givetvis det motsatta, vapensmeden/handlaren vet att äventyrarna ej har någon annan att gå till... :)


/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
bättre beg. vapen

antagligen är det mer eller mindre olagligt att sälja till nån annan.

Det borde dock finnas pantbanker mm. Det är sannolikt olagligt för någon annan än vapensmeden att tillverka nya vapen men sälja vidare borde väl inte vara omöjligt?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: bättre beg. vapen

Jag har inte hört talas om några medeltida pantbanker, men omöjligt är det väl inte.

Vad jag har förstått var det dock faktiskt så att gillena hade monopol även på försäljning och inte bara på tillverkning (även om det förstås kan ha funnits variationer).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: medeltida stadsekonomi

Tja stadspriviligier kostar ju ganska mycket och därför så brukade vad jag har förstått all form av ekonomisk aktivitet över ren personlig konsumtion vara hårt reglerad av stadens maktfaktorer (skrån, handelshus etc). Man bör även räkna med att man i princip måste betala tull på de varor man tänker sälja i stan.

/Bjorn
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: bättre beg. vapen

Vad jag har förstått var det dock faktiskt så att gillena hade monopol även på försäljning och inte bara på tillverkning (även om det förstås kan ha funnits variationer).

Det kanske stämmer... Det vore dock synd at ge upp pantbanken som rollspelverktyg. Man kan hitta många mystiska (äventyrshooks) i en dylik :)
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: bättre beg. vapen

Sant. :)

Pantbankirerna (eller vad folk som har pantbanker nu kan tänkas kallas) kanske har ett eget skrå? :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: bättre beg. vapen

"Jag har inte hört talas om några medeltida pantbanker, men omöjligt är det väl inte."

Till att börja med, pantverksamhet är en penninghantering, även om den stackars äventyraren bara vill växla in en kasse prylar mot snabba stålar. Penninghanteringen på sådana skalor var egentligen förbjudet för kristna (även om hansan såväl som diverse italienska handelshus högaktningsfullt struntade i vad påven tyckte), varför penningutlåning mot pant, ränta eller annan säkerhet var mer eller mindre omvänt monopoliserat av de kristna till judarna. Så ville man ha tag på pengar i någon form av lån, vare sig det var med ränta eller ett föremål som säkerhet, så kunde man alltid vända sig till en jude eller något större handelshus.

Så begreppet "pantbelåning" fanns. Däremot fanns det inte någon specialiserad institution för att göra det, utan man vände sig helt enkelt till den man brukade låna pengar av.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
EarthDawn

Utvikning: I EarthDawn blir vapen mäktiga och magiska på koola sätt just genom att de används i hjältedåd och det berättas storsvulstiga historier om dem.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 
Top