Nekromanti Lord of the Rings Online

Feuflux

omjonasson.se
http://www.lotro.com/en?

Lord of the Rings Online är ett så kallat MMORPG (massive multiplayer online role playing game) som föga förvånande utspelas i Middle Earth. Det är ett standardmässigt spel för sin genre med raser/klasser/levels och många uppdrag i stil med "hämta 10 A åt mig", "döda monster B" eller "gå till plats C och döda D antal fiender där". Det som för mig gör det här värt att spela är:
1) Det är Middle Earth. Jag kan njuta av miljöerna i Shire, snacka med Elrond i Rivendell och besöka bekanta platser såsom Weathertop och the Old Forest.
2) Epic Storyline som följer plotten i böckerna. Man hjälper de kända hjältarna och har den historien som sidospår.
3) Uppdragen som är unika för den här världen. Att följa med Legolas och bekämpa en Gaunt Lord och bra mycket stämningsfullare än att döda 10 wargs i ödemarken.

4 områden i spelet är Free to Play (Shire, Bree-land, Ered Luin och Lone-lands), och sedan går det att köpa quest-packs för att komma åt fler områden vilket är det sättet jag valt att spela på. Du kan i princip spela till level 30 utan att betala ett öre eller begränsas. Jag är 49 nu (jag har nån dum idé om att spela ALLT så jag levlar långsammans i världshistorien) och har köpt North Downs, Trollshaw, Evendim, Misty Mountain, Forochel och Angmar (för några hundralappar kanske).

Spelet är som sagt ett MMO (multiplayer i mitten, remember) men jag har kört ensam i princip hela tiden. Det finns områden här och där som kräver sammarbete och som inte går att klara även om du har en level en bra bit över uppdragets. Nu i Angmar har det blivit tydligare än tidigare och då känner jag att jag har ett val att göra. Jag ser tre alternativ.

1) Det roligaste skulle vara att hitta någon här som vill hjälpa till i kampen mot Sauron. Typ snacka över skype samtidigt som vi kämpar ner orcher och angmarins i norr.
2) Gå med i vettigt kinship (gille typ, eller vad det nu kallas i motsvarande spel) i spelet. Dels verkar det svårt och hitta och dels verkar de då vilja (om det nu var ett vettigt kinship) att man kan spela vissa givna tider. Jag är som bekant småbarnspappa och spelar när det finns tid över. Vill absolut inte ha någon press att nu MÅSTE det spelas.
3) Skita i alla fellowship-quest och bara köra det som är solo-quests. Det gör dock spelet lite fattigare. (Ett underalternativ skulle ju vara att spara på sig att quests jag inte klarar själv och hoppas lösa dem i framtiden, men det blir fort många olösa i quest-loggen då...)

Jag är människan Feuwald, Lore-master till yrket och bofast på servern Crickhollow. Är du den jag söker?