Nekromanti [Lorder & Lodisar] Stridssystem

Vimes

Sillkung
...eller: "Hur göra ett spexigt och dråpligt stridssytem till ett ganska basic BRP-derivat?"

Som ni alla vet håller jag och Konrad Konvalj på med vad som kommer att bli the rollspel to end all rollspel: Lorder & Lodisar. Slusk-fantasy med lyteshumor.

Vi har valt att köra BRP av en massa orsaker, detta gör tyvärr ju att stridssytemet kanske inte blir så lepriskt kul. Så, öppen fråga till WRNU: hur ska man göra ett kul, dråpligt, sluskigt, pruttigt, anti-episkt och spexigt stridssystem till vårt BRP-derivat? Alla förslag är intressanta.

Regelsystemets grund är handlingsresolution med 1T20 lika med eller under relevant grundegenskap + FV i passande färdighet (om sådan finns). Grundegenskaper ligger i spannet 5-10 vanligtvis, och färdigheter kan plussa på 3-5. Så i de flesta fall har man ett CL på 10-13.

Hur stoppar vi in ett fungerande stridssytem i detta? Alla förslag är intressanta och kommer att beaktas.

Just nu ser lösningen ut såhär:
Ping-pong med Pendragon:
Attack mot försvar (SMI+slagsmål i båda fallen, om det inte är brottning (STY) kanske), alla attacker får försöka undvikas eller pareras. Den med högst PSY attackerar först.

Båda ska slå under sin CL (GE+färdighet), men om båda lyckas vinner den med högst tärningsutfall.

Skada ser ut såhär:
man använder den anfallandes lyckade tärningsutfall på den här tabellen:
1-2 : Kritisk skada! (gå till vår jätteroliga tabell för kritiska skador!)
3 : 6 KP
4 : 5 KP
5 : 4 KP
6 : 3 KP
7 : 2 KP
8-11 : 1 KP
12: 2 KP
13: 3 KP
o.s.v uppåt till
17: Kritisk skada!
(18, 19, 20 är alltid dråpligt, pruttigt fummel!)

Vapen lägger på extra KP i skada och har egna tabeller för kritiska skador.

Om det var jag som försökte spexa till BRP skulle jag hitta på lite roligare stridsfärdigheter tror jag. Men vad vet jag? Jag har suttit i möten hela dagen och är trött som en korv.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rent spontant känns ju det traditionella hugg-parera-hugg-parera x evigheten rätt passande för ett system med fokus på dyngraka lodisar och fåfänga lorder som inte kan slåss... :gremwink:

Wilmer

Hero
Börja i rätt ände! Vad ska stridssystemet ge för output? Hur ska dialogen mellan SL och spelare låta?

Har personligen upplevt mycket dråpligheter med Eons stridssystem eller kanske framför allt skadesystem.

Saker jag ser framför mig händer ofta i LoL:
- man ska slå ner någon bakifrån men råkar göra denne permanent död eller hjärnskadad
- man känner sig ashäftig med sitt nya svärd men en rånare sticker en i levern med en bajsindränkt kniv och man dör några dagar senare vare sig man spöade rånaren eller inte
- huvudet på ens stridshammare lossnar och flyger iväg och demolerar någons ansikte
- du har en egen bajsindränkt dolk men någon slår den ur handen på dig och sticker dig med den senare
- du tar i för att göra en massa extra skada men får ryggskott alternativt missar och begraver ditt svärd djupt i ett träbord
- det är totalt kaos och du hugger en kompis i ryggen för att du inte tittade efter vem det var

Något som ofta saknas är balla regler för att vara någon i ett fältslag. Liksom, både lodisar och lorder hamnar ju ofta på slagfältet och det borde finnas stöd både för att leda sina trupper i idiotiska självmordsanfall eller ha som huvudmål att bara överleva samtidigt som man lootar så mycket som möjligt (plus att ens befäl inte märker hur feg man är).

En annan grej som gör det hela mindre pingpong: alla saker händer ungefär samtidigt. Lyckas man så lyckas man men ju högre man lyckas med desto tidigare i rundan händer det.

Några basic stridsmoves:

Fäkta: Smidighet+vapen - gör vapnets skada på fienden
Strida: Styrka+vapen - gör vapnets skada på fienden
Ta i för pung och fosterland: Styrka+vapen - gör vapnets skada plus någon sorts bonus på fienden men om du missar så sträcker du ryggen eller kastar bort vapnet eller något annat pinsamt
Knuffa/slita: Styrka+fetma - motståndaren flyttas en bit, bra för att knuffa folk ner i brunnar eller ner för trappor eller för att flytta någon så att din hårdare kompis kan slå honom istället

Vimes

Sillkung
Wilmer said:
Fäkta: Smidighet+vapen - gör vapnets skada på fienden
Strida: Styrka+vapen - gör vapnets skada på fienden
Ta i för pung och fosterland: Styrka+vapen - gör vapnets skada plus någon sorts bonus på fienden men om du missar så sträcker du ryggen eller kastar bort vapnet eller något annat pinsamt
Knuffa/slita: Styrka+fetma - motståndaren flyttas en bit, bra för att knuffa folk ner i brunnar eller ner för trappor eller för att flytta någon så att din hårdare kompis kan slå honom istället
Det här är bra grejer. Vi har varit inne lite och nosat på stridsmoves.

Unfair

Hero
Jag ska försöka att inte vara tråkig men nu är det värt att läsa igenom lite av Risings gamla trådar igen. Det är svårt att hitta någon som var så bra på att skriva om push-your-luck och sattsningsmekanik som han, och allt om initiativ och köttiga flawor grejer finns också att grava fram med dena tråden eller sök funktionen.

Men utöver det då. Hur jag tycker det ska vara. Hmm.. Betydligt högre chans/risk för både fummel och crittar, men de ska inte bara vara siffror utan det ska ske lite roligare grejer som anfall vän, släng iväg vapnet eller slå sönder 1d4 föremål inom 5m.

Siffror är tråkigt, gör hurt ni vill med en uppriven mage som det hänger inälvsstuff ur är aldrig rolig på pappret men kan definitivt vara i fiktionen, bara man är med på att man bara har sekunder/minuter kvar att leva.

//Lallo - Behöver tänka mer, detta kändes flummigt och inte klockrent i mina öron tyvärr.

Vimes

Sillkung
unfair said:
Men utöver det då. Hur jag tycker det ska vara. Hmm.. Betydligt högre chans/risk för både fummel och crittar, men de ska inte bara vara siffror utan det ska ske lite roligare grejer som anfall vän, släng iväg vapnet eller slå sönder 1d4 föremål inom 5m.
Så ser det ut nu. Det tramsiga och lyteskomiska i stridssytemet ligger i våra rätt omfattande tabeller för fummel och krtiska skador. Mycket av detta finns som färdiga tabeller också, vilket (tillsammans med att ex-DoD-spelare (vår primära målgrupp) nog kan relatera till det rätt lökiga i fummeltabeller och liknande - det finns ett inslag i LoL av att vara parodi på DoD (främst -91:an)) är en orsak till att vi vill ha kvar dessa.

Frågan jag vill ställa är kanske snarare:
Vi har tabeller för kritiska skador och fummel, hur gör vi de ordinära resultaten roliga?

Vimes said:
Vi har tabeller för kritiska skador och fummel, hur gör vi de ordinära resultaten roliga?
Låt någon annan spelare beskriva händelseförloppet och vad som händer när en annan spelare slåss. Bygg in en mekanism som ger fantasifulla och komiska beskrivningar någon form av bonus eller liknande.

Unfair

Hero
Draugen said:
Vimes said:
Låt någon annan spelare beskriva händelseförloppet och vad som händer när en annan spelare slåss. Bygg in en mekanism som ger fantasifulla och komiska beskrivningar någon form av bonus eller liknande.
Detta är definitionen av att ta orden ur munnen på mig.

Vimes said:
jag vill ställa är kanske snarare:
Tabeller där också? Om man träffar får man slå på "Träfftabell X.Y" beroende på situation, manöver mm. Där kan man få ett skaderesultat eller något annat kul.

Genesis

Ni dés ni maître
Vimes said:
Skippa KP och sån't trist. Ha en simpel tabell där högre skada innebär högre resultat. Tabellen ser ut typ såhär:

Effekten av anfallet är:

1: Skråma
2: Pinsamt men inte skadligt (typ drattar på ändan). -1 på nästa slag.
3: Smärtsamt (typ pungspark). -1 i resten av striden.
4: Skadligt (typ köttsår i armen). +1 på resterande skadeeffekter.
5: Bestående men (typ blir av med örat). -2 resten av striden.
6: Lemlästande (typ blir av med armen). +2 på resterande skadeeffekter och -3 i resten av striden.
7+: Dödligt (typ dör)

Gör en liknande lista med roliga effekter av misslyckanden. Slopa nu tabellerna för fummel och kritiska skador och låt effekten istället vara att man får flera resultat på tabellen. Kritisk skada "Pinsam, bestående men och köttsår". Typ. Låt folk beskriva ordentligt vad de vaga termerna i tabellen betyder.

Vimes

Sillkung
Genesis said:
Skippa KP och sån't trist. Ha en simpel tabell där högre skada innebär högre resultat. Tabellen ser ut typ såhär:

Effekten av anfallet är:

1: Skråma
2: Pinsamt men inte skadligt (typ drattar på ändan). -1 på nästa slag.
3: Smärtsamt (typ pungspark). -1 i resten av striden.
4: Skadligt (typ köttsår i armen). +1 på resterande skadeeffekter.
5: Bestående men (typ blir av med örat). -2 resten av striden.
6: Lemlästande (typ blir av med armen). +2 på resterande skadeeffekter och -3 i resten av striden.
7+: Dödligt (typ dör)

Gör en liknande lista med roliga effekter av misslyckanden. Slopa nu tabellerna för fummel och kritiska skador och låt effekten istället vara att man får flera resultat på tabellen. Kritisk skada "Pinsam, bestående men och köttsår". Typ. Låt folk beskriva ordentligt vad de vaga termerna i tabellen betyder.
Det får bli till Lorder & Lodisar: Indie edition :gremwink:

Nej, men, det finns poänger med det du skriver. Dock stämmer det inte överens med vår designfilosofi att lämna detta till spelarna. Istället vill vi ha ett system som är slumpmässigt, elakt och ganska dumt. Det finns inslag av förnedring och "världen hatar mig" i att underkastas slumpmässiga tabellers resultat - det gillar jag.

Däremot är jag inte främmande för att ta bort KP. KP är trist. Så din tabell här ovan är inte alls dum egentligen. Från början var det något åt det hållet som jag filade på med den lösning som jag presenterar i startinlägget, men sedan gick jag tillbaka till KP av någon anledning. Anyways, fummel (som ju är ett riktigt missfoster regelmässigt - jag gillar det!) måste vara kvar! Och kritiska skador har funktionen att de genererar Lyten vilket är permanenta försämringstillstånd - att gå in i en fajt i LoL ska sluta med att man dras med lyten som Deformerad urinblåsa, Slapp axel, Svullen fot och Förträngd näshåla resten av livet.

Det sagt så är ju den lösning du föreslår kompatibel med både lökiga fummeltabeller och osympatiska tabeller för kritiska skador.