Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
...eller: "Hur göra ett spexigt och dråpligt stridssytem till ett ganska basic BRP-derivat?"
Som ni alla vet håller jag och Konrad Konvalj på med vad som kommer att bli the rollspel to end all rollspel: Lorder & Lodisar. Slusk-fantasy med lyteshumor.
Vi har valt att köra BRP av en massa orsaker, detta gör tyvärr ju att stridssytemet kanske inte blir så lepriskt kul. Så, öppen fråga till WRNU: hur ska man göra ett kul, dråpligt, sluskigt, pruttigt, anti-episkt och spexigt stridssystem till vårt BRP-derivat? Alla förslag är intressanta.
Regelsystemets grund är handlingsresolution med 1T20 lika med eller under relevant grundegenskap + FV i passande färdighet (om sådan finns). Grundegenskaper ligger i spannet 5-10 vanligtvis, och färdigheter kan plussa på 3-5. Så i de flesta fall har man ett CL på 10-13.
Hur stoppar vi in ett fungerande stridssytem i detta? Alla förslag är intressanta och kommer att beaktas.
Just nu ser lösningen ut såhär:
Som ni alla vet håller jag och Konrad Konvalj på med vad som kommer att bli the rollspel to end all rollspel: Lorder & Lodisar. Slusk-fantasy med lyteshumor.
Vi har valt att köra BRP av en massa orsaker, detta gör tyvärr ju att stridssytemet kanske inte blir så lepriskt kul. Så, öppen fråga till WRNU: hur ska man göra ett kul, dråpligt, sluskigt, pruttigt, anti-episkt och spexigt stridssystem till vårt BRP-derivat? Alla förslag är intressanta.
Regelsystemets grund är handlingsresolution med 1T20 lika med eller under relevant grundegenskap + FV i passande färdighet (om sådan finns). Grundegenskaper ligger i spannet 5-10 vanligtvis, och färdigheter kan plussa på 3-5. Så i de flesta fall har man ett CL på 10-13.
Hur stoppar vi in ett fungerande stridssytem i detta? Alla förslag är intressanta och kommer att beaktas.
Just nu ser lösningen ut såhär:
Ping-pong med Pendragon:
Attack mot försvar (SMI+slagsmål i båda fallen, om det inte är brottning (STY) kanske), alla attacker får försöka undvikas eller pareras. Den med högst PSY attackerar först.
Båda ska slå under sin CL (GE+färdighet), men om båda lyckas vinner den med högst tärningsutfall.
Skada ser ut såhär:
man använder den anfallandes lyckade tärningsutfall på den här tabellen:
1-2 : Kritisk skada! (gå till vår jätteroliga tabell för kritiska skador!)
3 : 6 KP
4 : 5 KP
5 : 4 KP
6 : 3 KP
7 : 2 KP
8-11 : 1 KP
12: 2 KP
13: 3 KP
o.s.v uppåt till
17: Kritisk skada!
(18, 19, 20 är alltid dråpligt, pruttigt fummel!)
Vapen lägger på extra KP i skada och har egna tabeller för kritiska skador.
Attack mot försvar (SMI+slagsmål i båda fallen, om det inte är brottning (STY) kanske), alla attacker får försöka undvikas eller pareras. Den med högst PSY attackerar först.
Båda ska slå under sin CL (GE+färdighet), men om båda lyckas vinner den med högst tärningsutfall.
Skada ser ut såhär:
man använder den anfallandes lyckade tärningsutfall på den här tabellen:
1-2 : Kritisk skada! (gå till vår jätteroliga tabell för kritiska skador!)
3 : 6 KP
4 : 5 KP
5 : 4 KP
6 : 3 KP
7 : 2 KP
8-11 : 1 KP
12: 2 KP
13: 3 KP
o.s.v uppåt till
17: Kritisk skada!
(18, 19, 20 är alltid dråpligt, pruttigt fummel!)
Vapen lägger på extra KP i skada och har egna tabeller för kritiska skador.