Nekromanti Lost (spoilers)

Troberg

Sinister eater
Nu har jag sett de 18 avsnitt av Lost som hittills sänts och jag måste säga att jag störtgillar serien (vilket kanske hänger ihop med att jag störtgillade FarCry och Doctor Moreau).

Men, där här är ett spelforum, så jag tänkte att vi gör ett spel av det.

Serien är väldigt oklar, det framgår inte vad som kommer att hända. Så, låt oss spekulera i vad ligger bakom händelserna på ön, så kan vi sedan titta tillbaka på den här tråden och några kan säga "Vad var det jag sa!". Om inte annat så kan vi säkert hitta några bra rollspelskoncept bland teorierna.

Mina teorier:

Som jag ser det kan det gå på tre sätt:

- Någon religiös/övernaturlig historia. De magiska numren, grabbens förmåga med tärningarna, den rullstolsbunda jägaren som kan gå och förutsägelserna kring bebisen talar för detta. Isbjörnarna, den underjordiska luckan, jättemonstret och den extra passageraren talar mot det.

- Dr Moreau TNG. Något experiment har skett på ön (vet man ens om det är en ö?) och huvudpersnonerna har droppat in årtionden efteråt. Isbjörnarna, den underjordiska luckan, kvinnan från det franska forskarteamet, jättemonstret med mera talar för det. Det som talar för övernaturligheter och de osannolika sammanträffandena talar mot det.

- Det finns ingen förklaring, serien skrivs efter hand och har egentligen inget bakomliggande koncept som förklarar något. Tråkig förklaring, men den tyvärr alltför vanlig i TV-serievärlden...

Just nu är jag tveksam, men skulle jag gissa så är det antagligen Dr Moreau TNG, möjligen i kombination med en "vetenskaplig" förklaring på några av de övernaturliga inslagen (tex genmanipulation, virus (vissa saker tyder ju på det) eller atombombsexperiment).

Någon mer som vågar gissa?

Troberg

Sinister eater
Är det bara jag i hela världen som inte följer serien.
Nej då, jag har hört talas om en till, men han är lite underlig.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det bara jag i hela världen som inte följer serien.
Nejdå. Jag har missat den eftersom den går på TV4 på en hygglig sändningstid, vilket fått mig att anta att den är total smörja. Nu börjar jag få för mig att det antagandet kan vara fel. Även en blind höna kan finna korn och så vidare...

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
TV4 har faktiskt gjort en minoritet av tevetittare förvånade över att faktiskt för en gångs skull visa kvalité på bra sändningstid. Börja se med detsamma! :gremwink:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag är inte alls säker på det hela - jag gillar just Adam/Eva-referensen då de fann "the Rape Caves" (som Shannon så vackert uttryckte det). Den svarta och vita-stenen, liknelsen som Locke gjorde med BackGammon-pjäsen om ondska och godhet får mig att vilja tro på alternativ ett.

Däremot talar det mesta i övrigt för punkt två - jag tycker det väger upp något där. Men jag HOPPAS på punkt ett i alla fall.

Balderk

Swashbuckler
Yeah! (spoilers)

Har följt Lost ett tag nu och det hör absolut till mina favorit tv-serier.

Dit hör också JJ Abrams andra serie, Alias, och erfarenheter från den får mig att tvivla på din tredje förklaring. De är väldigt olika till handlingen och uppbyggnad (Lost har ju till exempel hur många huvudroller som helst, och är inte självklart centrerad runt någon av dem, särskilt inte i den andra halvan av serien) men vad de har gemensamt är en stark anknytning till något mystiskt och uttänkt. Det är alltså min poäng, i Alias är det alltid den övergripande handlingen som står i centrum, avsnitten är inte fristående. I Lost är det samma sak, hela serien bygger på att ta reda på vad öns hemlighet verkligen är. I min erfarenhet så brukar J.J. Abrams ha väl uttänkta lösningar på mysterierna.

Jag har läst en hel del spekulationer om vad det är som hände rpå ön, och de har inte gjort mig mycket klokare. Många tror att ön har någon sorts "magisk" kraft, som gör olika saker för olika personer, Locke kunde gå igen (han är dessutom den av karaktärerna som det spekuleras mest kring på de forum jag läser), Walter (ungen) kan på något sätt kontrollera eller kalla till sig djur (i avsnittet som handlade om honom och hans far läste han om en fågel, och en exakt likadan fågel flög in i fönstret samtidigt, senare i samma avsnitt läste han i serietidningen om en isbjörn, senare blev han attackerad av en), dessutom har han alltid tur med tärningarna, de nummer Hurley vann på lotteriet med och som senare gav honom otur verkar härstamma från ön osv.
Clairs barn kommer nog in där också.

Många (även samma personer som pratar om övernaturliga krafter) tror också på vetenskapliga experiment på ön. De mystiska luckan i marken toch isbjörnarna tyder ju på det (vad skulle annars isbjörnar göra på ön?).

Intressant är också att det stora monstret inte visats sig sedan de inledande avsnitten, varför inte?

Jag tror själv på någon blandning mellan vetenskapliga experiment och övernaturliga krafter. Erfarenheter från Alias visar på en besatthet av nummret 47 (antalet inledande överlevande), så det kan man hålla ett öga öppet efter, men även mystik som profetior ( hela Alias kretsar egentligen runt en 1400-tals profet/filosof vid namn Rambaldi, som ska ha förutsett saker som DNA-teknik, kärnvapen osv.).

LeJonklev

Swordsman
Åkej. Några av mina funderingar om hur en del av grejerna hänger ihop:

Lost: Namnet på serien kommer av Sjukdomen. Rosseau refererar till sin döda expedintionsmedlemmar som just lost och att hon därför var tvungen att skjuta dem. Därmed är jag böjd att tro att denna sjukdom är central i serien.

Sjukdomen: Som Rosseau berättar för Sayid om är direkt relaterad till ön och monstret. De som blir infekterade känner ett behov att stanna på ön, främja "dess" vilja eller motsvarande och vill inte lämna.
Locke, Boone och möjligen Walt är sjuka hittintills.

Monstret: Inget monster egentligen men den kraft som orsakar sjukdomen. Locke ser monstret, har en vision (vilekt han berättar för Boone) och blir knäpp. Boone ser monstret, har en vision (när Shannon dör) och blir knäpp. Walt hänger med dessa två och vill inte lämna ön då han brände båten. Troligen är han också sjuk.

Rösterna i skogen: I sammanhanget relativt perifera. Rösterna tillhör människor man dödat i sitt liv som antingen förlåter en eller anklagar en. Hintills har endast Rosseau, Sayid och Sawyer hört röster och alla dessa har dödat. Lägg till detta att Sawyer hörde rösterna precis innan vildsvinet började jävlas med honom. Vildsvinet som han själv och Locke hintade om att det var mannen han dödat som kommit tillbaka för att jäklas. Temat förlåtesle på det aktuella avsnittet och det faktum att man kan höra "I forgive you" om man lyssnar mycket noga på rösterna som Sawyer hör (eller jag tyckte mig höra det i alla fall) styrker detta.

Ethan: Den som tidigare stulit Alex, Rosseaus son, från henne. Nu vill han äve ha Claires baby vilket gör hon till en konsekvent barnarövare. Varför? Antingen är han handy-man åt någon annan (killen är/var sjukt stark) eller så gör han det för sig själv. Oavsett så är det oklart vad han ska med barnen till. Möjligen är det pår grund av sjukdomen men det korresponderar inte riktigt med de andra sjuka. Möjligen är Locke och han poalre men jag tror inte det.

Det var några teorier.

/Johan

Gylf draken

Warrior
Stenen som de talar om kan vara spridare av sjukdom som de tidigare sagt, men också en spridare av mer Okult sort, den uppfyller enligt mina teorier "önskningar" och liknande åt folk i uttbyte emot kanske tjänare, Barn som den helt själv kan uppfostra och sända ut i världen för att utföra sitt verk, han/hon är ju trots allt en sten och kommer inte långt själv, den är mäktig och har på lång sikt dragit rätt perosner till ön, perosner som allt efterosm kommer allt närmare varnadra, märk Hurleys uppenbarbade på Tv:n då Korenen går till huset för att berätta för personer att Chefen var arg.
De förs med tidal allt närmare varandra och kommer slutligen på samma flyg, Mekanik är något som "stenen" kan mästra enkelt och det gör han/hon, han/hon krachar planet och sänder därefter Ethan som han givit te.x. styrka att hitta honom ännu ett barn.

Locke ären person som många anförtror sig till, men hur är han egentligen, han säger att ön uppfyller önskrningar (eller hur han nu uttryckte det) Man hörde hur svinet dräpter där i dungen och hur "odjuret" visade sig för honom, gjorde han då något för "odjuret" som belöningt för "sina ben tillbaka" som bonus fick han det dräpta svinet, som jägare själv undrar jag hur han fått sin erfarenhet, jakt från rullstol är inte omöjligt men endå, statsbo i rullstol vid hög ålder som sedna helt utan riktiga vapen (endast knivar) fångar svin som om det vore fiskar på land, jag vet inte riktigt ja!!!!.

Tvivlar starkt på flotten, att en sådan flotte ska ta sig ut på havet (märk att de inte kännet till strömmar) och sedna till land (båtar är uteslutet, det skulle vara tur i så fall) det kan ta månader, år , evighet innan man kommer någon vart.
(mär också att ön troligtvis kommer att arbeta emot dem)

P.s har avsnitt 19 "kommit ut"än??????????

Cybot

Mest spelbar
Själv skulle jag nog säga att Ön är någon slags personifiering av ett slags mysterium eller kanske förbannelse. Den vill dra till sig personer för att lösa detta mysteriet.
Så genom att subtilt manipulera personers liv så drar den till sig personer som den behöver, personer som också behöver ön, för att lösa mysteriet.
Skulle nog säga att Rosseaus expedition var ett misstag, personera i Rosseaus expedition var inte människorna som Ön behövde, och de behövde inte ön heller, de var fel och BLEV fel, och en del av öns förbannelse och inte en lösning. De ville ta med sig denna förbannelse utanför ön istället för att lösa den, och ön tvingades att eliminera dem (genom Rosseau, som definitivt är en del av öns agenda, oavsett vad hon tror).

Så ön drar tillsamman en mängd personer på ett plan, personer som ön behöver, och som behöver ön. Den får planet att krasha och använder sen sin personifikation (som tar formen av en slags mental tyrranosaurus rex) för att dels eliminera personer som inte är "rätt" för ön (typ piloten) och dels som en slags budbärare och uppenbarelse till personer som ön behöver.

I utbyte mot att lösa öns gåta, så ger ön dem tillbaka en gåva, ett värdigt liv. Ett funktionellt liv som ingen av personerna hadde innan de kom till ön.
Man behöver bara titta på alla personerna i Lost för att se att de är personer som innan ön blandade sig i deras liv var självdestruktiva.

Shannon&Boones relation var definitvt ohälsosam, och utan ön skulle de aldrig ha kunna förändra den till något hälsosamt.
Locke var fast i en värld som var fast besluten att inte låta honom ta vara på sig själv och utmana sig (något som Locke behöver), och Lockes egna försök att undkomma var för fantasiaktiga. Utan ön skulle Locke ha levt ett djupt olyckligt liv (och troligen begått självmord)
Sawyer, Charlie, Jack, Jin, Sun osv osv. De var ALLA personer som ön faktiskt hjälper att undkomma ett självdestruktivt öde.
Till och med Hurley!
Trots att numrena betydde otur så kan man inte komma ifrån att Hurleys liv på ön är bättre än innan ön. Han hade just kommit ut ur ett mentalsjukhus, levde hos sin morsa och skulle ha blivit fast där för evigt för att han var mentalt oförmögen att ta sig därifrån och rycka upp sig.
Ön till och med ger lösningen till hans problem med Numrena, genom att låta honom möta Rosseau som slutligen kan honom den bekräftelsen han behöver.

Det är en slags symbios. Personerna behöver ön för att bli okej med sig själva och befria sig från sina plågor, och ön behöver personerna för att befria sig från sin egen sjukdom, sin plåga.

Så jag skulle säga att då det defintivt finns NÅGOT ont på ön så behöver inte ön i sig vara ond, utan jag skulle säga att den har på något sätt blivit besmittad, försökte lösa problemet genom Rosseaus besättning, misslyckades och i Lost (När serien börjar) så har den dragit till sig en ny uppsättning av personer som den tror kan lösa problemet, och i det här fallet kommer den att ge något i utbyte i gengäld för sitt besvär...att ge dem tillbaka sina liv.

Jag kan förstås vara helt fel ute.... Plotten är inte lika enkel som i t.ex Alias.

Troberg

Sinister eater
Själv skulle jag nog säga att Ön är någon slags personifiering av ett slags mysterium eller kanske förbannelse. Den vill dra till sig personer för att lösa detta mysteriet.
Inte bara det, även personerna är så stereotypade att de är principer snarare än personer. Jag har inte ens brytt mig om att lära mig namnen, de är bara Jägaren, Doktorn, Soldaten, Pappan, Ungen, Graviditeten, Rockstjärnan, Snälla tjockisen, Yakuzan, Förtryckta frun, Femme Fatale, Forskaren, Bimbon, Fixaren och så vidare.

Jag misstänker att det inte enbart är en berättarteknisk grej, jag tror att det kan ha något med storyn att göra.

Trots att numrena betydde otur så kan man inte komma ifrån att Hurleys liv på ön är bättre än innan ön. Han hade just kommit ut ur ett mentalsjukhus, levde hos sin morsa och skulle ha blivit fast där för evigt för att han var mentalt oförmögen att ta sig därifrån och rycka upp sig.
Nu monterade jag en hylla medan jag såg det avsnittet, men jobbade inte han där?

Så jag skulle säga att då det defintivt finns NÅGOT ont på ön så behöver inte ön i sig vara ond, utan jag skulle säga att den har på något sätt blivit besmittad, försökte lösa problemet genom Rosseaus besättning, misslyckades och i Lost (När serien börjar) så har den dragit till sig en ny uppsättning av personer som den tror kan lösa problemet, och i det här fallet kommer den att ge något i utbyte i gengäld för sitt besvär...att ge dem tillbaka sina liv.
Enda frågan då är hur fanken man inom TV-formatets ramar ska klara att knyta ihop en sådan story...

Cybot

Mest spelbar
Nu monterade jag en hylla medan jag såg det avsnittet, men jobbade inte han där?
Nej, det tror jag inte, som jag uppfattade det (och om jag minns doktorns kommentarer rätt) så var han inne som patient. Vilket även skulle passa in med det faktum att han bodde hos sin mamma som en slags transitionell period.

Inte bara det, även personerna är så stereotypade att de är principer snarare än personer. Jag har inte ens brytt mig om att lära mig namnen, de är bara Jägaren, Doktorn, Soldaten, Pappan, Ungen, Graviditeten, Rockstjärnan, Snälla tjockisen, Yakuzan, Förtryckta frun, Femme Fatale, Forskaren, Bimbon, Fixaren och så vidare.
Nu får du skärpa dig Troberg! Man ska inte bli så blaze av sitt rollspelsledande att man sätter in karaktärer i shower man GILLAR i fack så hårt att man ser dem som stereotyper snarare än karaktärer. Speciellt eftersom sådant tänkande betyder att man missar de små, men ack så viktiga, skillnaderna som verkligen finns där.
De kan lätt kännas igen (ganska stereotypa alltså), det är nödvändigt för TV-shower för att Pilotavsnitter ska bli tillräckligt av en hit, men de har sina nyanser, och om jag har läst showen rätt så kommer de att bli mer och mer nyanserade nu när de har fått folk att fastna. Och om du tänker på dem stenhårt som stereotyper så kommer du att missa det.

Balderk

Swashbuckler
Jag tycker dina teorier låter mycket vettiga faktiskt. Den stora frågan de väcker är väl, varför ön behöver dem, alltså till vad?

Håller även med om att plotten är väldigt mycket mer komplicerad än till exempel Alias, det är faktiskt helt otroligt att något så här komplicerat har kunnat bli en av USAs mest sedda tv-serier just nu (ligger väl där uppe med CSI och Desperate Houswives om jag inte har fel). Med tanke på att till exempel Alias var tvungen att ha en lång period av fristående avsnitt i början av säsong fyra för att kunna locka nya tittare (nya tittare orkat ju sällan ge sig in mitt i en komplicerad och/eller pågående handling).

Speciellt eftersom sådant tänkande betyder att man missar de små, men ack så viktiga, skillnaderna som verkligen finns där.
De kan lätt kännas igen (ganska stereotypa alltså), det är nödvändigt för TV-shower för att Pilotavsnitter ska bli tillräckligt av en hit, men de har sina nyanser, och om jag har läst showen rätt så kommer de att bli mer och mer nyanserade nu när de har fått folk att fastna.
Håller med även där, karaktärerna blir allt djupare, särskilt efter att de haft "sina egna" avsnitt men även ju längre in i handlingen vi kommer. Ska bli spännande att se hur de sista 6 avsnitten i säsong 1 kommer utveckla karaktärerna och handlingen.

Har svårt att vänta till på torsdag då man kan få se E19

Troberg

Sinister eater
Re: tvtome.com ffs!

www.tvtome.com är ju allt man behöver... tv-serievärldens imdb
Den är ofta sämre uppdaterad och har en layout som är svår att automattolka (vem fan orkar sitta och döpa om tusentals filer för hand?). Dessutom hatar jag deras bakgrund som ändrar färg när man drar muspekaren över den och deras krångel med kopiering av text. Jag använder den bara om ifall att epguides skulle sakna en serie eller om jag känner att jag behöver ett andra omdöme.

Troberg

Sinister eater
det är faktiskt helt otroligt att något så här komplicerat har kunnat bli en av USAs mest sedda tv-serier just nu
Antagligen för att genomsnittstittaren inte inser att det inte är Robinson de tittar på. De ser en tropisk ö, en skock personer som jönsar runt där och antar att det är Robinson och sätter sig och tittar i hopp om att få se en bild av någon deltagare i bikini...

Troberg

Sinister eater
Nu får du skärpa dig Troberg! Man ska inte bli så blaze av sitt rollspelsledande att man sätter in karaktärer i shower man GILLAR i fack så hårt att man ser dem som stereotyper snarare än karaktärer.
Du missar min poäng. Kan det vara så att de starka stereotyperna faktiskt har ett syfte i handlingen, att de är mer än bara ett trick för att sälja in serien hos en publik av puckade soffpotatisar?

Om du har läst Domedagens Skymning av Denis Lindbohm så vet du vad jag menar. Där är alla karaktärer hårt stereotypade, de kallas till och med Krigaren, Arbetaren, Flygaren, Sjuksystern, Katten och så vidare. Det görs inte för att göra boken lättläst utan för att göra en poäng i handlingen.