Nekromanti Lost=värdelöst

Basenanji

Postd20modernist
Från och med nu har jag förklarat krig mot Lost.
Jag är hundraprocentigt övertygad om att manusförfattarna driver med oss tittare. Efter tretusen avsnitt utan att man har kommit närmar svaret på gåtan kommer de skrocka och säga:
"Ja, skratta ni åt de puckade guysen på ön, men vad har ni själva ägnat er åt de senaste åren på onsdagkvällarna? Något smartare än att trycka på en knapp fyra ggr om dygnet? Nej, just det... Bwahahahahaha!"

Det enda de ansvariga bakom Lost kan göra nu för att rädda en skärva av äran är att presentera förklaringen till mysteriet på ön. Snart. Mycket snart.

/Basenanji, hotfull...

Rosen

Myrmidon
Bah!

Lost är för mig som ett Twin Peaks med en intelligent struktur... Det finns myycket mer planlösa exempel i den här genren - i Lost ges det ledtrådar som faktiskt mynnar ut i saker längre fram, och det som har framkommit (vilket är rätt mycket sen inledningen) har utvecklats fram med storyn, inte bara dumpats in i avsnitt #97 av en skallig jätte som mumlar nåt om ugglor.
Storyn tar sig framåt i rätt så bekväm takt, tycker jag. Lösningen kommer när den kommer.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Jag missade de första avsnitten, och ser dem för första gången nu, i repris, som om det vore en prequel, och för att göra saken ännu värre så tittar jag rätt sporadiskt även när jag "följer" en serie, så jag fattar som ni förstår absolut ingenting av alla de där mysterierna och gåtorna. Men berättartekniken är ju bra, och jag gillar hantverket bakom en riktigt snygg cliffhanger. Så jag skiter faktiskt i alla mysterier.

Alla planteringar som skall få sina klimax i framtida avsnitt - de ger mig nästan ingenting. Jag orkar ändå inte gå omkring och tänka på sådana saker i mitt vanliga liv. Det som däremot etableras och upplöses inom de enskilda avsnitten - de fattar jag och uppskattar stort. Så jag ser på det på samma sätt som jag skulle lyssna på en god berättare som inte har något viktigt att berätta; det är hur det sägs som är det viktiga, inte vad som sägs.

...och med den premissen så är allt hunky dory. French Woman och Sayid är mina favvos.

Organ

Out of time, out of mind
French Woman och Sayid är mina favvos.
Absolut! "My name is Sayid Jarrah and I am a torturer" måste vara tv-historiens hårdaste oneliner.

/Anders

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Lost=värdelöst --> Byt kanal alt. Slå av TVn.

Själv håller jag mig till 24 och Stargate för stunden.

Ost

Warrior
Nej då

Det enda jag har emot serien är det urbota fåniga sätt som Michelle Rodriguez och Cynthia Watros skrevs ur serien... och att produktionsteamet sedan har mage att påstå att det INTE ALLS hade något att göra med deras tvivelaktiga uppträdande på fritiden! Yeah, right, rödluvan liksom. Så fantastiskt dåligt.

Sedan har de en tendens att dra fram nya trådar i storyn men inte leda oss vidare på dem, åtminstone inte snart nog. Jag tänker främst på isbjörnen (wtf?) och den "svarta röken" (wtf?), men också vad tusan det är för sjukdom Rousseau babblar om. Men men, utan att döma ser jag framtiden an. Det kan fortfarande bli bra till slut.

Jag hoppas dock att de inte drar ut på det för mycket... säsong tre får gärna bli den sista.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lost = Kultur

Kanske inte supersexig finkultur såsom Big Brother eller Americas funniest home videos men kultur icke desto mindre.

ro83rt

Swordsman
Re: Nej då

Det enda jag har emot serien är det urbota fåniga sätt som Michelle Rodriguez och Cynthia Watros skrevs ur serien... och att produktionsteamet sedan har mage att påstå att det INTE ALLS hade något att göra med deras tvivelaktiga uppträdande på fritiden! Yeah, right, rödluvan liksom. Så fantastiskt dåligt.
Frågan jag ställer mig då är om det inte faktiskt gynnar serien att vem som helst kan dö, när som helt och utan förvarning? Oavsett anledningen IRL. Jag gillade Ana-Lucia som karaktär men det var nästan bättre att hon dog...så här i efterhand. Det är iofs olostigt att knipsa av några huvudpersoner i säsongsavslutningen. Bättre är när de ryker mitt i säsongen.

Så länge Mr. Eko är kvar är jag lycklig.

Rosen

Myrmidon
Re: Nej då

om det inte faktiskt gynnar serien att vem som helst kan dö, när som helt och utan förvarning?

Speciellt en sån figur som Ana-Lucia. De som har dött tidigare har mest varit rätt menlösa typer (vad kommer man ihåg Boone för, egentligen?) medan de riktigt färgstarka karaktärerna alltid stapplar vidare. Nu blev det genast lite mer intressant.

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Jag slutade titta mitt i säsong 2. Jag tar säkert upp det igen nångång, men jag stod inte ut med känslan av att de på något sätt rebootade alla karaktärer tillbaka till hur de var från början - knarkaren började knarka igen, Hurley började svulla igen, Sawyer blev ett svin igen, etc. Det kändes som att all karaktärsutveckling som skett under säsong 1 var för intet. Typ 'Öh, vi har desperat idétorka, men vi måste dra ut på serien lite till', eller nåt, det klassiska tv-serie-syndromet. Hade de bara haft klass nog att avsluta 'Lost' på en säsong (eller två) hade det kunnat bli en riktigt bra serie. Nu blev den mest medioker i slutändan.

- Ymir, tittar på Justice League Unlimited istället :gremsmirk:

ro83rt

Swordsman
Odödliga karaktärer

Speciellt en sån figur som Ana-Lucia. De som har dött tidigare har mest varit rätt menlösa typer (vad kommer man ihåg Boone för, egentligen?) medan de riktigt färgstarka karaktärerna alltid stapplar vidare. Nu blev det genast lite mer intressant.
Jag satt och lekte lite med tanken på att ha ihjäl lite olika Lost-karaktärer. Egentligen så kan alla vandra hädan utom Jack. Självklart en helt subjektiv bedömning men jag har svårt att tänka mig en framtid för serien utan honom. Alla andra kan dö och det är bra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Odödliga karaktärer

Ja, det finns ett gäng karaktärer som till viss del tycks "färdigutvecklade". Jag skulle till exempel inte bli överdrivet förvånad om Sayid rök någon gång i framtiden, hur häftig han än må vara. Likaså tycks även Lockes "man of faith"-grej gå sämre och sämre (Eko är ju Locke, fast bättre), så att se en så viktig karaktär dö tycks inte helt omöjligt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, mitten på säsong två var inte mycket att hurra för, något som inte gjordes bättre av att den hackades upp av allehanda pauser på två-tre veckor. Dock tog den riktig fart igen mot slutet -- jag ska nog inte avslöja något, men saker började hända på riktigt igen, inklusive en del rejäla avslöjanden. Och åtminstone vissa karaktärer fortsatte utvecklas.

Basenanji

Postd20modernist
Tror du ja...

Lösningen kommer när den kommer.
Om du vore en rollfigur på ön hade du klart röstat för att man skulle sitta och trycka på knappen, trots att det finns en video som beskriver hela processen som enbart ett experiment.

Lösningen kommer inte. Tro mig. Sluta trycka på knappen. :gremwink:

/Basse, inte helt allvarlig

seinet

Swashbuckler
Jag började titta på några avsnitt i början för folk här på forumet sade "Det är skittufft!". Efter att jag glömrt bort två eller tre avsnitt på rad så slutade jag följa serien (detta var i mitten av första säsongen).

Var hemma hos en polare och kollade på film och såg att hon hade säsong ett på DVD så jag lånaden den och kollade på första säsongen (detta var när kanske 5 avsnitt sänts av andra säsongen i svensk TV).

Så kommer jag antagligen göra med andra säsongen också, vänta tills någon polare skaffat den på DVD så man kan se fyra eller fem avsnitt per dag och få det avklarat under en vecka.

/Seinet Wintermute - Skall ta han om maten nu

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är klokt -- den här säsongen har ABC misshandlat serien något enormt, mestadels för att få den att passa in i en hel säsong (till vilket det inte finns tillräckligt många avsnitt -- så man gör avbrott på några veckor i stället). Om man dessutom är spekulativt lagd kan det säkert vara bra att kunna kolla på några saker en extra gång.

Tyckte att LOST var väldigt bra när det började... sedan när den andra säsongen började så hade några av de mer intressanta mysterierna blivit besvarade eller delvist besvarade. Då sjönk mitt intresse för serien mer och mer. Nu efter säsongsavslutningen så tändes dock mitt intresse på nytt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kan ju poängtera...

...att det TV4 väljer att kalla "säsongsavslutning" i Sverige egentligen bara är avsnitt 21 av 23. Nummer 22 sändes i onsdags i USA, och nummer 23 (den riktiga tvåtimmarsavslutningen på säsongen) sänds nästa onsdag. Att TV4 inte kan fortsätta visa serien en vecka efter att den slutat sändas i USA och i stället väljer att stycka upp säsongen och vänta till hösten med den riktiga avslutningen är väl ett bevis på deras organisatoriska färdigheter.

magoo

Hero
Lost=ultrabra!

Jag diggar Lost stenhårt! Jag var skeptisk efter första avsnittet men sitter nu som klistrad. Jag gillar att hållas på halster, trist att veta handlingen i förväg.

/Magoo, dyrkar Locke