Nekromanti LotFP-fråga

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Enbart Fighters får höjd attack bonus, eller hur? Så när det står att "Player Character Elves are those gifted individuals who are trained as both Fighters and Magic-Users", innebär det att alver också blir bättre på att attackera när de ökar i level? Annars tycks de ju bara vara som Magic-Users med lite bättre HP och saves, sämre XP-progression och några enstaka fördelar relaterade till uppmärksamhet.

slanfan

Hero
Jag tolkar det som att Alver inte får mer AB, deras stridstärning är deras ökade HP och deras möjlighet att bära lite mer än en MU (jag tror de får bära mer), kanske är deras saves lite bättre? De har ju även de utökade stridsförmågorna...

God45

#PrayersForBahakan
Svarte faraonen said:
Enbart Fighters får höjd attack bonus, eller hur? Så när det står att "Player Character Elves are those gifted individuals who are trained as both Fighters and Magic-Users", innebär det att alver också blir bättre på att attackera när de ökar i level? Annars tycks de ju bara vara som Magic-Users med lite bättre HP och saves, sämre XP-progression och några enstaka fördelar relaterade till uppmärksamhet.
Jag tror det är så det fungerar.

Jocke

Man med skägg
googlade rätt på detta från Raggi på lotfp forumet, det är dock från 2010.
Dwarfs and elves get the expanded combat options (Press, Defensive, the greater Parry) but do not increase their attack bonus. Halfling abilities do not increase as they level - their big gain in addition to hit points is their ridiculous saving throw progression.
It's been pointed out that the dwarf does need an extra oomph. What I've been thinking is that the Dwarf's CON modifier should be increased by 1 to really drive the tough guy thing home.

Kräkla

Veteran
Ja, såärdet. Det är därför som i LotFP har alvern mycket snabbare XP-progression än i Basic D&D. (3000 ärdetväl till level 2 istället för 4000?) Självså, jag tycker nog detär lite dumt eftersom är idén med Elf är att det är Fighter + Magic User raktav, därför såskulle jag ge den träffbonusen menockså segare level progression från BECMI.

chrull

Stockholm Kartell
Jocke Kofot said:
googlade rätt på detta från Raggi på lotfp forumet, det är dock från 2010.
Dwarfs and elves get the expanded combat options (Press, Defensive, the greater Parry) but do not increase their attack bonus. Halfling abilities do not increase as they level - their big gain in addition to hit points is their ridiculous saving throw progression.
It's been pointed out that the dwarf does need an extra oomph. What I've been thinking is that the Dwarf's CON modifier should be increased by 1 to really drive the tough guy thing home.
Och i de senaste reglerna har dvärgarna CON-bonusen han nämner här.

Man bör inte heller underskatta hur sjukt trevligt det är med de avancerade taktikerna. +4 AC i kombo med lite rustning och sköld så är du nära nog på en ogenomtränglig mur redan på level 1. Kombinerat med folk beväpnade med spjut och lite gevär så kan till och med min grupp som saknar både cleric och fighter ta sig ann en hel del som jag trodde skulle vara klara TPKer.