Nekromanti Lotfp-moduler, köpa lr icke köpa?

Tomatalven

Hero
Ser att det finns en massa lotfp-moduler ute i svenska butiker nu!
(Vad) borde jag köpa tycker ni och varför? Skulle isf spelas med 5e-regler. Lutar åt att köpa nya Death frost doom, är den värt det? Inte spelat, men läst gamla versionen, verkar awesome.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag gissar att du syftar på "Bookmageddon" (det vill säga nytryck av Death Frost Doom och Tower of the Stargazer, No Salvation for Witches, Red and Pleasant Land och Idea from Space)?
  • Death Frost Doom har jag varken spelat eller läst men ändå vet jag att det är en modern klassiker. Den skulle jag rekommendera till den som ens hade det minsta intresse av OSR-spelande.
  • Tower of the Stargazer är en trevlig mindre modul som är något av en nybörjarmodul (den innehåller kommentarer från Raggi om hur man kan spelleda äventyret och mer allmänna spelledartips för OSR-spelande).
  • Red and Pleasant Land är nog den snyggaste OSR-produkten någonsin och har ett väldigt häftigt innehåll också. Tänk typ Dracula möter Alice i Underlandet kombinerat med Zaks fantastiska känsla för spelmaterial som hjälper dig att skapa jättehäftiga egna saker på nolltid. Den skulle jag verkligen köpa om jag var du.
  • Idea from Space har det varit rätt tyst om, så där kan det nog vara värt att kika på lite recensioner och se vad du tycker först.
  • No Salvation for Witches verkar rätt bra, men jag har ingen direkt känsla för hur den är annat än att jag bläddrat igenom den och har lite koll på Rafael Chandlers tidigare grejer. Den verkar lite lik Better Than Any Man, så om häxor är din grej - kör på!

God45

#PrayersForBahakan
De är alla awsome!

Better than any man är min favorit men den är grattis officielt i PDF form. Death Frost Doom är guld, No dignity in death är härlig och Death Love Doom är äckligt på helt rätt sätt. The God that crawls är en one-trick-pony men holy shit vilken pony det är. The Monolith är superbra men kan avsluta din kampanj hårdare än något annat jag någonsin sett i äventyrsväg.

Jocke

Man med skägg
Det är bara att köpa. DFD och Red & Pleasant Land är topp notch 10/10 would buy again bra, NSFW, Forgive Us, The God that Crawls och Death Love Doom är också riktiga höjdare. Stargazer är ett introäventyr och är väldigt bra som sånt; det funkade perfekt när jag spelledde det för folk som inte nånsin, eller endast i barndomen, spelat rollspel tidigare.

chrull

Stockholm Kartell
Köp alla. Stöd den just nu bästa utgivaren av äventyr.

Tomatalven

Hero
Oj det var inga delade meningar här inte! Tack då är jag övertygad om att åtminstone köpa en eller två! Jo jag menar de nya, särskilt dem av Zak S.

Red and Pleasant är väl en kampanjvärld? Jag har redan en hemgjord kampanjvärld, kan jag ha användning för den ändå? Annars får det bli för framtiden.

Godzillikles

Veteran
Nu har även jag, baserat på era rekommendationer och begränsad i budget (fick pengar i födelsedagspresent) köpt mig tre av äventyren. Tack på förhand! (får komma och ta tillbaka mitt "tack" om det visar sig vara skräp alltihop? ;) )

Eksem

Champion
Red and Pleasant Land kan man ta monster och typ delar av dungeons ifrån och bli inspirerad av i allmänhet, men på det hela slottar den inte skitbra in i en annan kampanjvärld.

Botulf

Hero
Tomatalven;n68042 said:
Ser att det finns en massa lotfp-moduler ute i svenska butiker nu!
(Vad) borde jag köpa tycker ni och varför? Skulle isf spelas med 5e-regler. Lutar åt att köpa nya Death frost doom, är den värt det? Inte spelat, men läst gamla versionen, verkar awesome.

Ärligt talat så anser jag de flesta Lotfp moduler vara ganska dåliga och oftast ospelbara. Speciellt dungeoncrawling äventyren. De är mer "kul-att-ha-i-hyllan-produkter" för de är tämligen vrickade på ett sätt som de som gillar bodyhorror tilltalas av(vilket jag själv inte gör). Generellt finns det dock ofta intressanta idéer och att loota för egna äventyr. Men att försöka spela dom som de är skrivna så är de rätt tråkiga. Raggi´s egna moduler är de sämsta. MEN med brasklappen att det finns en liten handfull av andra författade som rätt ok grejer(även om de givetvis oftast inte heller går så bra att spela som de är skriva).

Hexcrawl modulerna är över lag är ok:

Isle of the Unkown
Carcosa

Stadsmodulen Vornheim är även tämligen användbar. Antagligen den bästa modulen efter Carcosa.

Över lag är dock Loftp och moduler ett spel som främst lever på hype och sin gore image och att grundlådan har en del sjukt snygga illustrationer i färg vilket gör det världigt sällsynt i OSR sammanhang.

Dock är jag bara erfarenhet av de typ 10 första produkterna som släppts.

slanfan

Hero
Jag är ju ett stort fan av LotFP, så jag säger köp. Men som Botulf säger här ovan, det kanske inte passar alla.

Guldkornen är enligt mig Vornheim, Death Frost Doom, Red and pleasant... och quelong. Men ärligt talat, att Better than any man ligger ute gratis är ju helt fantastiskt... jä*lar vilket äventyr...

Hypen är berättigad! det här är bra skit till bra pris.

Tomatalven

Hero
Vornheim finns inte längre och det är den jag vill åt mest :/
Botulf, tycker du Death Frost Doom är överhypad också?

chrull

Stockholm Kartell
Botulf;n68252 said:
Ärligt talat så anser jag de flesta Lotfp moduler vara ganska dåliga och oftast ospelbara. Speciellt dungeoncrawling äventyren. De är mer "kul-att-ha-i-hyllan-produkter" för de är tämligen vrickade på ett sätt som de som gillar bodyhorror tilltalas av(vilket jag själv inte gör). Generellt finns det dock ofta intressanta idéer och att loota för egna äventyr. Men att försöka spela dom som de är skrivna så är de rätt tråkiga. Raggi´s egna moduler är de sämsta. MEN med brasklappen att det finns en liten handfull av andra författade som rätt ok grejer(även om de givetvis oftast inte heller går så bra att spela som de är skriva).

Hexcrawl modulerna är över lag är ok:

Isle of the Unkown
Carcosa

Stadsmodulen Vornheim är även tämligen användbar. Antagligen den bästa modulen efter Carcosa.

Över lag är dock Loftp och moduler ett spel som främst lever på hype och sin gore image och att grundlådan har en del sjukt snygga illustrationer i färg vilket gör det världigt sällsynt i OSR sammanhang.

Dock är jag bara erfarenhet av de typ 10 första produkterna som släppts.
Det är väl kanske 2 eller 3 moduler som innehåller body horror och gore till någon högre grad?
Och att kalla modulerna ospelbara är helt galet fel.

Men om det man vill ha är en grotta med orcher som man kan slå ihjäl och ta deras skatter så kommer nog LotFP-modulerna framstå som svårspelade och onödigt extrema på ett sådär fånigt metal-vis.

chrull

Stockholm Kartell
Tomatalven;n68349 said:
Kan du berätta mer om metal-viset? :)

Alltså, Äventyret Fuck for Satan heter Fuck for Satan och har en brinnande döskalle på omslaget. Det är rätt metal.
Vissa bilder och monster från tex Death Love Doom och No Salvation For Witches ser ut som omslag från Cannibal Corpse. Det är rätt metal.

Det är rätt uppenbart att alla inte kommer tycka om det. Det är MENINGEN att alla inte ska tycka om det. Precis som metal så ska det inte vara för alla och ibland är omslaget på skivan ett intagningsprov. Kommer du inte förbi omslaget på Butchered by Birth så är du inte antagen och inte önskad, och du kommer kanske aldrig fatta grejjen.

Sen gillar jag inte Cannibal Corpse, och jag har inte fattat grejjen och jag tycker omslagen är rätt fåniga. Men det är okej för då är det inte för mig.