Nekromanti LotP] Tipsa mig om det bästa och dödligaste!

RasmusL

Champion
Råkade köra ett Descent 2ed-maraton i helgen med den lokala pöbeln. De diggade grottkrälandet men kände att brädspelsvarianten var aningen styrd så jag tänkte prova introducera dem till någon OSR-dunge. Problemet är att jag är hopplöst oinsatt i OSR:andet och tänkte därför be om hjälp med valet av äventyr! Låg nivå, sjukt dödligt, (kanske en sådan "funnel" jag hörde chrull snacka om på LinCon?), hjälp!? Gratis är gott men kvalitet är godast!

kloptok

Pensionerad astrolog
Två dödsdungeons, en klassisk och en ny: Tomb of Horrors, The Grinding Gear. Har spelat den senare och gissar att den kan bli rätt dödlig om man inte spelar smart. Någon funnel till DCC (det vill säga Dungeon Crawl Classics) är ju annars en bra idé (är ju liksom gjort för att vara låg nivå och sjukt dödligt), där representerar nog chrull bäst den lokala expertisen. Jag hade för övrigt sjukt kul när vi körde The One Who Watches From Below, ett annat DCC-äventyr, och det kändes rätt dödligt.

Annars kan jag tycka att den här dödlighetsgrejen är lite överdriven när det gäller OSR, det behöver inte vara så och har sällan varit det när jag spelat.

Fridigern

Swordsman
Tycker det räcker att köra vilken level 1-grotta som helst med slag för slumpmöten. Är de 6 karaktärer med 1d8 hp var och råkar på 1T12 orcher med 1d8 hp var så går i princip en RP per orch. Om man kör strikt

Botulf

Hero
Den enda dödsdunge man någonsin behöver är Rappan Athuk (Swords&Wizardry versionen). Kostsam dock, då man får punga ut runt 100 amerikanska riksdaler för den. Men mycket rekordelig om man vill ha en hel kampanj kring en megadungeon och vildmarksäventyr runt omkring.

Så har man mindre ekonomiska medel så är LotFP dödsdungar lite billigare, tunnare och mer tillgängliga. Hammers of the god, Tower of the stargazer och redan nämnda The grinding gear. Alla riktiga dödskräl.

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n94978 said:
Råkade köra ett Descent 2ed-maraton i helgen med den lokala pöbeln. De diggade grottkrälandet men kände att brädspelsvarianten var aningen styrd så jag tänkte prova introducera dem till någon OSR-dunge. Problemet är att jag är hopplöst oinsatt i OSR:andet och tänkte därför be om hjälp med valet av äventyr! Låg nivå, sjukt dödligt, (kanske en sådan "funnel" jag hörde chrull snacka om på LinCon?), hjälp!? Gratis är gott men kvalitet är godast!
Tower of the Stargazer eller The House of Rogiat Demazien borde funka bra. För funnels så finns The Portal Under the Stars i "DCC RPG Free RPG Day Adventure Starter". Eller så kör du äventyret du spelade med mig på Lincon med rollpersoner med lägre levels ;)

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n95023 said:
chrull: Tack! Har du det nedtecknat på ett sätt jag kan förstå?
Nedtecknat är det, om du förstår det vet jag inte :D
Men kolla och fråga det du inte fattar! Länk kommer som PM.

Eksem

Champion
Tower of the Stargazer och The House of Rogat Demazien är fina introduktioner till genren, men de är ju inte så hårda egentligen. Faktum är att jag tycker väldigt få moduler är hårda på riktigt.

Det fanns ju en hel del riktig jävla fuckery i Thulian Echoes, och tweakar man den bara lite så man inte riskerar att stänga ute allt ballt (vilket hände oss när vi gick den, tydligen) så har den både en cool dungeon och ett jävligt fett upplägg (man går dungeonen två gånger!).

The Grinding Gear är ju menad att vara nån sorts låglevel Tomb of Horrors, men när vårt LotFP-gäng gick den dog typ en hench eller nåt. Det KAN vara så att vi är sjukt härdade vid det här laget förvisso, och att man kanske måste vara level 1 för att den ska komma till sin rätt.

Hammers of the Gods är riktigt bra, har en del som kan vara rätt hårt, men är inte lika pusslig som t.ex. Grinding Gear och Tomb of Horrors, och branchar dessutom på ett jävligt konstigt sätt. Det behöver dock inte vara en nackdel. Jag kanske rekommenderar just den extra mycket.

RasmusL

Champion
chrull: Klockers, vi börjar med den!

Resten: Grymma tips! The Grinding Gear har fått många tips, kör kanske den som #2!