Nekromanti LoTR och Regelfundering.

Archer

Swashbuckler
Efter att ha funderat en kring runt scenen där Boromir dör i filmen LoTR, tyckte jag att de normala reglerna i D&D gällande skador är lite väl skeva. Ena stunden står man upp och kämpar, utan några negativa effekter av sina skador, och nästa ligger man medvetslös eller värre (0 eller lägre hp). Därför tänkte jag implementera följande regler i vårat spelande, men tänkte först och främst posta dem här för att få lite åsikter.

Critically injured
A character that is dropped below 1/10 of his maximum hit points (parts are dropped, 23 counting as 2 and 218 as 21 etc.) is considered to be critically injured.
A critically injured character can only take partial actions and begins to die due to trauma and continuous blood loss. When he is dropped to zero hit points or below he falls unconscious and begins to die according to the standard rules.
Any condition that would stabilize a character that has been dropped to a negative value in hit points does stabilize a character that is critically injured. But if the character still is injured enough so that he has a number of hit points that is less than 1/10 of his maximum number of hit points, any further damage suffered means that he is once again immediately critically injured and treated as such.
Any condition that raises a characters maximum hit points, such as spells or temporary effects that grant temporary hit points has such an effect on a character that the threshold for when he is considered critically injured is also raised accordingly. But remember that when he loose any temporary increase to his maximum hit points, the current total may take him below the threshold for being critically injured, and he will from that moment be treated as such.
In that possibility that the 1/10 hit point threshold is less than 1, the characters threshold for being critically injured is 1 hit point. If the character or creature has a maximum number of hit points that is equal to 1, then the threshold for being critically injured is dropped as any damage would cause the standard rules to take precedence.
Creatures that are not affected by critical hits, such as undead and constructs, do not suffer from being critically injured.

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... Jag har faktiskt också tänkt på det där, men jag har aldrig kommit så långt som till att skriva några regler för det.

Den enda invändning jag kan komma på just nu är att det gör strid mycket dödligare då man är på relativt låg level, men spelar nästan ingen roll på höga levels (någon som klarar av att få ner en 15th level fighter till 15 hp klarar nog av att få ner honom till 0 hp också...).

-JPS-

Archer

Swashbuckler
Re: En miss i texten

Missade en liten bit i texten, det skulle ha stått;

A critically injured character can only take partial actions and begins to die due to trauma and continuous blood loss, loosing 1 Hit point per round. When he is dropped to zero hit points or below he falls unconscious and begins to die according to the standard rules.

Duddmannen

Hero
Gradvis sämre

Vi körde ett tag med en regel där man för varje skada som var lika med ens egen CON i antalet HP fick typ -2 på allt man skulle ta sig för.

Exempel: Zork har 50 HPs och 12 i CON. Om han har hamnat på 38 (tagit 12 poäng totalt) så får han -2. Skulle han hamna på 26 (tagit 24 poäng) så får han -4 osv. Som värst kan han hamna på -8, men då har han ju bara 2 HPs kvar och borde dra sig undan ändå.

Archer

Swashbuckler
"Den enda invändning jag kan komma på just nu är att det gör strid mycket dödligare då man är på relativt låg level, men spelar nästan ingen roll på höga levels (någon som klarar av att få ner en 15th level fighter till 15 hp klarar nog av att få ner honom till 0 hp också...). "

Det är sant. Även om det blir mindre dödligt när rollpersonerna väl når högre level, så kommer de så småningom åtminstonde börja känna av sina skador. En fighter med 150 hp börjar lida när han har 15 hp eller färre kvar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Finns det inte någon frivillig regel i DMG som skulle kunna användas för att simulera detta? Jag vill minnas en som gav liknande problem om man tog emot däng som motsvarade eller överskred hälften av ens gällande antal livspoäng.

/Mikael - som inte minns exakt

Feliath

Swashbuckler
Clobbered

Den regeln kallas "Clobbered", och står att finna i DMG på sidan 66. Du minns villkoret helt rätt, och effekten är att i ens nästa runda får man bara ta en partial action. Min spelgrupp använder den.

/Feliath

Archer

Swashbuckler
Re: Tanken...

...med dessa regler är att det skulle tillföra en nivå där man är hindrad av sina skador (partial actions only), samt ge en marginal innan man medvetslös och börjar dö.
En marginal som innebär att rollpersonen är såpass allvarligt skadad att hans skador är livshotande, men han är fortfarande vid medvetande.

Och regeln om clobbered är inte riktigt det samma, där handlar det snarare om att man blir groggy av att få en smäll. En effekt som varken är direkt livshotande (kan vara) eller varaktig.