Nekromanti Lotterier i rollspel

Feuflux

omjonasson.se
Kollade på bingolotto... förra helgen, time flies. Malin och jag tänkte vinna en bil, men det måste varit nåt fel på deras slumpgenerator för vi vann ingenting. Däremot fick jag en rollspelsrelaterad insikt:

Varför har man aldrig (dvs jag har aldrig stött på det i nån av mina grupper) med lotterier i rollspel? I en värld som exempelvis Mutant:UA borde det ju vara tokvanligt för arbetarna att satsa sina få slantar på nåt lotteri där du kan vinna en massa. RP:na kan vinna stort och få en massa "nya släktingar" etc på halsen som vill ta del. Eller så var lotteriet riggat och nåt gick fel och nu kommer maffian och vill ha pengarna som de tycker är deras.

Det här är något som borde användas oftare (oftare än "aldrig" iaf), men det kanske ni gör? Om ni gör det så berätta hur ni gjorde.

Flurtis

Hero
Kollade på bingolotto... förra helgen, time flies. Malin och jag tänkte vinna en bil, men det måste varit nåt fel på deras slumpgenerator för vi vann ingenting. Däremot fick jag en rollspelsrelaterad insikt:
Men det gjorde jag, en hel hundring :gremgrin: Kul då har man nästan råd till två nya bingolotter :gremsuck:

//Flurtis

Illern

koppariller
Särskilt i förförra kampanjen med fattiga proletärer var lotterierna i samband med gratisspelen som anordnades av de rika senatorerna/ämbetskandidaterna ett extra spänningsmoment som inte krävde en egen insats på samma vis som hasardspel. Där handlade det om att det delades ut massor av poletter varav vissa kunde växlas in mot pengar. Både brödutkastningarna och lotterierna kunde leda vidare till kamp om bröden/lotterna och rent av upplopp.

solvebring

Superhero
Låter som en suberbra ide det där, borde du verkligen köra på.
Inte för att jag spelar Mutant, men om du skriver ett äventyr av detta så kan jag gärna konverntera om det till något annat spel om det går för sig, för grundupplägget är kanon!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lotterier tycker jag är en ypperlig idé att använda sig av. Lätt att simulera med exempelvis 1T100 (eller bara 1T10 eller vad som helst, allt beroende på hur många utfall man vill ha).

Roulette borde vara rätt lätt att simmulera också på samma sätt.

Mycket bra ide som jag ska stoppa in nästa gång jag får chansen! (Spelleder mutant just nu :gremwink: )

Johan K

Gammal & dryg
Well, visst har använt lite av spel & dobbel.. Dock är det väll inte ett av de stora sakerna som finns. Men det finns alltid där. Jag menar, när har man inte låtit tärningarna rulla & man spelar för pengar i rollspel.. :gremlaugh:
Dock kanske jag inte har gjot det systematiskt.. Utan snarare så har det väll bara funnits där som en kul grej

xpanthom

Veteran
Så länge man inte använder DoD:s färdighet Hasardspel för något liknande är väl allt okej. Jag menar - hasard innebär slump, och hur kan du ha en färdighet för att påverka slumpen? En av de töntigare buggarna i DoD, enligt min mening.

Krille

Super Moderator
Hasardspel och skicklighet

Jag menar - hasard innebär slump, och hur kan du ha en färdighet för att påverka slumpen?
Du kan inte påverka slumpen, men du kan påverka sannolikheten och eliminera risken. Och det kräver skicklighet.

Eller om man så vill, du kan inte påverka vilken slumpmässig hand du får i poker, men det är bara du som väljer hur du ska spela handen. Och det kräver skicklighet.

Rising

Vila i frid
Även poker och black jack räknas som "hasardspel", trots att en skicklig spelare i dessa spel kan knäcka banken.

Bara för att det heter "hasardspel" så betyder det inte att det är fråga om snakes and ladders.

Arfert

Facit
Re: Hasardspel och skicklighet

just det.. Thomas Olsson (som bland annat hade Merlin Games i Gamla stan för evigheter sedan, och även var en av ursprungsförfattarna till Saga) som var pokerspelare på proffsnivå uttryckte det så här:

"Poker har inget med tur att göra. Efter tillräckigt lång tid kommer alla bra händer att ha fördelats lika mellan spelarna. Den som då vinner är den som förvaltat sina resurser bäst."

Rickard

Urverk speldesign
I EDoD så har jag (fortfarande) kvar hasardspel, där färdigheten fungerar som ett tillgångsslag som ersätter det vanliga värdet (oftast 8 på 1T20). Man slår aldrig för färdigheten när den används (typ "Jag går och sätter mig vid ett bord"), utan endast när man vill ha prylar. "Behöver vi rikemanskläder? Vad lämpligt, för jag vann ju en uppsättning förra tärningspartiet." :gremsmile:

/Han som kan säga att Köpslå och Stjäla föremål fungerar på samma sätt

Feuflux

omjonasson.se
Ingen färdighet

Jag menade inte att nån färdighet skulle användas nånstans. Lotterier är ju 100% slump (eller strax under). Inlägget var mest menat som inspiration till forumets läsare om någonting man kan stoppa in i sina äventyr.