Nekromanti Lovecraftiansk fantasy?

Mogger

Hipsteranka
Jag är inte så mycket till fantasyläsare så jag har dålig koll på utbudet, men jag skulle verkligen vilja läsa lite skräckfantasy i Livecraftiansk tappning. Vi pratar alltså kosmisk ondska och mänsklighetens absoluta obetydlighet och sådana grejer.

Hur ser det ut på den fronten?

Och, följdfrågan, bortsett från Warhammer Fantasy RPG v1, finns det något spel som lyfter fram det här?

God45

#PrayersForBahakan
Conan som använder de Lovecraftianska gudarna och utspelar sig i samma myt-cykel som Lovecrafts verk. Så vill du läsa bra Lovecraftiansk fantasy så är det väldigt lätt.

Gillar du Warhammer fantasy roleplay chaos gudarna så ska du läsa Michael Moorcoks Elric grejer eftersom Warhammer stal chaos rakt av därifrån. Stormbringer rollspelet baserat på det är också det bästa BRP fantasy rollspelet.

Tre solar

Hero
Clark Ashton Smith. TIll skillnad från Howard har berättelserna ingen hjälte, vilket gör att folk kan vara med om fruktansvärda saker och dö av dem.

anth

Vetefan
Om jag förstår dig rätt så vill du ha Cthulhu Mythos, men inte 1920-tal.
Då föreslår jag att du tar dig en närmare titt på drömcykeln, de berättelser som utspelas i Dreamlands.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dream_Cycle
Jag tycker även att Clark Ashton Smith skriver bra saker som inte utspelar sig på 1920-talet.

Givetvis är rollspelssupplementet Dreamlands ett rollspels-alternativ
http://www.chaosium.com/h-p-lovecrafts-dreamlands/

Sedan är väldigt många OSR-spel inspirerade av Cthulhu Mythos:
- Lamentations of the Flame Princess är Weird Fantasy, speciellt Carcosa.
- Dungeon Crawl Classics har också mycket weirdness samt att man kan dyrka Cthulhu.
- Astonishing Swordsmen & Sorcerers of Hyperborea är också en hel del Cthulhu Mythos.
för att nämna några

chrull

Stockholm Kartell
När det kommer till litteratur kan jag rekommenderar jag också CAS. Och Lovecraft själv såklart.

För rollspelande så är det enklast att skaffa sig Monolith From Beyond Space and Time, Realms of Crawling Chaos, Carcosa och Lamentations of the Flame Princess och rocka loss.
Och sen rekommenderas även Forgive Us, The God that Crawls, A Single Small Cut och Better Than Any Man.

JJoghans

Regelknackare
Hans E Magnusson;n57198 said:
Finns det inge nyare författare och spel, förutom OSR/lotfp?
LotFP är väl hyfsat nytt ändå? Delta Green rollspelet är väl annars på tapeten, samt noveller skrivna av Dennis Detwiller, men då snackar vi inte fantasy.

anth

Vetefan
Hans E Magnusson;n57198 said:
Finns det inge nyare författare och spel, förutom OSR/lotfp?
Inte som jag har läst.

Wikipedia said:
Dark fantasy is occasionally used to describe fantasy works by authors that the public primarily associates with the horror genre. Examples of this would be Stephen King's The Dark Tower series, Peter Straub's Shadowland and Clive Barker's Weaveworld. Alternatively, dark fantasy is sometimes used for "darker" fiction written by authors best known for other styles of fantasy; Raymond Feist's Faerie Tale and Charles de Lint's novels written as Samuel M. Key would fit here.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_fantasy
men det är antingen fantasy horror eller urban fantasy. Inte cosmic horror non-urban fantasy.
Att de rekommenderar rollspelet Vampire visar att de inte snackar om samma sak.

Mogger

Hipsteranka
Ja, OSR-genren verkar vara besatt av Lovecraft. Bloggen om Sword & Sanity (länk ovan) var intressant.

terje

xenomorf mystiker
Jag instämmer helt i rekommendationen av Clark Ashton Smith (med en liten brasklapp om att han är mer mörkt humoristisk och sardonisk än Lovecraft).

Hans samlade skriverier finns här: http://www.eldritchdark.com/

Bland senare författare tycker jag Richard Tierney är värd att nämna, mer specifikt hans Simon Magus berättelser som kombinerar Lovecraft och sword n sorcery i historisk senantik miljö.

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard...f_Gitta_series

Mogger

Hipsteranka
Jag snubblade över namnen Richard L. Tierney och Brian Lumley. Ska kolla vad de är för några.

Lumley har, tror jag, skrivit ett par 'Dreamlandsböcker', annars är väl det mest kända han gjort Necroscope-serien, vampyrer i Kalla krigets tidsålder. Ett par "Mythos"-novellsamlingar har jag också i hyllan.

erikt

Hero
Kan rekommendera 'The Laundry'-serien av Charles Stross. Nutidsfantasy. Blanding mellan agent-roman och skräck, med stor mängd inspiration från Lovecraft. Första delen i serien är "The Atrocity Archives". Finns även ett rollspel baserat på böckerna, men jag är inte närmare bekant med det.
Du kan också leta reda på novellen "A Colder War" av samme Charles Stross. Den finns lagligt att ladda ner från nätet. Kalla kriget möter Chthulu-mythos. Lite samma stil som 'Laundry'-serien, fast helt utan humor.

På det stora hela verkar det dock vara relativt ont med riktigt Lovecraftianska berättelser. De flesta läsare är antagligen inte så förtjusta i kosmisk ondska osv., utan verkar föredrar ondska och monster som går att besegra.