Nekromanti Lovecraftisk gotisk skräck, jag kände't!

RasmusL

Champion
Jag spelade igår ett sjuuuukt cool rollspelsomgång och upplevde mitt första genuina Lovecrat-style ögonblick av personlig gotisk skräck genom insikt. På riktigt, rädd och förvirrad för något jag fortfarande inte kan klä i ord.
Jag upplevde ordentlig flow (tappade heeeelt bort tiden och blev mycket senare än planerat) och riktigt djup immersion. Skräcken kom helt oförberett (inte ett skräckscenario _alls_), en twist vars implikationer var skräckinjagande på ett helt galet sätt. Det rockade. Har ni upplevt det här jag pratar om? Vad tror ni om flow som förutsättning för verklig skräck som inte är av typen "spelledaren-skriker-till-och-får-dig-att-hoppa-till"?

kwarnberg

Swordsman
Jag har bara upplevt det i korta scener då och då. Det är vårt att uppnå, både som spelare och som spelledare, tycker jag. Det kanske svåraste är väl att alla måste vara like inne i det, om någon sitter med mobilen, bläddrar i papper eller av annan anledning inte fullständig hänger sig till upplevelsen, även om personens karaktär inte är med i scenen, finner jag det nästan omöjligt att uppnå. Rätt stämning överlag är nog också viktigt. Lite mörkt, levande ljus, kanske lite passande bakgrundsmusik. Saker som är allmänt stämningshöjande för just den känslan man vill uppnå. Men deltagarnas inlevelse och sinnesstämning är nog det viktigaste. Att ingen förstör genom att skämta bort så fort det börjar bli lite mer seriöst.

JJoghans

Regelknackare
Gratulerar till en bra spelomgång. :)
Jag tror att inlevelse och flow är ett måste för att den psykologiska effekten ska bli lyckad. Jag har själv aldrig upplevt något riktigt så starkt ...det låter snudd på obehagligt. :p