Nekromanti Lovecrafts drömvärld

G

Guest

Guest
Jag har läst en del av Lovecrafts noveller om drömvärlden och tycker att de är jäfligt bra... White ship är nog den bästa med honom (jag har inte läst alla men men). Jag har dock inte provat på rollspelet som utspelar sig i drömvärlden men jag tycker nog de verkar väldigt intressanta... Men jag kan tänka mig att svårigheten finns när det gäller att rollspela i den, eller har jag helt fel? Jo nu är det så att jag undrar vad ni som spelat tycker om att... Fungerar det eller skiter man bara i det blå skåpet? dela gärna med er av lite händelser och liknande från era upplevelser av spelet...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har inte spelat ett dugg i Lovecrafts drömvärld, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem att spela i den. Funktionsmässigt så är den ju bara en fantasyvärld som vissa personer kan resa till i sömnen, så i de flesta avseenden fungerar den precis som vilken fantasyvärld som helst.

Finns drömvärldsmodulen(-erna?) till CoC fortfarande i tryck?

/tobias

G

Guest

Guest
Finns drömvärldsmodulen(-erna?) till CoC fortfarande i tryck?
Vad jag vet så finns ju fortfarande the complete dreamlands eller vad den heter på några rollspelsbutiker... Sedan så håller de ju på med en ny upplaga som heter HP lovecrafts dreamland som egentligen skulle komma ut för ett antal månader sedan men som de nu inte riktigt vet när de ska släppa... I den nya upplaga ska det dock finnas med en karta över drömvärlden... mycket snygg...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Vad jag vet så finns ju fortfarande the complete dreamlands eller vad den heter på några rollspelsbutiker...
Dock väldigt "out of print". En av de saker jag har kvar att införskaffa tyvärr, så jag hoppas verkligen att det kommer ut en nyupptryckt version.. (tar ingenting för givet) :gremsmirk:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag kan högeligen rekommendera "The dreamquest of unknown Kadath" om du inte redan har läst den. Det är definitivt min drömvärldsfavorit...

G

Guest

Guest
Jag kan högeligen rekommendera "The dreamquest of unknown Kadath" om du inte redan har läst den. Det är definitivt min drömvärldsfavorit...
Jag har inte läst hela utan bara småläst lite i den då och då... men någon gång blir det nog... Tycker dock att den var väldigt svår... Alltså mycket knepig engelska

G

Guest

Guest
var glad! var glad!

Här kan du klicka för att läsa om den nya dreamlands boken... Skulle ju dock släppts tidigare... men den som väntar på nått gott...

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Adapt and overcome!

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: Det är bara att sitta med engelsk-svensk ordlista framför sig, tills man lärt sig Lovecrafts terminologi!

Efter ett tag märks det att många ordval, epitet och adjektiv är väldigt återkommande, så det är lika bra att lära sig hans något speciella språkbruk. Annars får man nog inte ut så mycket av hans något mer språkligt (och ibland väldigt överdrivna..*S*) komplexa historier.

Min absoluta favorit (hístoriemässigt) är faktiskt "The case of Charles Dexter Ward"; där roade han sig med lite dagboksbeskrivningar på 1600-tals engelska. Inte alltid lätt.. :gremgrin:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: var glad! var glad!

Hmm, förstår inte hur jag kunnat missa det där, har just beställt därifrån! Nåja, den kanske inte fanns på listan för några veckor sedan.. *S*

Very good.

G

Guest

Guest
Re: Adapt and overcome!

Det är bara att sitta med engelsk-svensk ordlista framför sig, tills man lärt sig Lovecrafts terminologi!
Jo det är ju sant... men vissa ord finns inte ens med där... om jag inte minns fel...

Min absoluta favorit (hístoriemässigt) är faktiskt "The case of Charles Dexter Ward"; där roade han sig med lite dagboksbeskrivningar på 1600-tals engelska. Inte alltid lätt..
Jo jag håller med dig... efter jag läst den en gång så tog det inte lång tid innan jag tog tag i det hela igen... Andra gången så blev det en helt annan grej... man hängde med så bra på något sätt... Men jag håller med dig... Vad han nu heter Josef curvin skrift var väl inte den enklaste :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Adapt and overcome!

Jo det är ju sant... men vissa ord finns inte ens med där... om jag inte minns fel...
Så konstigt skriver han väl inte? När man bara lärt sig vad "cyclopean" betyder går resten ganska lätt!

/tobias

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Och lite annat..

..Framför allt fina små epitet som "Eldritch" som faktiskt inte står i alla lexikon..*S* Men man vänjer sig.